Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt prosjekt.


Anbefalte innlegg

Tidligere i uken kjøpte jeg en strat av GibsonMan her på forumet (fantastisk god å handle med!), som jeg har tenkt å forandre til en nylongitar med piezo pickuper. Planen er en pickup i neck-pocketen og en under brua. Den skal ha en helt hvit plekterplate med en blend kontroll og en volumkontroll. Gitaren blir utstyrt med preamp innabords, og vil trenge et 9v batteri for å fungere. Planen var også å skallopere båndene, men i og med at det kan hende jeg konverterer den til en fretless på sikt droppet jeg det.

Slik så den ut når jeg fikk den:

DSCI0008.jpg

Slik ser den ut nå:

IMG_3939Small.jpg

IMG_3940Small.jpg

IMG_3941Small.jpg

IMG_3942Small.jpg

Dette har blitt gjort sålangt:

Baksiden av halsen er pusset, slik at det ikke er noe lakk igjen. Den er deretter satt in med olje. Båndene har fått en leveling og en recrowning, og blir antakelig polert seinere i dag. Headstocken har fått en tidlig 60-talls fender logo, dere får mene hva dere vil om det..... :rolleyes: Hodet er pusset ned, lakkert og polert i tillegg. Kroppen er pusset ned, grundet og lakkert med farget og klar lakk. Nå venter vi bare på hardwaren.

Plekterplata på bildet er kun klippet ut av papir, for å se hvordan fargen på gitaren funker med hvit plate. Ble akkurat slik jeg så det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du få en piezo til å funke i neck? Må ikke den monteres "i klem" mot noe som er i kontakt med strengen for å få noe særlig effekt?

Har piezo installert i neckpocketen på en Hondo-strat i dag, og det fungerer faktisk overraskende bra. I forhold til en bridgemontert piezo vil man få en mye rundere lyd, og ikke så skarp diskant som man får ved bridgen. Bakdelen er at den vil ha litt mindre output, men dette kan kompenseres for med en preamp. Slik jeg har gjort det er å legge en piezo skive mellom kroppen og halsen, og dra til. Skiven er så tynn at det ikke påvirker hvordan halsen sitter, og jeg har heller ikke merket noe forskjell i sustain på gitaren.

Her er en liten demo av piezoen på stratten (ja, jeg vet det er surt, og ja jeg var full....):

http://syndromet.com/sounds/piezo.mp3

Gitaren har 0.09-strenger, noe som gjør lyden mye tynnere enn f.eks 0.11 strenger gjør. Klippet er spilt inn direkte til PC, uten preamp mellom gitaren og Pc'en, noe som gjorde lyden mye dårligere enn det det blir på en akustisk amp.

Her er en liten instruksjon for de som måtte være interesserte:

http://syndromet.com/piezodiy.html

Og her er piezo-skiva jeg brukte (den som heter LGBUZZER1):

http://futurlec.com/Buzzers.shtml

Et morsomt og billig prosjekt, som fungerte overraskende bra.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig frista til å hive meg på et liknende prosjekt selv :)

Bare å sette i gang. Eneste varige modifikasjonen man trenger å gjøre på gitaren er å bore et 2mm hull fra neck pocketen til rommet for neck pickupen. Delene koster langt under en hundrelapp, så det er bare å få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir griserått! Så gitaren var like hel når du fikk den som når jeg sendte den? ^_^

Klart den var. Var jo pakket så fint, atte! Veldig, veldig fornøyd med den. Ganske så god kvalitet til å være en partocaster. Har du noen ide om hvilket merke det var i utgangspunktet? Lurte også på om du kunne målt avstanden mellom de to e-strengene på orginalbrua, om du fortsatt har denne.

Takk skal du ha.

Hva bruker du til å levle fretsene? Jeg burde ha levlet fretsene på exploreren min. Har noen helt døde bånd. Men jeg har compound radius, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

Jeg bruker et bord fra laminatgulvet jeg har i gangen. Har sjekka det med laservater, og det er pinne-rett. Usikker på hvordan det gjøres med compound radius.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker ikke sånne fancyschmancy radius blocks og de greiene der? Hvordan tror du det vil funke med et metall vater? feste sandpapir på det og pusse forsiktig? Det viktigste er vel at det er helt rett som du sa.

Tror nok det vil funke veldig fint. Bare vær forsiktig, så du ikke tar for mye, og sørg for å slipe jevnt. Er vel derfor noen av proffene bruker sånne radius-blokker. På biltema får du lange sandpapir i kornstørrelse 320. De fungerer fint, hvis du legger litt i crowning og polish etterpå'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok som heter Guitarplayer repair guide. Og den forklarte compound radius veldig greit. I den boken bruker han en vanlig flat fil til å levle fretsene først. Så sandpapir til å fjerne merkene fra filen. Jeg får ta og prøve meg på dette her når jeg er ferdig på skolen. Da har jeg jo tid til det. Exploreren min skal jo være min DIY gitar, så da er det jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lappet sammen en enkel sak bestående av en tansistor, et par motstander og noen kondensatorer. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg lagd en med litt mer boost. Trenger egentlig ikke noen preamp i gitaren, så lenge man kjører en boost etter gitaren, og sørger for å ikke bruke unødvendig mye kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.