Web Analytics
Jump to content

Marshall vs Mesa vs Orange vs Vox vs Framus vs Dr. z vs Kasha vs Hiwatt vs Fender vs Sovtek

Recommended Posts

Marshall vs Mesa vs Orange vs Vox vs Framus vs Dr. z vs Kasha vs Hiwatt vs Fender vs Sovtek

Noen som har erfaring med Noen av ampene, åpen for allslags diskusjon :lol:

Tror nok spørsmålet er alt for vidtomspenende til at det trigger noen særlig diskusjon.

Det er vel kanskje en idé å komme med konkrete forsterkermodeller ja. F.eks. er ikke en vintage Fender Bassman og en splitter ny Fender Cyber-Twin digitalamp akkurat veldig like... :P

Edited by Aphelion

Tror de fleste amper mer eller mindre kopierer Fender, Vox og Marshall,

og utgangsrør-lyden fra henholdsvis 6L6, EL84 og EL34.

Det har skjedd lite grunnleggende forandringer i amper siden 60-tallet.

Et unntak er cascading og mer gain i preampen.

De fleste amper som blir nevnt vil jeg påstå hører inn som kopier, eller inspirerte av de tre jeg nevner.

Skal forskjeller diskuteres kan jo de tre være spennende å se på.

Er hovedsakelig ute etter en fin cleanlyd (eventuelt å kjøpe to amper) og en vreng med nok gain til noe rundt velvet revolver, guns'n roses, kanskje metallica. Synes Slash får bra lyd på vintage modern ampen sin...

I likhet med i andre tråder så vil jeg være forsiktig med å anbefale noe jeg enda ikke har prøvd selv, men alle Diamond forsterkere skal vistnok ha til felles at de har en helt sykt bra renlyd kanal - samtidig som de forskjellige modellene har forskjellig mengde og type vreng. Phantom skal vistnok ha vreng i Marshall land, men med mulighet for å skrus enda hottere. For mer vintage type vreng skal Spitfire være en konge amp.

Jeg har en Phantom (og en "brutal gain" Nitrox) på vei inn og skal teste dem grundig for å finne ut om "this is the shit" :D