Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Stratocaster......WHAT?


Pål V

Anbefalte innlegg

Hei..

Nå sitter jeg her og klør meg i hodet....

Sitter og ser på Fender Stratocaster... Jeg er lefty og utvalget begrenser seg... Jeg ønsker i utgangspunktet å ha en Humbucker i bridge possisjon, men finnes det ikke så er det slik det er..

Tremolo?....... Vet ikke helt ennå....

Har jeg forstått det riktig ved at det er Deluxe utgaven som er laget for "kjappe løp" og tilnærmet "shredde" stil?

Hva heter den halsen i så fall. Kan jeg kjøpe en slik hals å bytte ut denne på en Strat kropp med Hum i bridge pos?

Deluxe kommer vel ikke med Hum i bridge pos gjør den vel?.... :blink:

Kan noen Fender guruer hjelpe litt her.... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er neppe noen Fender-guru, men eg har eigd et par av de. Personlig ville eg ikkje gått for en humbucker i bridge posisjonen, fordi det ødelegger middle-bridge switch-posisjonen med den klassiske twang-lyden (jesus så dårlig eg er til å forklare). Dette er en av de mest brukte posisjonene på stratocasteren, så tenk deg om før du ofrer den :)

Tremolo kan du nok ikkje komme utenom hvis du vil ha en Fender Strat, det er skjeldent å finne en med hardtail (men tremoloen er lett å blokkere om du ikkje bruker den).

Nå kan det hende eg misforsto, og at du mente at du ikkje vet ka slags tremolo du vil ha på, i så fall har eg ikkje noe særlig peiling. Alle stratene eg har prøvd har hatt Fender sin standard floating bridge tremolo, men det fins jo folk som monterer på floyd rose.

Har prøvd en Deluxe, og den hadde ikkje noe merkbart "raskere" hals enn de andre amerikanerne eg har prøvd. Når du setter opp gitaren, eller får den satt opp av profesjonelle, så bare senk strengehøgden litt for å gjøre den mer "shredbar" (går det an å si?), så spiller alle sammen så og si like bra (hvis ikkje det er noe galt med gitaren selvfølgelig).

Håper det hjalp litt, og hvis ikkje så er det jo tanken som teller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest det estetiske som skiller en Deluxe fra en American Standard? De som finnes i lefty står oppgitt som leftys på Fender sine nettsider. Ang. humbucker i stolposisjon er ikke dette noe stort problem å sette inn, da det er frest plass til humbucker. Du trenger bare et nytt plekterbrett (ELLER du kan skjære i det originale), men det koster 3-400 spenn :)

Men siden du vil ha shredde-hals, humbucker i bridge og ikke vibsystem, så er det kanskje ikke Strat du egentlig vil ha? Bare en tanke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aphelion speaketh the truth. Det du beskriver høres mest ut som en super-strat av et slag. Kanskje en Ibanez hadde passa deg bedre? :)

Jeg har en Ibanez..... Som fungerer meget godt, men jeg skulle ønske det fantes en Fender (Stratocaster style) som også hadde noen av de samme egenskapene. Dog, jeg ønsker ikke de samme kvalitetene som jeg allerede har....

Hmmmm.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har en Ibanez med humbucker og shreddehals, så er det jo bare å gå all-out classic SSS Strat! De har ikkje ultralav action eller shreddehals som er lagd for max noter per sekund, men de er utrulig lettspilte og gode instrumenter som kan brukes til det meste! En strat med trippel singlecoils er jo så klassisk som det kommer, og den godlyden er vanskelig å finne andre plasser :)

Såvidt eg vet er det en del Deluxe modeller som har vintage noiseless pickups. Eg foretrekker vanlige vintage pickups sjøl om de lager litt ulyd med for mye gain. Nok en gang, bare mi personlige mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være det dummeste det hakoon... Men jeg er skeptisk til en "pinglete" singelcoil i bakrepossisjon.... Det er derfor jeg ønsker en Hum der..... Men det kan godt være jeg tar feil.. :)

Ellers så har jo Fender en annen lyd i kroppen enn Ibanez og det er egentlig den forskjellen jeg er på jakt etter (for å si det på en teit måte..)....

Men er som sagt redd for at jeg skal mene at en singel coil høres for "tynn" ut.... Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn en EMG-SPC pot som du kobler bare på bridgepickup, og ha den på fullt hele tiden. :D

Fender Texas Specials singlecoils er fete saker, det samme gjelder EMG SA. Stock singlecoils kan kanskje låte litt pysete om du er vant til humbucker, men det finnes mange muligheter som ikke involverer å bytte til fullsize humbucker. Hørte jeg Duncan Hot Rails? :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.