Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa Boogie... Undervurdert?


Anbefalte innlegg

...... eller no' sånt.

Dette er egentlig på grensen til litt flaut, men ikke mer enn at jeg må dele det med likesinnede. Med bakgrunn fra luftfart er jeg ydmyk hva angår å dele verdifulle erfaringer med andre :blush:

Etter å ha vært ikke-aktiv avdanka bandgutt i mange år, så fikk jeg los på å begynne å spille igjen. Skritt nr. 1 var å selge en Marshall JCM 900. Måtte ha noe med fin clean. Null respons, bortsett fra en kar som lurte på om jeg ville bytte jamt med en Mesa Boogie MkI Reissue. Fin clean, sa han. Litt frem og tilbake, inn i bilen, 74 mil til Volda, bytte amper, golden handshake, og hjem med ny amp. Spilte fin clean den. Happy.

Så ble det spilling. Etterhvert som repertoaret tok form, så meldte behovet seg for å kunne trykke på en knapp og få litt OD. Et par Fender-nisser preika lenge og høyt, og sa at en Hot Rod, det var svaret på alle savn. Ok. La ut Mesaen for salg på et par herværende forum, og vips så dukket det opp en interessent.

Neste skritt, kontaktet Vintageguitar, trengte enten en HR eller DR. Der begynte "heldigvis" vanskelighetene og valgets kvaler. Kvalene førte meg frem til å gjøre det jeg egentlig skulle ha gjort FØR jeg gjorde noe annet, nemlig å teste mulighetene i Mesaen, og sammenligne direkte med en Fender.

Lang historie kort. Jeg brukte angrefristen, og beholdt Mesaen. Jeg har ikke løst behovet for en pedal, ergo må jeg velge en av to mulige løsninger. Jeg kan skaffe meg en AB pedal og skru meg frem til et oppsett som passer, for det skal la seg gjøre, skrives det en del om av brukere på Harmony. Alternativt så må jeg kjøpe meg en OD pedal og koble på 2'ern på Mesaen. Det er jo enkelt.

Men det viktige her, som er mitt egentlige budskap, er at Mesa Boogie MkI Reissue har tonnevis av cleanlyd, varme og fylde i den ene enden, og så mye gain og sustain man måtte trenge i den andre enden. I mine ører kommer ikke HR i nærheten av Mesaen.

Min konklusjon og nesten dyrekjøpte erfaring er at Mesaen må være en av verdens mest undervurderte amper, og jeg anbefaler på det sterkeste at de som kommer over en virkelig prøver den ut. Last ned OM fra nettet, start med anbefalte grunninnstillinger, så faller godlyden fort på plass.

Altså, gå ikke uten videre forbi en tilgjengelig Mesa. Check it out ! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan jo de fleste av oss si om sin egen amp dersom vi liker lyden av den. Jeg ville ikke sagt at Mesa er undervurdert, da det er en av de mest etterspurte merkene som jeg vet om.. Mange som sikler på Mesa, men som ikke har råd til det osv osv.

Det er jo også sikkert mange grunner til at flere artister velger Mesa fremfor andre amper. Men det er også grunner til at andre artister velger annet fremfor Mesa. Nemlig at vi har våre egne lydpreferanser og disse er forskjellige fra person til person.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan jo de fleste av oss si om sin egen amp dersom vi liker lyden av den. Jeg ville ikke sagt at Mesa er undervurdert, da det er en av de mest etterspurte merkene som jeg vet om.. Mange som sikler på Mesa, men som ikke har råd til det osv osv.

Det er jo også sikkert mange grunner til at flere artister velger Mesa fremfor andre amper. Men det er også grunner til at andre artister velger annet fremfor Mesa. Nemlig at vi har våre egne lydpreferanser og disse er forskjellige fra person til person.

Jada. Følger deg på dette. Grunnen til at jeg postet dette, var at i de kretser jeg vanker, så grines det på nesa av Mesa. Derfor tenkte jeg at dette kanskje var utbredt, og at det kunne være greit å gi en positiv anbefaling, til andre som kanskje ikke har samme innsikt og omgangskrets som deg. Tross alt dukker det opp folk her som ikke har egne erfaringer, og som ber om råd og anbefalinger B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, sikkert sant det. Du kunne jo skrevet en review av forsterkeren din da? Sikkert mange som ville satt pris på det. Desuten har vi altfor få reviews her på forumet =/

Mener foresten her: http://forum.gitarnorge.no/Anmeldelser-f28.html

Joda, det kunne sikkert vært en ide. Men jeg har som nevnt akkurat kommet til at jeg skal beholde den, og finne ut av optimal bruk for eget behov. Når jeg kommer så langt, så kanskje jeg kvalifiserer til å skrive en review..... sort of B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på ingen måte Mesa er undervurdert, heller tvert i mot.. I prisleiet som Mesa ligger på er det et HAV av forsterkere å velge mellom - mange av dem ligger milevis foran mesa når det gjelder byggekvalitet. Å kommentere lyd gidder jeg ikke - da det er veldig subjektivt.

Har testet en god del Mesa amper (har også eid en) og tør påstå at det finnes bedre amper til prisen der ute (dette er med tanke på norske priser på Mesa).

