Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt: Teisco & Lace "lite custom".


Anbefalte innlegg

Har tenkt på dette en stund og kom fram til at jeg bare skulle "peise på". Har 2 gitarer: en Lace Cybercaster og en Kimberly Apollo 4 som jeg har tenkt å modifisere litt. Poster denne workloggen her på offordring fra Castorfiber.

Kimberly Apollo 4

dsfdgbkt.jpg

Prod år: 1969

Kropp, Ukjent materiale

Hals: Ukjent materiale

Pickup: 4 stk singlecoil "Gold Foil" fra 3K til 19K ohm

4 brytere 4 volumkontroller og en master tone.

Tremolo med enkel fjær

Åpne vintage tunere

Zero Fret

Plan:

Bytte ut den tremoloen (crap) med en orginal tail piece. *Bestillt*

0108_3.jpg

Bytte ut den elendige "vintage" tuneren med moderne tunere. *Montert*

m5c.jpg

File nøtta og montere standard "9" strenger. *Bestillt*

Ernie_Ball_Super_Slinky_orig_241.jpg

Lace Cybercaster

cybercaster.jpg

Prod år: 2009

Kropp: mahogny med rosewood topp

Hals: lønn

Pickup: 2st Hemi humbukere 7K bridge og 10K neck.

1 treveisbryter, 1 master volume med coil tap og 1 tone kontroll.

"Hardtail" bru med gjennomgående strenger.

Forselglede gotoh tunere.

Plan:

Bytte ut Hemi humbuckerne med Lace Alumitone *in progess*

PU-6118-000.jpg

Bytte ut 3 veis flipp bryter med en 5veis roto bryter *in progess*

5utyufdfffffff45667.jpg

Sette på "9" strenger (Ernie ball "super slinky") *bestillt*

Ernie_Ball_Super_Slinky_orig_241.jpg

Montere blender knob på den nye 5 veis roto bryteren,

0b_1.JPG

Beklager blandingen av norsk å engelsk terminologi, er ikke så befart i den norske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette has skjedd:

13/05-2009: da var alumitone pickupene kommet i hus, merkelige skapninger, det skal bli morsomt å få

prøvd disse.

lace003.jpg

lace007.jpg

lace008.jpg

15/05-2009: Den gamle no-name 3 veis flipp bryteren og den nye 5veis keramiske rotobryteren laget av ALPS.

bryter002.jpg

16/05-2009: Cybercatser`n er nå ribbet til skinnet.

cybercaster001.jpg

Her er den nye bridge pickupen montert. Jeg målte den med mulitmetret og fant ut at den var på 3.3k,

noe som normalt skulle tilsi på at de ikke er noe krutt i dem, men som sagt disse fungerer på en helt

annen måte en det vanlige pickuper gjør. De som er observant ser at brua er den samme som er på

telecastere med humbucker pickup.

cybercaster005.jpg

Neck pickupen var nestemann ut, måtte korte av skruene til begge pickupene da

de bunna ut i treverket. Jeg fikk også montert den nye 5veis rotobryteren, lånte

skruknotten fra tonekontrollen for å prøve meenn.. det blir nok en knott ala

"kjøkkenmaskin typen" tønneknotten er det for dårlig grep i en ser/kjenner ikke

hvilken posisjon den står.

cybercaster006.jpg

Driver å planlegger hvordan jeg skal utnytte de 2 ekstra funksjonene på denne brytere, coil split

tonekontrolleren som ses nederst i bildet skal bort siden jeg ikke har bruk for den lengre.

cybercaster008.jpg

21/05-2009: Da var det Teisco`en som skal få seg nye tunere.

Her har jeg fjernet den gamle tuneren og de hvite plastforingene som var i hullene.

