Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan er kvaliteten på en Telecaster korea?


marius883

Anbefalte innlegg

Hei!

så her om dagen en finfin brukt fender telecaster korea, til 2000 kroner, har vært på utkikk etter en billig tele lenge nå, og kom over denne.

sitter seymor duncan tele cit pickups på den, og koffert medfølger.

Det jeg lurte på, er hvordan er kvaliteten på disse korea gitarene i frohold til f.eks mexico gitarene?

Og er dette en bra deal?

legger med noen bilder:

post-5984-1244156746_thumb.jpg

post-5984-1244156757_thumb.jpg

post-5984-1244156770_thumb.jpg

post-5984-1244156782_thumb.jpg

post-5984-1244156793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke.. Men om den er god å spille på og låter bra i dine ører er ikke akkurat 2000 mye å ut med. Skulle det vise seg å være verdt like mye som en squier så har du egentlig ikke betaltnoe særlig mye mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke.. Men om den er god å spille på og låter bra i dine ører er ikke akkurat 2000 mye å ut med. Skulle det vise seg å være verdt like mye som en squier så har du egentlig ikke betaltnoe særlig mye mer

sant nok det, takk for svar ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIJ ligger mellom MIM og MIA, men sannsynligvis noe nærmere MIA, spesielt de dyreste modellene.

Forskjellen på MIJ og MIA ligger hovedsaklig i at de er bygget der og ofte bruker japansk mekanikk, ellers er spesifikasjonene like.

Mange mener at kvalitetsforskjellen på håndtverket og mekanikken er såpass liten at MIJ er det beste kjøpet.

Har hørt at disse Lite Ash-modellene skal være ganske bra, og ikke står tilbake for MIM.

Ble nesten litt fristet selv nå, men jeg har nok for mye overflødig utstyr som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

så her om dagen en finfin brukt fender telecaster korea, til 2000 kroner, har vært på utkikk etter en billig tele lenge nå, og kom over denne.

sitter seymor duncan tele cit pickups på den, og koffert medfølger.

Det jeg lurte på, er hvordan er kvaliteten på disse korea gitarene i frohold til f.eks mexico gitarene?

Og er dette en bra deal?

legger med noen bilder:

Hei! Skal bare si at........jeg har kjøpt den gitaren du sikter til.... Sorry :mellow: Det var en så bra deal at jeg ikke kunne la den gå. Når det er sagt, jeg kjøpte den før jeg så at du hadde lagt den ut her med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en Mexico. (Sorry, Byljer...) Fender produserer noen gitarer for det asiatiske markedet i Korea pga. produksjonskostnader. (billig). Det er godt mulig de er ok gitarer, men....

Hvis du vil ha en billig og bra Fender Telecaster, Marius, bør du holde utkikk etter en brukt MIM Tele Classic Player, eller "Baja" som de ofte blir kalt. Gode gitarer som du kan få nesten like billig som nevnte Korea Tele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en Mexico. (Sorry, Byljer...) Fender produserer noen gitarer for det asiatiske markedet i Korea pga. produksjonskostnader. (billig). Det er godt mulig de er ok gitarer, men....

Hvis du vil ha en billig og bra Fender Telecaster, Marius, bør du holde utkikk etter en brukt MIM Tele Classic Player, eller "Baja" som de ofte blir kalt. Gode gitarer som du kan få nesten like billig som nevnte Korea Tele.

Korea er ikke mitt førstevalg heller. Japan er mitt førstevalg foran MIM og MIA. Når det er sagt, jeg trengte en Tele som back up gitar. Denne Tele'n var heller ikke produsert for markedet i østen. Den sto oppført i Fender Frontline som en Lite Ash Special Edition med Birds Eye Maple Neck og Seymour Duncan mic'er (ikke Duncan Designed), og var ment for verdensmarkedet. Ble solgt i musikkforretninger i Norge som andre Fendere.

Har hatt Fendere fra USA, Mexico og Japan, og kvalitetsmessig foretrekker jeg de japanske reissuene. De er mer tidsriktig bygd, og kvaliteten på håndverket er stort sett bedre enn USA modellene. Hadde en Strat fra Classic Player 60s serien fra Mexico, og den var veldig bra med Custom Shop '69 mic'er og eldet plekterbrett. Men, ingen har slått japanreissuene ennå.

