Web Analytics
Jump to content

Innkjøp av ny el-gitar

Boålål
 Share

Recommended Posts

Hei

Har nå spilt akustisk gitar i 3 år, og synest det er på tide å kjøpe elgitar.

Jeg har ingenting spesielt i tankene, men den bør helst ikke overskride ca. 4000

Musikken jeg har tenkt å spille er for det meste Metallica, AC/DC og lignende, alså rock/Metal

Jeg har hørt mye bra om Fender Mexico Strat og Epiphone Les Paul,

men jeg vet ikke hva som er best til musikkstilen min.

Takker for alle svar!

-Boålål

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen til forumet!

Epiphone er ikke et dumt valg spør du meg.

Angus Young bruker jo en SG, du kan jo alltid kjøpe en Epiphone SG!

Husk å kjøp brukt! Da sparer du masse!

Forresten, så er det masse andre tråder på forumet om dette, du kunne jo sett litt rundt, før du lagde en ny tråd.

Edited by Guns N' Roses

Velkommen til forumet!

http://forum.gitarnorge.no/Ny-gitar-t22428.html

denne linken vil til slutt gi deg svar på det du trenger å vite!

Ha en fin dag!

Takk :) Skal se der :D

Velkommen til forumet!

Epiphone er ikke et dumt valg spør du meg.

Angus Young bruker jo en SG, du kan jo alltid kjøpe en Epiphone SG!

Husk å kjøp brukt! Da sparer du masse!

Forresten, så er det masse andre tråder på forumet om dette, du kunne jo sett litt rundt, før du lagde en ny tråd.

Ja, var kanskje litt dumt :P

Har du en link til en brukt SG?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17410697

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17280290

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17398699

Det var de jeg fant i farta.

Hvis du leter litt til, så er jeg sikker på at du finne noen som er billiger! Nypris på en Epihpne SG er ca 3-4k

Sjekk finn.no av og til.

Du kan legge in autosøk på "Epiphone SG"

Edited by Guns N' Roses

Har søkt litt på finn, å fant denne.

Er denne et godt kjøp?

EDIT: Eller bør jeg heller se på en Fender Strat Mexico?

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...-1873814671.jpg

Legg til 2000.- på maksprisen din og kjøp denne (Det er ikke min) så får du det så får du nesten strat og Les Paul i samme gitaren. (Eller kjøp min RG1570 for 4k, så kjøper jeg denne :lol: )

Garantert kvalitet. Synes denne var meget billig.

Kanskje andre også kan ha en mening om dette.

Edited by hkurt

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...-1873814671.jpg

Legg til 2000.- på maksprisen din og kjøp denne (Det er ikke min) så får du det så får du nesten strat og Les Paul i samme gitaren. (Eller kjøp min RG1570 for 4k, så kjøper jeg denne :lol: )

Garantert kvalitet. Synes denne var meget billig.

Kanskje andre også kan ha en mening om dette.

Vet ikke helt... den var litt dyr. Ble veldig usikker nå. :unsure:

En Epiphone Les Paul Standard er en god gitar som holder lenge! Til din musikkstil er en humbucker-gitar veien å gå, og om du liker utseendet på Les Paulen så er det bare å slå til. Har hatt noen sånne sjøl, og de er gode gitarer!

Ibanez har eg ikkje noe til overs for, ikkje fordi at de er dårlige, tvert imot, men fordi at eg foretrekker de klassiske modellene som har vært med oss gjennom musikkhistorien :)

En Fender Mexico Stratocaster er også en kvalitetsgitar, men den vil ikkje kunne produsere den feite rockelyden som du får med f.eks. en Les Paul.

Håper det hjalp litt :)

En Epiphone Les Paul Standard er en god gitar som holder lenge! Til din musikkstil er en humbucker-gitar veien å gå, og om du liker utseendet på Les Paulen så er det bare å slå til. Har hatt noen sånne sjøl, og de er gode gitarer!

Ibanez har eg ikkje noe til overs for, ikkje fordi at de er dårlige, tvert imot, men fordi at eg foretrekker de klassiske modellene som har vært med oss gjennom musikkhistorien :)

En Fender Mexico Stratocaster er også en kvalitetsgitar, men den vil ikkje kunne produsere den feite rockelyden som du får med f.eks. en Les Paul.

Håper det hjalp litt :)

Det hjalp en god del! Jeg spurte nettopp en kamerat (før jeg leste posten din). Han har god peiling på gitar og han sa at jeg burde definitivt velge Fender Mexico. Ble usikker igjen usikker på hvilken av de jeg skulle velge :P

En Stratocaster har en veldig forskjellig lyd fra f.eks. en Les Paul, pga. mikrofonene. Er litt vanskelig å forklare, men Stratocasteren har en mer "twangy" glassaktig lyd (som høres veldig flott ut clean eller med litt overdrive), mens Les Paulen vil høres fyldigere og mørkere ut, i tillegg til å takle mer overdrive uten å "søle til" lyden, noe som gjør at de fleste som spiller hard rock eller metal vil gå for den.

Edited by hakooon

Hadde valget stått mellom Epi lp og Fender strat hadde nok jeg også gått for epi'en.

Er absolutt rette gitaren til rock a'la ac/dc, selv om den vel ikke er optimal til metallica ol. Men det kan nok kompenseres med en bra pedal/forsterker.

En fat strat hadde kanskje også gjort nytten...

Det er jo viktig at du liker gitaren å se til, selv om det virker overfladisk, men det gir deg ganske sikkert oppmuntring til å plukke den opp for å øve/spille.

Har du forsterker? Disse er også av stor betydning ang. musikkstil.

Jeg har en "Peavey Rage 158" (tror jeg den heter)

Tenker evt. å kjøpe en brukt marshall forsterker, men mest sannsynlig kommer jeg til å kjøpe en V-Amp 2.

Har ikke tenkt så veldig mye på dette, men en kompis har en V-Amp 2 og den virker helt grei. (Får tak i den i en lokalbutikk)

Om gitarspillingen blir "kjempesuksess" :P kommer jeg sikkert til å "kjøpe meg oppover" etter hvert. :)

EDIT: Forsterkeren jeg har: Peavey Rage 158

Edited by Boålål