Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall vs Mesa vs Orange vs Vox vs Framus vs Dr. z vs Kasha vs Hiwatt vs Fender vs Sovtek


Anbefalte innlegg

Kjøp deg en Diezel :ninja:

Kjøp en Mesa Roadster, da har du fantastisk clean crunch og masse gain om det er greia. Det er sef noen kompromisser med denne også - men jeg har ikke vært borti amper som kan gjøre så mye som den på en så overbevisende måte..

/b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke helt å se poenget i det siste innlegget, desverre..

Jonathan: Du kan for eksempel hjelpe til og si hva slags lyd du er ute etter. Band, sjanger ol..

Et nytt forsøk på å klargjøre poenget om at det ikke finnes like mange typer forsterkere

som det finns forsterkermerker. Hvis man skal ha seg en amp er det greit å ha oversikten

over de vanligste konstruksjonene for å finne fram i merkejungelen.

Poenget er at Orange, Hiwatt, Sound City, London Amps, Traynor, Sovtek +

et stort antall av botique ampene kloner Marshall konseptet fra 60-tallet.

Tre 12AX7 i preampen, to eller fire EL34 i utgangstrinnet, samme EQ muligheter og knotter.

På flerkanals ampene er det flere preamprør, akkurat som på Marshall sine.

Marshall klonet i sin tid '59 Bassmann, men skilte lag fra Fender ampene ca. '65 da Reverb ampene

til Fender kom, da satset Fender på høytspillende cleane amper, mens Marshall gikk videre

med å få mer crunch og det vi kaller typisk Marshall-lyd. EL34 er en viktig del av den utviklingen.

Mesa Boogie var i starten en modda Fender Princeton, og de brukte også Bassmann konstruksjonen.

Typisk for Fender lyden i større modeller er 6L6 rør i utgangen, og ofte preamprør med lavere gain enn 12AX7.

Fender ampene er klonet av mange produsenter. På lista over bl.a. av Sovtek modeller og Mesa.

Mange produsenter har spesialisert seg på å gi ut Fender kloner.

Vox AC15 er regnet som den første ampen som ble konstruert for gitar, og som brøt med tradisjonen

med å bruke Western Electric and RCA som grunnlag for konstruksjonen.

Typisk for AC15 og AC30 er EF86 i preampen på de tidligste modellene, og to eller fire EL84 i utgangen.

Dette er også kopiert i mange andre amper som Matchless og Dr.Z modeller.

Typisk for Vox er også at disse ampene har katode bias i slutt-trinnet, og at de mangler negativ feedback (precence)

Mange amp-produsenter i dag lager selvfølgelig forskjellige modeller som benytter seg av forskjellige løsninger,

men overraskende mange amper ligger tett opp til en av disse konstruksjonene, ofte med en liten egen twist på sine modeller.

For å velge amp som passer kan det være lurt å ta hensyn til følgende:

1. Når knekker ampen?

2. Hva slags forvrengning har ampen?

3. Hvor rask og tight er ampen?

4. Hvor anslagsfølsom er ampen?

5. Hva slags klasse er ampen?

Hver av disse punktene kan sikkert diskuteres nærmere, og hva som er viktig er det helt sikkert også delte meninger om.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedsakelig ute etter en fin cleanlyd (eventuelt å kjøpe to amper) og en vreng med nok gain til noe rundt velvet revolver, guns'n roses, kanskje metallica. Synes Slash får bra lyd på vintage modern ampen sin...

Husk på at Slash bruker en Gibson LP, og at han har sjønt påenget med mic velgeren, nemlig OPP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe kjennnskap til Carvin? Lånte en 2x12 combo for noen år siden, den hadde en fantastisk drive, til heavyrock.

Du kan jo gå inn på sidene til Carvin og sjekke om du finner ampen?

Ser de kjører GT 12AX7 og EL34 på de større ampen, og EL84 i utgangen på de mindre ampene.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neck er jo fett til solo det. Han bruker det i begynnelse av Sweet Child of Mine og på første soloen på Knocking On Heavens door. Liker den feite lyden i neck

Hehe, var først og fremst språket jeg reagerte på. Halsmikk låter fett for dem som digger det. Har skrudd ut min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedsakelig ute etter en fin cleanlyd (eventuelt å kjøpe to amper) og en vreng med nok gain til noe rundt velvet revolver, guns'n roses, kanskje metallica. Synes Slash får bra lyd på vintage modern ampen sin...

Litt usikker på hvor du har hørt Slash spille på VM ampen........ Alt jeg har hørt og hørt om er gamle Marshall 110W topper. Dave Friedman hadde en av 100W toppene hans innom som visstnok er brukt på alt comp siden UYI I+II. Solo har han sikkert brukt litt forkjellig oppigjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slash sponset jo VM-ampene, tror han brukte det et par ganger. Men ikke fast.

Ha ha, jepp og Malmsteen ble sponset av Crate men jeg tror aldri noen har hørt ham spille en tone på Crate amper.

Hvis man overhode skal vurdere en amp på bakgrunn av hva noen "kjente" bruker, ville jeg først funnet ut hva de brukte på det du har hørt som du liker. Ikke hva de er avbildet med i div. gitarblader, det sier ingenting om noenting annet en at de har blitt betalt for å bli brukt på et bilde sammen med det utstyret. Veldig mange band er sponset av veldig mye rart. Veldig mange "stor" produsenter tar med seg egne amper i studioet eller leier fra S.I.R eller en annen rental sjappe når de skal jobbe med en skive så i mange tilfeller bruker ikke bandet sitt eget utstyr uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.