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir billigfender laga over hele Asia? Tela mi er produsert i Indonesia.

Fender blir hovedsaklig laget i USA og Mexico. Japan produserer en del for verdensmarkedet, men mest for det japanske. Det blir også laget en del i Korea, slik som den Tele'n jeg har kjøpt, og det forundrer meg ikke om det blir produsert litt i Indonesia heller.

Selv mener jeg at det er en myte at det må stå Made In USA for at det skal være kvalitet. Prisene på Fender USA kommer mye av at de har langt dyrere arbeidskraft der enn i østen, og har lite med kvalitetsforskjeller å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, prisene er langt i fra bare pga dyrere arbeidskraft.

kjøp deg en squire tele, og så kjøper du deg en American Deluxe/Standard tele. du hører og føler at det er snakk om kvalitetsforskjell.

Jeg vet forskjellen på en Fender og en Squier. Det er ikke det som det har vært snakk om heller. Squier er et selskap som er eid av Fender, og de lager kun billige gitarer med billig elektronikk mest for den yngre garde uten et stort budsjett. De er ikke sammenlignbare med Fender, så å sammenligne en Squier med American Deluxe/ Standard blir rett og slett for dumt. Derimot lagde Squier en del modeller på tidlig 80-tall som var bedre enn CBS Fendere, og de går for ganske høye bruktpriser i dag.

Det jeg derimot har sagt er at Fender Japan står seg veldig bra mot Fender USA. Det er faktisk en god grunn til at Fender USA gikk inn og tok kontroll over Fender Japan. Da Fender USA var underlagt CBS lagde Fender Japan, eller de som ble det, langt bedre gitarer enn Fender selv klarte. Fender Japan står heller ikke tilbake for USA modellene i dag, og de beste modellene har amerikansk elektronikk. Det er en grunn til at Fender USA i dag har en særskilt streng kontroll med hvilke modeller som får lov til å forlate det japanske markedet. De vet at japanfendere vil spise opp deres marked i vesten hvis de får frie tøyler.

Et annet merke som "alle" tror lager bare dritt, er Epiphone. Epi har en egen fabrikk i Kina i dag, og lager OK bruksgitarer. Men, Epi blir også lagd i Japan. De har en serie som heter Elitist, og den står ikke tilbake for noe av det beste fra Gibson. Jeg har sammenlignet min egen Les Paul Custom 1960 med en Epiphone ES335 Elitist fra Teradafabrikken i Japan, som også produserer Gretch(joda, de lages i Japan de også!!!), og Epi'n sto ikke tilbake for Gibson'en. Faktisk var den minst like bra, om ikke bedre! Epiphone Japan, Orville og Greco lagde Gibsonkopier så gode som Gibson selv bare kunne drømme om under de såkalte "Norlin years", og de lagde gitarene med specs fra 50/ 60-tallet...da Gibson var Gibson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Fendere fra USA, Mexico og Japan, og kvalitetsmessig foretrekker jeg de japanske reissuene. De er mer tidsriktig bygd, og kvaliteten på håndverket er stort sett bedre enn USA modellene. Hadde en Strat fra Classic Player 60s serien fra Mexico, og den var veldig bra med Custom Shop '69 mic'er og eldet plekterbrett. Men, ingen har slått japanreissuene ennå.

Har også hatt USA-std.strat, MIJ-strat (68-reissue) og har i dag en MIM 60's Classic Player-strat. Den beste av de er Classicen, med Japan-straten som nr. 2. USA strat'en var en '79 modell og da var det vel uansett langt mellom gode Fendere. Japan-straten er i min fars eie. Halsen slo seg kraftig på den men etter mye justering av både hals og sadler, ble den faktisk bra igjen. Likevel måler den seg ikke helt lydmessig og spillemessig mot 60's playeren.

Når det er sagt, så føler og hører jeg ikke stor forskjell på min 60's player og en USA standard, men beveger vi oss over i Custom-shop land, derimot.... Det blir nok det en dag...

At man også lager bra gitarer i østen er hevet over en hver tvil, men jeg mener likevel at hvis vi sammenligner de beste Fendere fra f.eks. Japan med de beste fra Amerika, så vinner stort sett amerikanerne

Utenom det merker jeg også ofte at "den beste bil'n i væla, er den som han har nå"! Det gjelder også meg i ganske stor grad. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.