Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa Boogie... Undervurdert?


Anbefalte innlegg

Ja, det blir jo spennende å høre hva Gunnar kommer frem til. Sjøl har jeg ikke tenkt å eksperimentere med høytalere i denne omgang, for den Black Shadowen som sitter der passer bra til det jeg spiller i flg brukere på Harmony. Men om rør er det jo svært mange meninger....

Forøvrig til dette som Castor nevner om pedaler og moter og hva kompiser syntes osv. Jeg snakket med en proff her om dagen, og han var krystallklar på at en Boss ME 20 dekker de fleste behov, og farger ikke lydbildet vesentlig ved bypass. Dette står jo i grell kontrast til hva en del andre tilsynelatende proffe og reflekterte folk på et par sentrale forum mener om det samme.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToneBone Hot British funker til Mesaen, Tommern :)

Men for den optimale lyden, ville jeg muligens sjekket litt opp en effektenhet som går i sløyfa (en med mulighet for å justere inngangsnivået, f.eks T.C Electronics G-major) som også har EQ. For en rockelyd som ikke er så honky, kan man dra ned 750-hertzen når man bruker vreng. Den utgjør den store forskjellen på eldre Mesaer, etter min oppfatning. Jeg har en parametrisk eq jeg hadde i sløyfa samtidig med vrengpedalen, og da åpenbarte også godlyden på vreng seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToneBone Hot British funker til Mesaen, Tommern :)

Men for den optimale lyden, ville jeg muligens sjekket litt opp en effektenhet som går i sløyfa (en med mulighet for å justere inngangsnivået, f.eks T.C Electronics G-major) som også har EQ. For en rockelyd som ikke er så honky, kan man dra ned 750-hertzen når man bruker vreng. Den utgjør den store forskjellen på eldre Mesaer, etter min oppfatning. Jeg har en parametrisk eq jeg hadde i sløyfa samtidig med vrengpedalen, og da åpenbarte også godlyden på vreng seg :)

Heisann. Takk for tips, selv om vi kanskje drifter litt av her nå....

For mitt behov, så funker jo ToneBone Hot British til feks ZZ-Top. Men jeg trenger flere greier, og så er jeg ganske pragmatisk. Må ha noe som er enkelt å dra på, enkelt å sette opp, enkelt å bruke, og som funker til mye.... Tror jeg ender opp med en ME-pedal, tror jeg..... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Følger deg på dette. Grunnen til at jeg postet dette, var at i de kretser jeg vanker, så grines det på nesa av Mesa. Derfor tenkte jeg at dette kanskje var utbredt, og at det kunne være greit å gi en positiv anbefaling, til andre som kanskje ikke har samme innsikt og omgangskrets som deg. Tross alt dukker det opp folk her som ikke har egne erfaringer, og som ber om råd og anbefalinger B)

Henger du med vintage folk så er det gjerne slik har jeg inntrykk av, men ellers hvis man er åpen for mer moderne muligheter er Mesa knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesa lager mye fett, men synest nyprisen er stiv her i landet (som mye annet som er amerikanskprodusert). Har selv eid en Trem-o-verb som jeg likte godt samt en Mark 2c. Mange Mesa-topper ligger på 20000 - 25000 og som nevnt tidligere finner en mye bra om en har tenkt å ligge ut såpass med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesa lager mye fett, men synest nyprisen er stiv her i landet (som mye annet som er amerikanskprodusert). Har selv eid en Trem-o-verb som jeg likte godt samt en Mark 2c. Mange Mesa-topper ligger på 20000 - 25000 og som nevnt tidligere finner en mye bra om en har tenkt å ligge ut såpass med penger.

Joda, jeg ser den. Men greia mi var altså å anbefale eldre Mesaer som man får for fornuftige penger. Tilsvarende min egen, barn av ur-Mesaen, Mark I Reissue, får man for under 10k. Levende håndbygget Amerikansk amp historie, 112 combo med 100 watt og kanonlyd, udødeliggjort av folk som Santana og Clapton, for de som måtte syntes at det er et alternativ for dem selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser den. Men greia mi var altså å anbefale eldre Mesaer som man får for fornuftige penger. Tilsvarende min egen, barn av ur-Mesaen, Mark I Reissue, får man for under 10k. Levende håndbygget Amerikansk amp historie, 112 combo med 100 watt og kanonlyd, udødeliggjort av folk som Santana og Clapton, for de som måtte syntes at det er et alternativ for dem selv. :D

Her er jeg enig. Brukte Mesa-comboer kan en ofte få til en meget hyggelig pris og mange av disse, inkludert Mark serien, er meget gode kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlig eid en Mesa, men har kjent mange som har hatt slike i kortere eller lengre perioder. Ingen av de har sagt noe om laber byggekvalitet. Om noen spør om Mesa så har ikke jeg annet å si enn "bra amper, liker du lyden og prisen, slå til!".

