Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips om lakkering av gitar


Anbefalte innlegg

Jeg er i en avsluttende fase i byggingen av en elektrisk gitar etter (veldig) mange timer med pussing.

For å bli helt ferdig trenger jeg noen tips til hvordan jeg skal lakkere gitaren. Ideen går ut på å tone toppen på gitaren med gjennomsiktig farge, og ha resten heldekkende. Jeg skal ikke benytte kantlist, og har aldrig lakkert før. Hva gjør jeg? Bør jeg gjøre det selv, eller bør jeg kontakte en som har dette som levebrød?

PS Det er mulig å se bilder av gitaren slik den var for to måneder siden på min myspace-side (se link i signaturen min).

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syslet litt med lakkering på hobbynivå i mange år, og synes du skal stille deg tre spørsmål i første rekke.

1. Har du lyst til å lære deg å lakkere en gitar? Veldig lyst?

2. Har du god tid, veldig god tid, vi snakker om "måneder"?

3. Nøyer du deg med et resultet som ikke er helt "profesjonelt" ?

Svarer du nei på noen av de tre spørsmålene, så sett det bort.

Videre trenger du et egnet lokale, der du kan få det støvfritt, veldig støvfritt, og temperaturen er godt over 20 grader. Lakkering griser til veldig, så det bør ikke være et problem

Vær også klar over at så og si all spraybokslakk har langt dårligere slitestyrke enn profesjonell lakk. Det kan delvis kompenseres ved å kjøpe 2k herdelakk med injektor til de siste lagene, svinedyrt, og bruke det til sluttlakkering. Noe av problemet da er at lakken har så kort holdbarhet at du ikke rekker å bruke opp boksen til flere hundre kroner stykket, før den er ubrukbar i forhold til tørketid og sånn.

Når det er sagt, så er all lakkering morsomt. Det er gøy å gjøre det selv. Men er motivet å spare penger, så glem det. Dette er vanskelig, hvis resultatet skal bli bra.

Til sist, grunnarbeidet før lakkering må være perfekt. Man får lagt på så få my med sprayboks at en hver ujevnhet kommer til å stå på tå og speile seg i lakken ved siden av. Jeg vil tro at man får lagt på ti ganger så tykt lag med kompressor og sprøyte, enn det man klarer med en lakkering med boks. Det betyr at man må legge på ti ganger så mange lag med sprayboks som det man gjør med sprøyte. I tillegg er sprøytelakken mange ganger så sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hvis billakkøren kan jobben sin bra tror jeg ikke dette skal være noe problem.

Kjenner en motivlakkør som hovedsakelig bare lakker biler og sykler, men han har brukt billakk på noen gitarer og å resultatet er knall :)

Dette høres veldig bra ut. Har du navn og nummer på vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo utstyr (sprøyte osv), og prinsippet er det samme. Dog, nillakk, og trelakk er forskjellige ting.

Tja.. "gitarlakk" er jo egentlig billakk da men.. Den Nitroen alle maser sånn om er jo gammeldags billakk og fargene f.eks Fender tilbød var jo originale bilfarger fra kjente amerikanske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vanskelig å få tak i han av og til så er det nok fordi han er i Spania en del, så da må du nesten bare prøve uka etterpå.

Regner ikke med at jeg trenger å skrive så mye om hvordan arbeidet hans er, hjemmesida taler vel for seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vanskelig å få tak i han av og til så er det nok fordi han er i Spania en del, så da må du nesten bare prøve uka etterpå.

Regner ikke med at jeg trenger å skrive så mye om hvordan arbeidet hans er, hjemmesida taler vel for seg selv. ;)

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, og først nå registrerte jeg jo at du er fra verdens tøffeste by :D

Jeg er enig med deg om at det er en veldig tøff by:-) Har du også tilhold her?

Ja, nå så jeg det!

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.