Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Passiv monitor som bass-kabinett


-MB

Anbefalte innlegg

Heisann.

Ville det fungert å bruke en typisk passiv monitor som kabinett for en forsterker på 250W? Tenker å kjøre line-ut til PA på øving og på spillejobber, og bruke monitoren som kabinett-monitor på disse spillejobbene. Tenker mest på om det faktisk ville fungere "teknisk" sett, og om det av tilfeldighet ville høres helt jævlig ut (er i utgangspunktet ikke så veldig kresen på lyd; krever bare at tonen til en liten grad blir definert; at alt altså ikke høres ut som en jævla julegrøt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om det. Men er ikke PA anlegg vanligvis på ganske mange watt? Våres er på 500w.

Burde vel funke greit viss impedansen og alt stemmer vel?

Og det er jo mange som kjører bass inn i PA. F.eks via POD eller direkte. Spesielt live, da jeg har erfart at man unngår bassforsterkere i livesammenheng.

En ting jeg ikke forstod. skal du koble monitoren inn i gitarforsterkeren? Eller skal du koble gitarforsterkeren inn i PA via Line out-in?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på amp rett i monitor, ja. :) Altså å bruke monitoren som "stack," eller kabinett, som jeg valgte å formulere det. Bass-forsterkeren er på 250W, og det er snakk om en monitor på 200W med element på 10-12". Har lest at forholdet mellom watt-nivåene her er greit m.t.p. headroom etc.

Troll: Jeg skal gjøre begge delene. Line-out fra forsterker til PA, og amp til monitoren slik at den blir brukt som et kabinett, og dermed som min egen monitor på scenen.

Det jeg altså lurer på er om dette ville fungere rent teknisk, og om det ville bli grøtete lyd.

Takk for svar, forresten. :)

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på st forsterkeren får nok motstand.

Det fine med PA, er at de er bygget for alle innstrumennter. Men da jeg bygget om (les byttet element) et PA kab til gitar kab, valgte jeg å koble ut diskant hornet eller tveeter'n eller hva det heter. Men det trenger du vel ikke med bass.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.