Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et spørsmål om mA, pedaler og strømforsyninger


Konnis

Anbefalte innlegg

Ditcha 1 spot-greia, tok meg en tur på Clas og endte opp med denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=67533898

Hørte senere på en gitarsjappe at sjefen der brukte en slik selv, og det funker bra. Så det er bra.

Men trenger en forgreningskabel; det hadde de ikke på gitarsjappa, og dama på Clas påstod at jeg måtte lodde det selv. :D

Men, er denne kabelen her kompitabel med strømadapteret/batterieliminatoren jeg har kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Merka litt høyfrekvent piping når jeg testa oppsettet skikkelig i dag. Da var det altså en wah, en Bad Monkey og en MT-2 som var koblet sammen. Strømmen kom fra et Clas-adapter og en Godlyke forgreningskabel fra Godlyd (med 11 utganger). MT-2'en hadde en litt lavere tone på pipingen enn BM'en.

Må nevne at at adapteret ikke stod rett i veggen... oppsettet er slik:

stikkontakt i vegg

forgreningsgreie (som gir 3 nye uttak)

forgreningsgreie (som gir 3 nye uttak)

SÅ kom adapteret (og forøvrig amp og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pedal som går på vanlige 9v batteri bruker mellom 20mA og 40mA! En pedal virker ikke ordentlig om du gir den for lite mA, men d har ingen ting å si om strømforsyningen lever en million ganger mere strøm en pedalen klarer å bruke, så lenge den møter minimumskravet! Det er derfor adapter som følger med pedaler vanligvis gir mye mer en pedalen trenger. Men du kan oppleve støy i noen pedaler om du ikke bruker det originale adapteret. Hvorfor dette skjer, vet jeg ikke. Har en Holy Grail Plus som det står i bruksanvisningen kan bruke vanlige BOSS-adapter, som visst nok er 9v. Men om jeg bruker strømforsyningen min, som er en T-rex Fuel Tank Classic, så opplever jeg litt støy i pedalen. Dette viste seg å være fordi den originale strømforsyningen var på 9,6v! Idiotisk av Electro Harmonix å lage deg slik, men sånn er det. Noen pedaler MÅ du bruke produsenten sitt adapter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm-løsningen du har valgt er billig, men har to problemer:

1. Pedalene er ikke isolert ifra hverandre

2. Strømforsyningen du har valgt er svitj-teknologi, og inneholder ikke en transformator. Perfekt å gi strøm til mobiltelefoner med, ikke så perfekt å gi strøm til lyd-utstyr med

Med disse to faktorene til stede, samt at du har såpass mange pedaler på samme strømuttak, så ville jeg ikke vært spesielt overrasket over støyen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pedal som går på vanlige 9v batteri bruker mellom 20mA og 40mA! En pedal virker ikke ordentlig om du gir den for lite mA, men d har ingen ting å si om strømforsyningen lever en million ganger mere strøm en pedalen klarer å bruke, så lenge den møter minimumskravet! Det er derfor adapter som følger med pedaler vanligvis gir mye mer en pedalen trenger. Men du kan oppleve støy i noen pedaler om du ikke bruker det originale adapteret. Hvorfor dette skjer, vet jeg ikke. Har en Holy Grail Plus som det står i bruksanvisningen kan bruke vanlige BOSS-adapter, som visst nok er 9v. Men om jeg bruker strømforsyningen min, som er en T-rex Fuel Tank Classic, så opplever jeg litt støy i pedalen. Dette viste seg å være fordi den originale strømforsyningen var på 9,6v! Idiotisk av Electro Harmonix å lage deg slik, men sånn er det. Noen pedaler MÅ du bruke produsenten sitt adapter på.

Det funker med vanlig Boss-adapter på Holy Grail Plus. Så EHX har ikke gjort noe dumt her, hvis du ser bort fra at pedalen drar hysterisk mye mA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konnis: Hvor høyfrekvent er denne høyfrekvente pipingen? Har du prøvd med en og en pedal for å se om det er et isolert problem? Har du prøvd å ha alle pedalene i kjeden og kjøre en og en fra batteri?

Forgreninger i forgreninger er forresten galskap og brannfelle, og god jording kan redusere støy.

GummiTZ: Isolerte strømuttak er ikke noe poeng i seg selv, men det kan være et poeng i noen tilfeller, for eksempel hvis man har pedaler med dårlig glatting eller positiv jord. Hvis man ikke har noe forhold til hvor mye strøm pedaler trekker kan isolerte uttak være dumt, siden man selv må balansere strømforbruket mellom pedalene i stedet for å ha ett stort "basseng" å ta fra.

Svitsjende forsyninger er heller ikke noe problem. Visual Sound 1spot som er nevnt i tråden er svitsjet, og den er blant de beste forsyninger man kan finne på markedet i dag. I datamaskiner bruker man også svitsjende forsyninger, og datamaskiner er langt mer følsomme for støy enn en hvilken som helst gitarist og hans pedaler. Datamaskiner brukes også på steder som er langt mer kritiske.

En dårlig designet svitsjende forsyning (tenk ZVex Nano Head) kan generere RF-støy, men jeg vet ikke om dette er problemet på Clas-varianten. Det kan kanskje Konnis finne ut hvis han undersøker litt :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svitjede strømforsyninger TRENGER ikke være et problem. Det kommer helt an på hvordan kretsen er designet. I en datamaskin som er LAGET for å funke med svitsjet strømforsyning så er det selvsagt ikke noe problem. I pedaler som primært er designet for å kjøre 9V-batteri eller produsenten sin originale transformator-forsyning, så kan det lettere oppstå problemer. Eksempler er en del digitale delay og reverb-pedaler som f.eks. Holy Grail som i de aller fleste tilfeller lager høyfrekvent piping på svitsje-forsyninger. Det er ikke uten grunn at de fleste med litt mer erfaring innen pedalbrett velger dyrere løsninger enn Visual Sound sin. Den selger godt fordi den er billig og kraftig, ikke fordi den er optimal.

At pedalene ikke er isolert fra hverandre TRENGER heller ikke være et problem, nei. Men for hver pedal du legger til i kjeden så øker sannsynligheten betraktelig for at støy oppstår.

Her har Konnis en løsning som inneholder to av de mest kjente "støy-skaperne" innenfor pedalbrett. Det KAN selvsagt gå helt fint, men Konnis nevner jo her selv at det gjør det IKKE. :)

EDIT: Kjøpte meg nettopp VoodooLabs Pedal Power 2 Plus. Den eier, enkelt og greit, og leverer mer en nok strøm for de aller aller fleste pedalbrett. Kanskje med unntak av Omar Rodriguez sitt... ;)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.