Web Analytics
Jump to content

DIY - strat

Recommended Posts

Jeg fikk nylig tak i en billig stratkopi som jeg tenkte å ha det litt gøy med. Jeg har da aldri prøvd å mekke på en gitar før så det er absolutt en sjanse for at jeg gjør masse klassiske nybegynnerfeil.

Dette blir vel et langvarig prosjekt ser jeg for meg, og nå i begynnelsen tenkte jeg å begynne med det ytre, og lar elektronikk og alt sånn bare være som det er foreløpig (det er det ytre som teller :P ).

Til nå har jeg fått pusset vekk lakken på halsen, og så etterpå blir det nok noen omganger til med finere pussepapir. Akkurat nå er jeg midt i pussingen av kroppen. Tenkte jeg skulle lakkere den i en slags mintgrønn farge ala Joe Walsh sin strat.

Jeg lurer også på hva som funker å olje halsen med? Leste et sted at såkalt Tru-Oil kunne funke på lønn? Som sagt, jeg har ikke peiling, så bare rop ut hvis du har en bedre idé :)

Og hvordan funker det med lakkering av kroppen? Er det bare å kline til, eller skal man ha noe i mellom e.l?

All hjelp og tips på veien tas i mot med takk og bukk :)

Er det olje på gripebrettet det er snakk om? Min erfaring med olje på gripebrettet er vel at det meste gjør susen. Møbelolje av diverse slag, teakolje, sitronolje og mener eg har lest av diverse matoljer som rapsolje også skal fungere bra!

Edit: Leste litt fort. Mine oljeanbefaling gjelder ikkje for lønn, men for rosewood. Det kan godt hende det fungere på lønn også, men eg har altså bare gjort reasearch og har bare erfaring på rosewood.

Edited by p_bassmann

Jeg har brukt våpenolje på min hals. Og så tok jeg våpenvoks utenpå. Ga ett fint resultat som jeg synes er deilig å spille på. For litt raskere å få av lakken på kroppen kan sånn varmepistol være ganske greit. Da blåser man med på lakken så begynner den å boble. Da er det bare å skrape av.

finishen blir ganske "matt" med våpenolje og voks?

noe slikt som musicman's halser?

kanskje det kanskje. Nå skal det jo nevnes at det ikke er snakk om fugleøyelønn :P Så det er egentlig ikke så veldig mye å vise frem, det ermest for spillingen sin del. Vet ikke hva som blir best resultat av i forhold til spillbarheten? Eller er det mye likt Våpenolje vs. "Musicman-halser"?

• 1 month later...

en liten oppdatering her.

Har oljet gitarhalsen med Finishing Oil, og resultatet ble knall! Ble veldig fornøyd med den!

Tenkte jeg skulle prøve meg litt på lakkering om ikke så lenge, men lurer litt på hvor og hvordan jeg skal jeg gjøre dette. Det er visst ganske viktig at det er 20 grader så vidt jeg har forstått, men jeg har ikke noe sånt sted tilgjengelig akkurat nå, så lenge været ikke er på talefot (Vestlandet). En annen ting var dette med grunning. Er dette også veldig viktig å få med?

Tenkte uansett jeg skulle prøve på en liten trebit først, øve meg litt før jeg går løs på kroppen :)

Kan til opplysning si at sitronolje ikke er sitronolje, men mineralolje med sitronduft. Et tips er å bruke Q-tips e.l for å påføre. Oljen skal ikke komme ned under båndet og skal tørkes av umiddelbart etter at hele halsen er oljet. Jeg bruker ventilolje til messingblås og det funker som bare det. Smører halsen et par ganger i året

Har lekt meg litt med et gitardesignprogram og kommet frem til hvordan gitaren (kanskje) skal være (sånn omtrentlig, vel og merke).

Det er vel ikke akkurat estestisk korrekt og et vakkert syn for øyet, men so what? Det er ikke standard Morgan-farge på den ihvertfall! :D

post-5881-1248822858_thumb.jpg

(Forresten, se bort i fra fargen på hodet, klarte ikke finne den riktige fargen. I virkeligheten ble hele halsen ganske knaz etter at jeg oljet den.)

• 3 weeks later...

Nei. Du skal IKKE vokse skruehullene. Når du begynner med primer, skal det ikke være noe annet enn tre, maskeringstape i halslommen og evt. sparkel på gitaren i det hele tatt. Voks vil bare føre til at lakken ikke får feste, og da kan det flasse av større områder enn du har tenkt.

Den eneste gangen man vokser skruehull, er hvis man skal utføre en såkalt "swirling", og det har du ikke planlagt, så langt jeg kan se. Lykke til.

Når det gjelder halsmontering, kan det være en fordel å "dra" skruene langs et stearinlys før man skrur de i, fordi gjengene vil skjære treet penere, men det har jo ikke noe med lakkering å gjøre :)

Det var ikke sparkle du tenkte på? og ikke vokse? Kan være lurt å sparkle litt, lakkering fremhever alle sprekker og hull og andre ulumskheter. Sparkle i vei, sparkle, pusse, sparkle, pusse... osv til du oppnår ønsket resultat. Kjør på! ^_^ Biltema har mye fint rimelig sparkel og europris har ofte plastic padding produter til tre som du trenger.

Edited by SuperamunD

^ Takk for tips

Som du nevnte, CastorFiber, vurderer jeg sterkt om jeg skal utføre en såkalt swirling på gitaren, og nå fikk jeg bekreftet det med voksen. Er det noen spesielle typer voks som egner seg best til dette, eller er det samme hvilken? :)

EDIT: så litt på denne siden i forhold til swirlingen: http://www.hackolutions.com/GuitarSwirling.htm

Ser det ut som en grei måte å utføre det på, eller er det noen "no-no"s?

Edited by PULSE

Liten update nå, med bilder.

Edit: Bilde av gitaren før jeg herpet den:

470490.jpeg

Har lakkert en gitar for første gang og kan ramse opp såpass:

1. feil: Jeg hadde ikke behøvd å pusse vekk all lakken

2. feil: Jeg droppet grunning etter å ha hørt på min far som mente det var unødvendig (men skal ikke skylde på han, det var jeg som hørte på ham og det var jeg som lot være å ha på grunning)

3. feil: Det var gjerne for kaldt og for sent på kvelden til at det var egnet for å lakkere (men som nybegynner på å lakkere merket jeg neppe konsekvensen av dette)

Som man sier: man lærer av sine feil, og det akter jeg å tro at jeg har gjort :)

Uansett, resultatet ble heldigvis ikke så altfor verst, tatt i betraktning av at det er første gangen min.

I mangel av noe annet måtte jeg bruke det elendige mobilkameraet:

Før lakkering:

470483.jpeg

Ferdig:

470484.jpeg

Planen videre er at jeg jeg skal "swirle" gitaren i en type lysegrønn/spygrønn og mørkegrønn/svart farge og jeg gleder meg til å se hvordan det blir.

:)

Edited by PULSE