Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Roland VG?


Erlend74

Anbefalte innlegg

Jeg har en snill kjæreste :wub: som har sagt at jeg skal få velge meg ut en gitar til bursdagen min. Jeg har fått frie tøyler, men har tenkt til å holde meg litt i skinnet. Hadde tenkt å bruke ett sted mellom 10 - 25.000 totalt

Felles for utstyret jeg ønsker tips på: kun til hjemmerbruk. Musikkstil klassisk rock/blues.

Gitar:

Har hatt Stratocaster tidligere, så jeg heller mot å kjøpe en slik igjen. Har siklet litt på en Fender Roland VG strat Og lurer derfor på:

Er det noen her som har erfaring med denne? Har den noen svakheter som tilsier at man heller burde velge noe annet? Får den for 12-15.000 her på haugen, men har sett den på amerikanske sider helt ned i ca 800$

Link til presentasjon av gitaren: Fender Roland VG

Forsterker.

Jeg skal også kjøpe en forsterker. Den skal kun benyttes hjemme og helst ikke være for stor. Finnes det små forsterkere med stor lyd? Prisklasse 3-8.000

Multieffektbrett:Ønsker tips til multieffektbrett. (ja - jeg vet det er kulere og bedre med bokser)

Ønsker ett som er enkelt i bruk, med fete effekter og ikke alt for mye dill dall.. Bør kunne kobles til pc og med mulighet for vokal.

Prisklasse 1-5.000

Eksternt Lydkort?

Har lyst til å forsøke å ta opp litt, fortrinnsvis med bærbar pc. Trenger ikke være allverdens lydkvalitet.. mest for å leke litt med. Tar gjerne i mot tips på dette også.

Setter pris på alle tips som mottas!

Endret av Erlend74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har aldri skjønt hva man skal med en slik gitar med mindre man spiller i danseband? Spille coverlåter fra Judas Priest sin «Turbo» skive? Nei, takke seg til en helt vanlig elektrisk gitar uten noe synthvas på :) Greit at jeg lever på 80-tallet, men det får da være måte på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hva man skal med en slik gitar med mindre man spiller i danseband? Spille coverlåter fra Judas Priest sin «Turbo» skive? Nei, takke seg til en helt vanlig elektrisk gitar uten noe synthvas på :) Greit at jeg lever på 80-tallet, men det får da være måte på :P

Man kan slå av synthvaset, da.. så har man en helt ordinær strat... Om du fikk velge mellom en ordinær strat og synthvasstraten... og du ikke trengte å betale for den... så ville du valgt den ordinære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan slå av synthvaset, da.. så har man en helt ordinær strat... Om du fikk velge mellom en ordinær strat og synthvasstraten... og du ikke trengte å betale for den... så ville du valgt den ordinære?

Eg hadde iallefall gått for den utan alt det synth greiene på. Tror eg aldri hadde fått bruk for ein synth gitar heller, iallefall ikkje til klassisk rock og blues.

Men vist eg skulle gått for ein bra og billig strat, så ville eg sett litt ein Fender Stratocaster Roan Woarn 60's gitar, eller generelt Fender sin Road Woarn serie. Det låter rett og slett tøft. Huske ikkje heilt kva type forsterker eg prøvde den igjennom, men det var noko Fender greier det og. Lure på om det kan ha vert ein Fender Blues DeVille.

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hjemmeforsterker må vel være av de nye Vox VT forsterkerne, som er i flere størrelser. De duger nok hjemme, og visst du tar 50 wattern så klarer du deg fint på konserter også.

Den multieffekten som passer deg best etter dine beskrivelser må være Line6 Pod X3 Live, med muligheter for vokal, gitar og bass. Pluss at den har innspillingsmuligheter via USB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at du får en bedre Fender hvis du velger noe annet enn VG-strat'en - se denne diskusjonen: Fender VG Stratocaster

Anbefalingen om VOX-forsterker støttes - helt OK lyd til en grei pris. Hvis du eventuelt vil ha mer gromlyd er det enkelt å skifte ut høyttaler-elementet (har akkurat skiftet ut et VOX-element med et Jensen-element i den minste øvingsampen min, og det låter utrolig mye bedre). Ettersom en del forsterkere har innebygde effekter kan du jo vurdere om du heller vil kjøpe én god vrengpedal enn et multieffekt-brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis jeg skulle ha en gitar, ville jeg ha en helt vanlig en, uten noe mikkmakk.

Jeg har en Line6, pluss en vanlig gitarsynth jeg kan leke meg med, men det kommer aldri til å bli "yndlingsgitarer". Grunnen er at responsen fra gitaren er mye flatere enn fra en kurant gitar. Det blir liksom ikke ekte. Som eksempel- uansett hvordan du slår an med plekteret, så låter gitaren nesten helt likt. Nedtur.

Selv om jeg er "knottoman", og ikke har noe i mot "nymotens ting og tang", så er ikke en sånn synthsak en fullgod erstatning. Hva med å handle en skikkelig gitar til ti, og så en brukt Line6 i tillegg? Da har du i pose og sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar så langt! Blir kanskje en Strat uten effekter likevel. Er noen ganger bare litt vanskelig å unngå å sikle på ekstra knapper når mann er en duppedings-mann :D

Det effektbrettet som ble foreslått over (Line6 Pod X3 Live) så ut til å være bra. Er det likevel en ide å kjøpe ett eksternt lydkort ala Line 6 Toneport UX 2 eller vil det være unødvendig?

Har tittet litt på Vox forsterkerne også, og de ser jo unektelig bra ut de også. Har dere noen flere alternativer til denne (har tittet på Vox VT 50)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar så langt! Blir kanskje en Strat uten effekter likevel. Er noen ganger bare litt vanskelig å unngå å sikle på ekstra knapper når mann er en duppedings-mann :D

Det effektbrettet som ble foreslått over (Line6 Pod X3 Live) så ut til å være bra. Er det likevel en ide å kjøpe ett eksternt lydkort ala Line 6 Toneport UX 2 eller vil det være unødvendig?

Har tittet litt på Vox forsterkerne også, og de ser jo unektelig bra ut de også. Har dere noen flere alternativer til denne (har tittet på Vox VT 50)

Du vil nok se att du gjør godt i å kjøpe gitar og effekt hver for seg ;)

Jeg har en egen liten regle om att jeg liker å ha alt av effekter i egne single bokser.

Ingen svæære effekt brett med 1000 programerte effekter.

Føler det blir Fake.

(Og jeg bruker bare wah og tubescreamer anyways) :D

Men lykke til med letinga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.