Orginalhullene var 8mm noe som var vanlig på 60 tallet så jeg måtte borre dem opp

til 10mm, dette måtte jeg gjøre veldig forsiktig siden der var en viss fare for at

treverket kunne sprekke. Det gikk heldigvis bra.

tunere002.jpg

Tok ikke mange minuttene å få linet opp og festet de nye tunerene, en helt annen følelse

å skru på disse sammenlignet med den gamle.

tunere005.jpg

Utseendemessig så skulle jeg ønske at de så mer "vintage" ut bakfra men

det er mulig jeg blir å montere Kluson Deluxe tunere ved neste korsvei for

å få korrekt useende.

tunere003.jpg

30/05-2009: Endelig fremgang! Nå har jeg fått tak i en ekte Teisco tailpiece fra 68-69, får den forhåpentligvis om et par

ukers tid. Har også bestillt Ernie Ball .009 strenger til begge gitarene.

0108_3.jpg

31/05-2009: da var jeg ferdig med å planlegge koblingen av den nye 5 veis rotor bryteren, meningen er at den skal

funke som følger... hvist jeg har fått det rett til.

1. Neck

2. Neck & bridge serie

3. Neck & bridge Paralell

4. Bridge

5. Ingen lyd.

elektrisk.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teiscoen har en veldig behagelig hals, litt tykk C form med ørlite utflating på toppen, bredden er omentrent som på en klassisk strat. Kjempelett å spille på.

Pickupene er en helt annen sak: det er 4 av dem med hver sin av og på knapp, neck pickupen (3K) er veldig lys og telecasterish, bridge pickupen (19K)

er superfeit, mange kombinasjoner å velge mellom.

Skal lage en soundsampel etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah, planene mine om å montere Kluson Deluxe tunere på Teisco`en kan stå i fare, avstanden mellom tunerene på teiscoen er 25mm mens Kluson Deluxe tuneren er beregnet for 23,9mm (Fender).... spørsmålet er om det blir seende bra ut med mer avstand (noen mm) mellom tunerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDATE:

Da var den nye tailpiece`n endelig kommet, det tok 10 dager fra den var sendt noe som er ganske kjapt. Dette kommer fra en

1969 mod Kimberly gitar og er i kjempebra stand, gleder meg til å få montert den. :)

teilpice.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah, planene mine om å montere Kluson Deluxe tunere på Teisco`en kan stå i fare, avstanden mellom tunerene på teiscoen er 25mm mens Kluson Deluxe tuneren er beregnet for 23,9mm (Fender).... spørsmålet er om det blir seende bra ut med mer avstand (noen mm) mellom tunerene?

Det kan du jo sjekke ut ved å lage "juksehode", enten av en trebit eller en pappeske, og prøvemontere. Det er ofte lurt å gjøre det for å se hvordan ting vil bli seende ut. Skal jeg tippe, tviler jeg på at det spiller den store rollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Vel.. prøvde den nye tailpiece`n og ble mektig skuffet, den ødela hele 60`s viben på gitaren, den var alt for smal og for høy. Så jeg bestemte meg for å

få den orginale flytende brua til å fungere skikkelig. Ingen bilder dessverre, hovedmaskinen fant du at den skulle ta kveld på en søndag så skriver på

laptopen med linux. :ninja:

1. Byttet fjæra med en laget av moderne stål, den er egentlig til en bigsby men både passet og så akkurat lik ut som den orginale.

2. Jeg byttet ut de orginale korte skruene med moderne skruer som var 1 cm lengre og grovere, nå ligger brua klistret til kroppen uansett hva jeg gjør

med tremolo armen.

3. Strammet og rettet på akslingen som forbinder over og underdelen av brua, nå beveger den seg ikke sidelengs.

Så nå skal det nye strenger på når det kommer og etter hvert blir det orginale Kluson tunere.

Når det gjeller Cybercastern så er jeg kommet litt lengre, fikk låne meg noen sorte strat knobs for å prøve og de passet mye bedre en dome knobsene i krom, så det blir

bestilt snart sammen med chickenhead knobs.

En annen ting jeg må bestille meg er ny volum og tone pot, med 250k i stede for 500k som var orginalt på gitaren. Dette pga de nye pickupene må ha det for å

fungere optimalt.

FenKnobsBlack3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.