Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min uvitenhet trenger lærdom.


Pål V

Anbefalte innlegg

Det kalles for et "Scalloped fretboard" det gjør det letter å bende noter, pinch harmonics og slikt. Har prøvd en strat med et slikt fingerbrett men kan si at det ga mersmak, det kommer mye ann på spillestilen en har, og det krever tilvenning.

Scalloped_fretboard.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke lefty og skallopert gripebrett er en kombinasjon du finner veldig ofte. Malmsteen og Blackmore strat har begge skalloperte gripebrett. Jeg kan ikke huske flere som har full skallopering. Jeg får straks en custom inn døra med full skallopering, pakken er sendt fra UK. Kommer du deg til Trondheim skal du få prøve den når den er ferdig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kommer meg til Trheim?.... JEPP!!!!!! Ha ha ha.... Ikke no problem!

Tre45 da vet du ;)

By the way... Jeg kommer jo egentlig fra andre siden av fjellet ditt.... ;)

Så det finnes mange unnskyldninger til å ta turen til Sør Trøndelag!!!

Endret av Pål V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles for et "Scalloped fretboard" det gjør det letter å bende noter, pinch harmonics og slikt. Har prøvd en strat med et slikt fingerbrett men kan si at det ga mersmak, det kommer mye ann på spillestilen en har, og det krever tilvenning.

Scalloped_fretboard.jpg

Skjønner ikke helt hvordan et scallopert brett kan påvirke pinch harmonics?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel hondo som er skallopert fra sjuende bånd og opp. Gir en mye mere "flytende" feel når du spiller, og bend og vibrato føles veldig, veldig mye enklere. Bakdelen er at dersom du presser hardt på strengene vil ikke strengen stoppe mot gripebrettet, og gitaren høres sur og uintonert ut. Har ikke merket at pinch harminics er verken enklere eller vanskligere.

Å skallopere en gitar er en ganske enkel prosess, selv om det tar en god del tid å få det riktig. En god fil, masse sandpapir, teip til å beskytte båndene og noen godt oppvarmede fingre er alt som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt og prøvd masse scalloperte gitarer.

Har ingen ting med at det er lett å bende og gjøre selv om det er det på en scallopert hals. Jeg har ihvertfall aldri møtt noen som skalloperte halsen sin fordi de ikke greide å bende noter. Da burde man kanskje øve isteden.

Det man får er en hals hvor man aldri treffer treverket med fingerene på venstrehanda. Da er det lettere å ikke bruke mer kraft enn man må med venstrehanda og spille med likt (minimalt) trykk hele tiden. Det er også lettere å få til korte staccato toner på raske løp som gir litt sånn barokklyd på det man spiller, noe som f.eks. YJM jo til en hvis grad tilstreber. Hvis du hører på Purple så spiller også Blackmore ganske staccato på mye av sologreiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt og prøvd masse scalloperte gitarer.

Har ingen ting med at det er lett å bende og gjøre selv om det er det på en scallopert hals. Jeg har ihvertfall aldri møtt noen som skalloperte halsen sin fordi de ikke greide å bende noter. Da burde man kanskje øve isteden.

Det man får er en hals hvor man aldri treffer treverket med fingerene på venstrehanda. Da er det lettere å ikke bruke mer kraft enn man må med venstrehanda og spille med likt (minimalt) trykk hele tiden. Det er også lettere å få til korte staccato toner på raske løp som gir litt sånn barokklyd på det man spiller, noe som f.eks. YJM jo til en hvis grad tilstreber. Hvis du hører på Purple så spiller også Blackmore ganske staccato på mye av sologreiene.

Jeg skaloperte ikke halsen for at det skulle bli lettere å bende, men jeg fant fort ut at det føltes veldig mye bedre å bende på gitaren når den var skalopert. Sikkert mye å gjøre med at det er lave frets på gitaren i utgangspunktet, slik at fingrene nesten alltid subbet nedi gripebrettet.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg syntes det nødvendighvis er bedre å bende på en scallopert hals, men letter er det. Hovedgreia er uansett lyden og det å slippe å presse så hardt med venstrehanda. Mange får senebetennelse når de øver mye på kjappe greier for at de presser altforfor hardt mot gripebrettet. Det beste er å øve uten at strengene treffer båndene og så legge på akkurat nok press til at det treffer. Nå skal det samtidig sies at YJM har kronisk senebetennelse så ikke veit jeg om scallopering nødvendighvis hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en skallopert gitar i en ganske random situasjon for et par uker siden. Var kult nok det, fikk ikke prøvd den godt nok til å si noe konkret, men det føltes annerledes. Fikk ikke noe inntrykk av at den var lettere å spille på, men satt kanskje med den i fem minutter også, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På veldig mange gitarer med jumbo-frets vil du neppe berøre gripebrettet uansett, så det er ikke så langt ifra scalloped-følelsen.

Jeg har en Edwards LP Custom med medium jumbo frets, og berører aldri gripebrettet selv. Om jeg prøver så blir det surt som nøkken. Var faktisk ikke klar over at jeg ikke var nedi gripebrettet før noen nevnte at det var nokså vanlig, og som dermed medførte at jeg la merke til det etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.