Flame away :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på ingen måte Mesa er undervurdert, heller tvert i mot.. I prisleiet som Mesa ligger på er det et HAV av forsterkere å velge mellom - mange av dem ligger milevis foran mesa når det gjelder byggekvalitet. Å kommentere lyd gidder jeg ikke - da det er veldig subjektivt.

Har testet en god del Mesa amper (har også eid en) og tør påstå at det finnes bedre amper til prisen der ute (dette er med tanke på norske priser på Mesa).

Flame away :P

JADAJADAJADAJADA !!!

Ville bare tipse andre som kanskje ikke vet at det går an å få tak i gamle amper til fornuftige penger som det ikke finnes lydklipp av på youtube og som de kanskje aldri har hørt om og som de kanskje tildfeldigvis kunne komme til å gå rett forbi uten engang å vite at det kanskje er en liten gullklump som hadde passet akkurat til dem ..... osv osv osv.

Klart lyd er subjektiv og baken er todelt og alt det der, og jeg har kun kommet med mitt subjektive tips, ikke fasit...

OK ?? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JADAJADAJADAJADA !!!

Ville bare tipse andre som kanskje ikke vet at det går an å få tak i gamle amper til fornuftige penger som det ikke finnes lydklipp av på youtube og som de kanskje aldri har hørt om og som de kanskje tildfeldigvis kunne komme til å gå rett forbi uten engang å vite at det kanskje er en liten gullklump som hadde passet akkurat til dem ..... osv osv osv.

Klart lyd er subjektiv og baken er todelt og alt det der, og jeg har kun kommet med mitt subjektive tips, ikke fasit...

OK ?? B)

Hehehe :)

OK!!!!!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det kan være vanskelig å lage god musikk med en drittgitar, og med en drittforsterker.

Når det er sagt, vil jeg faktisk tro at man ved å forske litt mer på utstyret sitt, og kanskje også legge en liten innsats i å skjønne hvordan det virker, så kan mange få mye bedre lyd ut fra det man har, i stedet for å forsøke å kjøpe seg lyd, i det minste hvis det utstyret man har er rimelig greit i utgangspunktet.

Jeg blir stadig like forbløffet når jeg snakker med medmusikanter, og oppdager at de knapt nok har peiling på hva knappene på forsterkeren gjør, og hva som er hensikten med en forforsterker, og et slutt- trinn.

Av en eller annen grunn er gitarister i særklasse her. Bassister og folk med masse tangenter å trykke på har som regel litt mer oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det kan være vanskelig å lage god musikk med en drittgitar, og med en drittforsterker.

Når det er sagt, vil jeg faktisk tro at man ved å forske litt mer på utstyret sitt, og kanskje også legge en liten innsats i å skjønne hvordan det virker, så kan mange få mye bedre lyd ut fra det man har, i stedet for å forsøke å kjøpe seg lyd, i det minste hvis det utstyret man har er rimelig greit i utgangspunktet.

Jeg blir stadig like forbløffet når jeg snakker med medmusikanter, og oppdager at de knapt nok har peiling på hva knappene på forsterkeren gjør, og hva som er hensikten med en forforsterker, og et slutt- trinn.

Av en eller annen grunn er gitarister i særklasse her. Bassister og folk med masse tangenter å trykke på har som regel litt mer oversikt.

Jada Castor. Som nevnt innledningsvis, på grensen til flaut. Men man lærer så lenge man har lever, og kan man påvirke andre med egen lærdom, så blir det bonus, liksom .... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, ikke vondt ment.

Jeg som har holdt på en stund med dette, blir innimellom litt forundret over hvordan mange lar seg lede av mote og hva kompiser mener hva som er "tha shit" og hva som ikke er det.

Jeg mener, gitarister som stort sett går rundt i t- skjorte og dongerybukse, gjerne med langt hår, uansett hva moten er, lar seg lede fra den ene "motepedalen" til den andre. Tenk på for noen år siden, da alle skulle ha rack. Nå er det plutselig like populært som hundebæsj under skoen, og alle skal i stedet steppe vilt på gulvpedaler, gjerne skrudd sammen i små serier av selvstuderte amerikanere med minst like stort talent til å finne på "smågrisete" navn på boksene som motivasjon for skikkelig kvalitetskontroll.

(Oj, nå får jeg kjeft..) Selvsagt er dette veldig spissforumulert, og jeg går nok ikke fri jeg heller.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå driver jeg med testing og utprøving av en Mesa Boogie MKIIb,

og jeg skal prøve å finne ut om dette er den ultimate comboen for meg.

Denne ampen er fra '81, og er en Mesa fra tiden før Mesa ble "metallamp".

Jeg er vant til Marshall-lyd, og mener at jeg har OK oversikt over

hva som skal til for å få en Marshall til å låte slik jeg ønsker.

Skal jeg finne ut av Mesa ampen, må jeg også teste ut hvilke rør som funker,

hvilken høytaler som låter best, og bruke tid på dette.

Når det gjelder byggekvalitet, så tror jeg at en håndbygd amerikansk amp

fra denne perioden scorer høyt i forhold til det meste.

Tror det kan være en god ide å få folk til å forstå at Mesa er mye mer enn "metallamper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide en Mesa Mark IIc topp for en stund siden, og det var ingenting å utsette på byggekvaliteten der i gården. Kjøpte ampen nærmest på impuls i håp om å få fet metalltone - dét klarte den ikke, men til cleanlyd og «skranglerock» var den aldeles ypperlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.