Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Endre action selv


EspenG

Anbefalte innlegg

Aller først, at gitaren låter MYE bedre med capo enn uten kan vel være et tegn på at det er for høy action? Og om det ikke er det, så føler jeg uansett at strengene er et par kilometer unna gripebrettet.

I så fall trenger jeg nok å senke strengehøyden min litt. Har fra tidligere aldri gjort annet enn å skifte strenger, så skal jeg ordne det selv trenger jeg litt hjelp.

Har en Hagström super swede og broa er vel så vidt jeg vet omtrent kliss lik som på en Les paul. Ser jeg har to skruer der, men jeg har også noe som ser ut som en litt taggete mutter rett på undersiden av selve broa. Skal jeg bare løsne mutterne, skru litt, og feste mutterne igjen, eller er det noe mer? Og hvor mye skrur man? Og hvilke feller må man unngå å gå i?

Hvis noen kunne gi meg en lite crash course hadde det vært fint.

Så til spørsmål 2: Mtp framtida er det sikkert greit å lære seg å justere strengehøyden selv, men gitaren er bare noen mnd gammel og hva slags muligheter har jeg til å få dette gjort (tilnærmet) gratis i butikken? Da kunne jeg jo både sett hvordan noen gjør det, samtidig som det blir skikkelig bra.

Håper dette ga mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den raske metoden er vel å skru den taggete skiva, som du kaller den, litt ned ja. Men er oversadelen for høy kanskje?

Oversadel? Ukjent begrep for meg.

Så den taggete skiva styrer høyden på broa? Hva gjør i så fall de to skruene på toppen? Og om man senker broa, hvor gjør da skruene av seg, for broa sitter vel løst, så skruen kan ikke forsvinne inn i gitarkroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den taggete mutteren er en sett-mutter for brua.

Løsne denne. Juster strengehøyden med å skru skruene fra oversiden av brua, ned til ønsket høyde (sjekk med flere bånd oppover halsen om det er ren tone. Noen halser er litt skjeve, eller har noen ujevnheter i båndene). Juster tilbake disse sett-skruene så brua blir tight og fin.

"Oversadel" er kanskje det samme som nøtta. Det kan også være nødvendig med justeringer der oppe, men da må du være forsiktig. Ta en TYNN fil eller noe fint sandpapir og puss ut et dypere spor. Anbefaler IKKE å gjøre dette uten at du har sett noen vise deg først. Med nøtta har du bare en sjanse. Bommer du, så må du bytte den ut...

Disse justeringsskruene som du kan skru på fra oversiden av brua forsvinner ikke. De går inn i en hylse i kroppen på gitaren og vil stoppe til slutt. Uansett så vil du ikke få en spillbar gitar hvis du justerer disse helt i bunn. Strengene vil ligge på halsen lenge før det.

Håper dette hjelper noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den taggete mutteren er en sett-mutter for brua.

Løsne denne. Juster strengehøyden med å skru skruene fra oversiden av brua, ned til ønsket høyde (sjekk med flere bånd oppover halsen om det er ren tone. Noen halser er litt skjeve, eller har noen ujevnheter i båndene). Juster tilbake disse sett-skruene så brua blir tight og fin.

"Oversadel" er kanskje det samme som nøtta. Det kan også være nødvendig med justeringer der oppe, men da må du være forsiktig. Ta en TYNN fil eller noe fint sandpapir og puss ut et dypere spor. Anbefaler IKKE å gjøre dette uten at du har sett noen vise deg først. Med nøtta har du bare en sjanse. Bommer du, så må du bytte den ut...

Disse justeringsskruene som du kan skru på fra oversiden av brua forsvinner ikke. De går inn i en hylse i kroppen på gitaren og vil stoppe til slutt. Uansett så vil du ikke få en spillbar gitar hvis du justerer disse helt i bunn. Strengene vil ligge på halsen lenge før det.

Håper dette hjelper noe....

Ok, takker.

Så, hvor mye vil man typisk ende opp med å skru? Er det et problem at man bare hare øyemålet til hjelp for å klare å skru begge skruene like mye? Når merker jeg at jeg har skrudd nok? Og hva med å få dette gjort i butikken nesten gratis? Hører stadig vekk om folk som får beskjed om å spille noen mnd og komme tilbake for justering. Det fikk ikke jeg beskjed om i min butikk dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker at du har skrudd nok når strengene begynner å klirre eller ta borti andre bånd når du spiller. Da bør du skru den litt opp igjen. Her er det greit å bruke litt tid på å prøve seg frem for å få det så det passer deg godt. Det er vanskelig å få perfekt på første forsøk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en link om justering av hals i denne tråden: Justering

Takker. Den siden er bokmerka, så skal jeg titte på den så fort jeg er ferdig med dette eksamenshelvetet ;)

Snakket med butikken i dag og de gir meg gratis justering så da kan jeg jo prøve meg litt på broa på egenhånd før jeg går dit. Nøtta skal jeg holde meg langt unna tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.