Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Orange kabinett til Marshall Silver Jubilee


Anbefalte innlegg

Det går fint å kjøre 16 ohms kabinett på både 4 og 8 ohms utgang på forsterkeren.

Som Tommy påpeker så kan lyden endre seg, siden endret impedans på utgangssiden av transformatoren også endrer impedansen som rørene ser. Om det vil låte bedre eller dårligere er subjektivt, men det vil nok låte forskjellig fra måten ampen var tenkt da den ble designet.

Ikke noe problem så lenge kabinettet har høyere ohm-verdi enn utgangen på ampen. Det er først når kabinettet har lavere ohm enn utgangen på ampen at det kan begynne å lukte svidd :P

Dette er riktig for transistorforsterkere. Rør er bygd på motsatt måte, og de regulerer sin egen maksimalstrøm. Dermed er det sånn at hvis du ikke plugger noe last i rørforsterkeren din og spiller på den så kommer kanskje den blå røyken ut. Rørene prøver å sende et forsterket signal inn i primærspolen i trafoen, men siden det ikke er plugget noe i sekundæren så har ikke strømmen noe sted å gå. Dette kan føre til blant annet lysbue i primærspolen, noe som ikke er bra.

Hvis du plugger en veldig lav last i sekundæren så vil primæren se en tilsvarende lavere last, og rørene vil yte maksimalt av hva de er innstilt til.

For de som vil lese mer om hva og hvorfor så anbefaler jeg http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm#mismatch og avsnittet om "self-limiting power governors" i http://www.londonpower.com/faq.htm

Endret av NINJA DEMO MAN VIKING
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kjøre 16 ohms kabinett på både 4 og 8 ohms utgang på forsterkeren.

Som Tommy påpeker så kan lyden endre seg, siden endret impedans på utgangssiden av transformatoren også endrer impedansen som rørene ser. Om det vil låte bedre eller dårligere er subjektivt, men det vil nok låte forskjellig fra måten ampen var tenkt da den ble designet.

Dette er riktig for transistorforsterkere. Rør er bygd på motsatt måte, og de regulerer sin egen maksimalstrøm. Dermed er det sånn at hvis du ikke plugger noe last i rørforsterkeren din og spiller på den så kommer kanskje den blå røyken ut. Rørene prøver å sende et forsterket signal inn i primærspolen i trafoen, men siden det ikke er plugget noe i sekundæren så har ikke strømmen noe sted å gå. Dette kan føre til blant annet lysbue i primærspolen, noe som ikke er bra.

Hvis du plugger en veldig lav last i sekundæren så vil primæren se en tilsvarende lavere last, og rørene vil yte maksimalt av hva de er innstilt til.

For de som vil lese mer om hva og hvorfor så anbefaler jeg http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm#mismatch og avsnittet om "self-limiting power governors" i http://www.londonpower.com/faq.htm

Og med det mener du? At det går bra å missmatche kabinett med laver ohm enn utgangen på forsterkeren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det mener du? At det går bra å missmatche kabinett med laver ohm enn utgangen på forsterkeren??

Det er to utganger på Silveren som er parallelle står det i manualen og det er to innganger på orangekabinettet, er det sånn at hvis man kobler til begge så blir det 8 ohm til sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Orange kabinett 2x12

På Orange 2x12 kabinettet står det 16 ohm og det er to innganger. På orange rockern min har jeg en 16 ohm's utgang så den er grei,

men vil dette funke på min Silver Jubilee, bak på silveren kan jeg velge mellom 4 ohm og 8 ohm og jeg har to utganger til kabinett. Noen som har peiling på dette?

Hvilken Silver Jubilee har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sagt på bla.a. marshallforum.com at man ikke bør mismatche amp og kab noen veier. Spesielt på Marshaller da de skal være ekstra følsomme. Teorien i det kan jeg ikke. Det er også flere tråder om dette her på forumet, så et søk kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.