Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et solospørsmål


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Forstår ikkje heilt kva du meiner, men det er kanskje greit å spele skalaene inn med ein gong, slik at du har den. Så har du å kunne spele den fort opp og ned: det er heilt sikkert greit å lære seg skalaen fort, men det kan nok ver litt sånn om og men. Kan sikkert ver greit i visse sammenhenger, men eg har aldri hatt bruk for å spele pentatonic skalaen fort opp og ned, ettersom eg baserer solospelet mitt meir på licks som sitter inne i fingrene (speler blues/soul/hardrock/rock/funk). Vetje heilt korleis det er i metal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentaen er kjekk å kunne. Jeg bruker den masse faktisk. Bruk tid på å lære deg den strøkent og i flere "former" (forskjellige måter å spille samme skala på). Hurtighet kommer etterhvert som fingrene lærer seg å bevege seg i et mønster. Da er det viktigere at du spiller rent og "in time". Sjekk Paul Gilbert på YouTube. Han kan ett og annet om dette.

Du kan sammenligne teknikken på gitar med en boksers trening på slag. Bokseren står forran speilet og slår rolig og kontrolert. Han ser dermed feilene sine i slaget og retter de opp ved neste slag. Slik holder han på til slagene er perfekte. Når det kommer til hurtighet så sitter slaget som en refleks og man gjør det riktig!

Slik er det med teknikk også. Øv på skalaer i rolig og kontrolert tempo, øk hastigheten noe, gjenta prosessen.... John Petrucci (Rock Discipline)

(Dette prinsippet kan du øve etter... lavt tempo...øke etterhvert med f eks 8 bpm)..

Men ikke fokuser kun på denne skalaen. Bruk også andre spennende skalaer og skalaer som utfordrer deg fysisk og musikalsk.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.