Web Analytics
Jump to content

Maple vs Rosewood


jimi85
 Share

Recommended Posts

Hei igjen,

Som den nybegynneren jeg er, lurer jeg på hva som er hovedforskjellene mellom Maple og Rosewood fingerboard. Jeg innser at dette helt sikkert i det store og det hele er subjektivt og opp til hver enkelt, men jeg lurer på om det er noen klare, fysiske forskjeller (lyd) annet enn fargen? Fra de søkene jeg har gjort, virker det som at de ligger likt i pris begge to, så hvorfor lager man da de to forskjellige fingerboardsene?

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det er dem som mener Rosewood låter noe varmere.

Maple skal ha noe mer fokus i den øvre toneområdet. god sjit for das twang

Jeg kan ikke si jeg hører noe forskjell på mine elgitarer. Ny ut av eske

liker jeg ikke noe særlig å spille på maple brett pga dem er lakket.

Jeg sier ikke neitakk til en godt innspilt maple hals men halser som

ikke er behadlet (alla rosewood) gir en litt annen følelse å spille på.

Link to comment
Share on other sites

Det er som du seier. Det er ein vanesak, nokon liker maple bedre enn rosewood eller motsatt. Eg liker best rosewood. Til syvende og sist så er det nok litt lydmessig forskjell på maple og rosewood, ettersom du presser fingrene ned på to forskjellege tresorter/materiale. Sjølv føler eg at eg får ein mykje feitere tone med maple, og ein litt råare/røffare tone med rosewood, men det har kanskje noko med spelestilen min å gjer.

Link to comment
Share on other sites

Endring av tone kan faktisk ha flere årsaker enn bare treslaget.

Om vi ser på Fender halser vil normalt en god maple hals være laget av et stykke tre.

En rosewood hals vil være laminert av to stk ulike treslag. Og denne lamineringsprosessen

gjøres også på to ulike måter som igjen kan gi ulikt resultat lydmessig.

Mest vanlig er at man benytter et litt tykt stykke rosewood som formes med den buen

man ønsker fingerbrettet skal ha. Eller man former maple halsen først og limer så et

tynt lag med rosewood finer på toppen - slik møbler av "edeltre" som regel lages.

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig slik at 'vanlig dødelige' hører noe særlig forskjell i lyd på en gitar med maple vs rosewood fingerbrett?

Noen her som har testet to gitarer som er helt like med unntak av gripebrettet og hørt forskell i lyden som kan sies å komme pga. forskjellige gripebrett?

Dette kunne vært noe å teste for Mythbusters... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig slik at 'vanlig dødelige' hører noe særlig forskjell i lyd på en gitar med maple vs rosewood fingerbrett?

Noen her som har testet to gitarer som er helt like med unntak av gripebrettet og hørt forskell i lyden som kan sies å komme pga. forskjellige gripebrett?

Dette kunne vært noe å teste for Mythbusters... :lol:

Joda, mer topp med lønn!

Link to comment
Share on other sites

Du klarer KANSKJE å høre forskjell på to identiske gitarer, bare med forskjellig gripebrett, hvis du hører på et veldig godt og klart opptak med gode høyttalere/hodetelefoner. Ellers er det kun forskjell i utseendet og litt i spillefølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil du beskrive forskjellen i spillefølelsen?

Du klarer KANSKJE å høre forskjell på to identiske gitarer, bare med forskjellig gripebrett, hvis du hører på et veldig godt og klart opptak med gode høyttalere/hodetelefoner. Ellers er det kun forskjell i utseendet og litt i spillefølelsen.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vel at lønn er litt hardere, og rosewood litt mykere. Forskjellen er ikke stor, og jeg bryr meg mest om det kosmetiske når jeg kan velge mellom de to. Lønn er ofte lakket, mens rosewood stort sett er oljet. Noe av grunnen til forskjellen i spillefølelse ligger nok der.

Link to comment
Share on other sites

Føler at denne nok en gang kommer til sin fulle rett:

Hvis det er lønn du tenker på, så er ikke sitronolje noe særlig. Vanligvis skal det holde med en myk klut og litt godt, gammeldags vann (water).
Link to comment
Share on other sites

Hvis man tar utgangspunkt i to like gitarer med en, tja la oss kalle det en "karakteristisk klang" slik som en skikkelig strat eller tele har, så hører jeg godt forskjell på lønn og rosewood faktisk, men mest akustisk egentlig.

Både lønn og de mer eksotiske treslagene er godt å spille på, men på tele eller strat synes jeg helst det skal være lønn i gripebrettet, spesielt hvis gitaren har lave/smale "vintage" bånd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg regner med at dette er i seneste laget, men skriver nå innlegget likevel. Liker ikke Finn og det som følger med av "kundkontakt", og forsøker her for å se om det er folk som jeg "kjenner" som kan tenke seg å handle noe. Regner med at dere enten skriver i tråden, eller kontakter meg på PM.  Bryter regelen med pris, regner med at det blir tilgitt i et dødt forum. Selger følgende mer eller mindre snurrige gitarer, pris blir vi enige om vil jeg tro. - Fernandes retrorocket sustainergitar med gammel (og mye bedre Japan produsert) hals, med Roland GR55 gitarsynth. (Må sjekke om synthen fortsatt fungerer) - Ibanez RG 750, sort, hardcase - Ibanez RG 550, sort - Ibanez prestige S2020X, violin burst,  hardcase - Line6 Variax 300, sort komplett med PSU og gigbag - Ibanez M-522S mandolin, limt sprekk i topp, ellers mint - Countryman 5- strengs banjo - Ibanez RD 828 LE, sort bass, original, men med Badass stol
    • Så, hvordan ble det med alt? Musikkprat er fullstendig dødt, det er ikke noe info å finne verken her eller der, men det er fortsatt aktivitet her, selv om forumet skulle stenges. Skal man bare begynne å henge her igjen, da? 🤔
    • Du skriver- When a jack cable is connected, all frequencies below 120KHz are sent to this Jack at line level. Det betyr at dette er et signal som skal sendes til en forsterker, og ikke direkte til en aktiv sub. Det enkleste og greieste er å handle en aktiv sub. Det er mindre ledninger og styr. Jeg har en passiv nesten  ubrukt sub liggende, husker ikke navn og nummer her og nå, men det er en helt grei PA- sub av kjent merke. Har vel blitt brukt i maks 8 timer til sammen. Den er din for 500 kroner pluss porto. Jeg trenger den ikke lenger. PM hvis det er aktuelt.
    • Jeg ville tatt kontakt med Falck musikk i Trondheim, om ikke annet for å spørre. De vet det nok og har eget verksted, så mulig de kan gjøre det. Det koster vel 130 kroner å sende en gitar med posten. Men ærlig talt, jeg vet ikke.    
    • Hei. Jeg er ny her, og om dette skulle vært tatt opp i tidligere tråder, må dere ha meg unnskyldt. Jeg har noen spørsmål angående inlays.  Er det noen her som gjør inlays? Skulle gjerne ha hatt nye inlays på 2 halser som allerede har enkle inlays fra før. Lar dette seg gjøre, eller blir det fryktelig kålete? Hva er evt prisen for å få slikt gjort?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.