Jeg har fått knall lyd fra en Gorilla amp. Men der var ikke byggekvaliteten helt på topp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde MK IIb før (den GunnarPåMo har nå), og må si at det låt bra. Dessverre var en alt for tung og høytspillende for min del (kunne ikke ha den over 1 på mastervolum, i tillegg til at kanalvolumet var skrudd ganske langt ned, når jeg var hjemme). Har endt opp med en 18w T-Amp (som jeg også liker veldig godt), men lurer på om jeg skal kjøpe en forsterker ala Dr. Z Remedy (som forøvrig er det øverste på GAS-lista mi nå), som man kan switche mellom f.eks 20 og 40 watt.

Det ble litt rart skrevet, men det jeg mente å si var at gammel Mesa (og sikkert ny også) låter fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det kan være vanskelig å lage god musikk med en drittgitar, og med en drittforsterker.

Når det er sagt, vil jeg faktisk tro at man ved å forske litt mer på utstyret sitt, og kanskje også legge en liten innsats i å skjønne hvordan det virker, så kan mange få mye bedre lyd ut fra det man har, i stedet for å forsøke å kjøpe seg lyd, i det minste hvis det utstyret man har er rimelig greit i utgangspunktet.

Jeg blir stadig like forbløffet når jeg snakker med medmusikanter, og oppdager at de knapt nok har peiling på hva knappene på forsterkeren gjør, og hva som er hensikten med en forforsterker, og et slutt- trinn.

Av en eller annen grunn er gitarister i særklasse her. Bassister og folk med masse tangenter å trykke på har som regel litt mer oversikt.

Dette er jo egentlig et kjempepoeng Castor. Hva om du, og / eller andre kyndige lager en tråd om amp-basics, hvor ukyndige (sikkert fler enn meg) får en grunnleggende innføring i rørampenes oppbygging og virkemåte? Hva gjør preampen, slutt-trinnet, effekt-loopen osv, altså hele sjalabanget? Sikkert nyttig for mange, selv mange av de som tror de har oversikt... :D

Eller finnes det allerede slikt materiale? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo noe som heter internet da. :)

:D Jada, jeg er forsåvidt klar over det. Men jeg for min del har ikke funnet noe der som på en oversiktlig og lettfattelig måte gir en grei innføring i oppbygging, virkemåte og grunnleggende bruk av rørforsterkere.

Men det var bare et forslag, basert på min teori om at mange ikke har nødvendig oversikt, og da ikke heller helt forstår.... selv om de kanskje tror det.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det ble litt rart skrevet, men det jeg mente å si var at gammel Mesa (og sikkert ny også) låter fantastisk.

Helt enig! I mine øyne er Mesa`s klassikere helt i høyden. Har aldri fått prøvd ut alle de nye ampene som Lone Star,Road King (med mitt eget utstyr i det minste) osv. Men eier selv Triaxis/2:90 og syns dette låter fantastisk (selv om man må bruke ufattelig mye tid på å stille inn godlyden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde MK IIb før (den GunnarPåMo har nå), og må si at det låt bra. Dessverre var en alt for tung og høytspillende for min del (kunne ikke ha den over 1 på mastervolum, i tillegg til at kanalvolumet var skrudd ganske langt ned, når jeg var hjemme). Har endt opp med en 18w T-Amp (som jeg også liker veldig godt), men lurer på om jeg skal kjøpe en forsterker ala Dr. Z Remedy (som forøvrig er det øverste på GAS-lista mi nå), som man kan switche mellom f.eks 20 og 40 watt.

Det ble litt rart skrevet, men det jeg mente å si var at gammel Mesa (og sikkert ny også) låter fantastisk.

Kan bare opplyse om at nå låter den gamle Mesaen din enda bedre.

Har satt inn riktige NOS-rør i slutt-trinnet, og bytta alle preamprør.

Nå låter ampen glassklart på clean, og med tøff vreng.

Neste prosjekt er å teste ut høytalere til ampen.

Tror det er litt å hente der også, for å få maksimalt ut av den,

selv om jeg allerede er mer enn førnøyd med lyden.

Ampen spiller veldig høyt, men jeg er jo vant til høytspillende saker, så det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.