Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan er musikkmiljøet på ditt hjemsted?


Æljen

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan det står til med musikkmiljøene her og der i landet.

Hvordan din kommune har tilrettelagt for øvinglokaler, om det er flere band rundt der du bor osv.

Føler jeg var heldig i oppveksten med at fritidsklubbene i min kommune stilte lokaler og utstyr til dispossisjon.

Har vokst opp i Stokke utenfor Tønsberg på 90 tallet, der det var mange band som var aktivitet

Ser at i nyere tid har flere slike tilbud forsvunnet her og det syns jeg er trist.

Har utviklingen vært den samme landet over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det eneste som kunne kalles musikkmiljø her i byen (unntatt felegnukke-musikkskolen, og rockeverkstedet med bare punk-kidz) var puben Bar Ampfield, som gikk konk og stengte for noen uker siden. Dritbra plass som hadde jam og billigpils hver torsdag, og MASSE fete konserter. Hvor skal man gjøre av seg nå da? :(

Ang. øvingslokaler så leier vi et rom i et gammelt kontorbygg i Mustad Næringspark. Topp tilbud :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si det er noe spesielt musikkmiljø her..

spiller man noe annet enn norsk drit-poprock eller hip-hop er man dømt til å feile.

Greit at folk maser om at det må skje mer, men når folk ikke i det hele tatt er villige til å være på konserter når det først skjer noe...

Har sett 40 åringer mer aktive på jazz konserter enn på ungdomskonsertene her i byen...

Å det som vi har som kan kalles øvingslokale er en liten forhøyning i ett rom som tidligere var kafe... på ungdomsklubben... med ødelagt/nesten ødelagt/bedritent utstyr...

Endret av Curl-Head
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Haram kommune som jeg bor i (Midt mellom Ålesund og Molde) er det opplagt med studio og øvingslokaler gratis til alle i kommunens kulturhus. To ganger i uken er det en utdannet studiotekniker som er i lokalene, som kan hjelpe om det er noe. Ellers er her tre mellomstore studio, bandmedlemmene i The Margarets holder dessuten på å bygge et vanvittig bra studio i nabokommunen. Tror nok dette kommer til å bli blandt landets beste studio.

Har aldri hatt problemer med å skaffe øvingslokaler gjennom de 14 årene jeg har spillt gitar. Ellers er det ganske mange band innen mange forskjellige sjangere... Poprock, hardrock, country, hiphop, blackmetal og diverse annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er ganske bra i Karmøy kommune.

På alle kulturhusene(5 stk tror jeg) er det iallefall 1(flere på noen hus) øvingslokalet til disposisjon.

I Kopervik(som er "byen" jeg bor i) har vi 2 øvingslokaler som blir brukt mye av lokale band.

Disse rommene er utstyrt med backline og en middels PA.

Bandet mitt leier også om på huset, men vi leier et tomt rom(har alt utstyret med selv), men da kan vi bruke det som ofte som vi vil.

Det som det er dårlig med i kommunen er skikkelige steder å holde konserter.

Men dette har tatt seg litt opp de siste årene.

På ungdomskaféen på kulturhuset(hvor jeg jobber) så har jeg fått mast meg til å få inn en scene som lokale band kan ha konserter på.

Det har også dukka opp ei rock/metal-bule som arrangerer konserter innimellom.

Selve miljøet består grovt sett av min vennekrets ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen vår er det syykt stort musikkmiljø. Spesielt innenfor Brass, da "vi" har tatt 1.plass i NM mange ganger. 3 år på rad nå tror jeg..

Vi har til og med en folkehøgskole med egen brasslinje.

Ellers er det veldig mye forskjellig. Middels stor ikke-by-kommune, mange musikkere. 90% av befolkningen har enten spilt i korps eller annet instrument.

Så har vi jo rockeverkstaden på ungdomsskolen som blir sponset av bland annet sparebanken og BKK, så der blir det en del nytt utstyr som vi bruker i bandet. + gratis tilgang til øvingslokale for oss som er lokalt kjent. Jeg er ihvertfall veldig populær i musikkmiljøet her :rolleyes:B)

vet ihvertfall om en person her inne som har tatt ett år på folkehøgskolen her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen låner bort øvingslokale gjennom kulturskolen med kick ass utstyr (to Hughes and Kettner forsterkere og èn Marshall, alle til i overkant av 10 laken), men det er vel pretty mutch it. Det som er dårligst er konsertlokaler og det skyldes mye et elendig miljø og for få band...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nja... helt ok i Asker.

3 bandøvingsrom til utlån i kulturhuset, en økt á 3 timer koster 130kr for et rom (hvilket er en helt ok pris synes jeg)

Ungdomsscene eller hva jeg nå enn kan kalle det med noen konserter osv en gang iblant

Så hører jeg visstnok rykter fra bassisten i bandet mitt om at siden han skal begynne på en musikklinje på en skole her, så kan han låne et topp utstyrt bandøvingsrom i sammenheng med skolen.

Studioet i kulturhuset her er jævlig billig, 50kr timen eller 100kr timen hvis man skal ha en til å sitte og knotte

Ellers må jeg si at innad i mitt band begynner vi å få ganske mye privilegier, vi har altså:

- et øvingsrom i kulturhuset

- billig studio noen etasjer over det faste øvingslokalet

- onkelen til en i bandet (valO) har visstnok et studio i Oslo vi kanskje kan bruke

- skolen til bassisten har øvingslokaler til utlån (kanskje studio og, husker ikke)

- nå i sommer låner vi musikkbrakka til gamleskolen som øvingslokale

- garasje eller kjelleren til trommisen som øvingslokale

så begynner å hjelpe nå :P gjelder bare å få øvd inn sangene ordentlig før vi skal spille inn da.. og velge ut hvilke som skal med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo og øst i Akershus er det mange muligheter for øvingslokaler, og det er mange små konsertscener. Det kommer stort sett alltid folk på konserter, og det er både scener med lav terskel og for profesjonelle musikere. Veldig fornøyd. Litt få steder å jamme dersom man ikke er proff, men jeg jobber med å få oppretta en lørdagsjam i Sandvika nå. Får håpe det går i boks og at det er interesse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.