Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye pickups


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En Humbuckerpickup består av to spoler. Disse er koblet slik at støy som pickupene plukker opp, nulles ut, som for eksempel summingen fra lysrør. Stratocastere har stort sett såkalte singlecoils, pickups med en spole. Disse gir fra seg en annerledes lyd enn humbuckere. Blade- pickuper er humbuckere i singlecoilstørrelse. På disse, og på veldig mange andre humbuckere, kan man koble vekk den ene spolen, såkalt coilsplit, slik at lyden "går i retning av" singlecoils. Helt likt blir det aldri, men det kan nærme seg. Man får altså tilgang til en mer typisk "Stratocaster"- lyd, en mer glass- aktig lyd en det man får til med en humbucker.

I motsetning til hva enkelte gitarprodusenter liker å framstille dette som, man skulle tro det var omtrent like komplisert som å skjønne styringssystemet til romfergen å montere noe slikt i en gitar, så er det såre enkelt. Man kortslutter rett og slett den ene spolen til jord ved hjelp av en bryter og 2 cm ledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod FAKTISK :D

Men altså, jeg har alltid hørt at singlecoil-lyden er mye dårligere enn humbuckere?

Så forresten på de Neovin pupsa til GFS. Er de noe å satse på?

Og, hvor holder guitarfetish til, og er det mye å betale i frakt?

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mulig. Har du dårlig råd, så gjør endelig det. Nå blir jo bridge- pickupen det viktigste for en metal- gitarist, så.. Ikke vet jeg. Kjenner ikke den eller de Neovin- du nevner. Porto fra USA er overkommelig på tre pickups, og som nevnt så skriver GFS ned verdien på pakkene du sender. Det kan tenkes du slipper toll i det hele tatt. Se i "Hall of fame"- forumet. :P

Trolig er den HZ-en din bedre enn den som satt der originalt, men dette blir nesten ren gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, jeg har alltid hørt at singlecoil-lyden er mye dårligere enn humbuckere?

Dårligere? det kommer helt ann på smaken, det går fint ann å få beinknusende vreng ut av en singelcoil (sett at de er av rimelig god kvalitet)

med de rette pedalene, eller hvist du kombinerer dem med en humbucker så kan du få til mange tonearter. Men som sagt det kommer ann på

hva en liker. Siden HZ er en normal humbucker så skal det normalt ikke være noe problem å kombinere den med andre pickuper, men om resultatet

står til forventningene blir en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D

Ja, jeg er på ett særs stramt gitar budsjett, siden jeg akkuratt har brukt litt penger på å fikse både morganen og ZW Lp'en.

Og forresten, trenger jeg nye potmeter og ny input? Kan de kjøpes på nærmeste gitar-sjappe i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger da helt av om de tingene du har er i orden eller ikke. Dessuten, for å pirke, de fleste gitarer har utgang, ikke inngang.

Til saken, er de komponentene i orden, og du ikke hadde masse knasing og slik når du justerte, kan du godt bruke dem på nytt.

En grei plan hvis det knirker i lommeboka er jo å bruke opp igjen så mye som mulig av de delene du har. Vil du oppgradere mer siden, er det da bare å bytte det ut i "neste runde".

Trenger du nye, hadde jeg plukket med det fra GFS når jeg bestilte pickups. Blir gjerne billigere enn å kjøpe det lokalt her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Potmeterene er egentlig helt i orden. Merker ingenting når jeg skrur noe på dem. Switchen derimot er veldig løs og gir fra seg litt ulyder når jeg "switcher". Skal på musikk-sjappa i morgen sannsyneligvis for å kjøpe strenger å sorte volum-/tone- knotter. Kan for så vidt spør om de har inne 5-veis switcher.

Men over til pickupene :P

Hvilke singlecoils anbefaler dere? Trenger som sagt 2 stykker. En i neck og en i mid.

EDIT: De GFS neovin jeg snakket om er noen nye pups som skal være "noise free".

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får tilfredstillende metallyd av singlecoils, derfor ville jeg heller kjøpt noen rimelige singlecoils, og kjøpt en ny humbucker til bridge. Det er sannsynligvis den du kommer til å bruke med vreng uansett.

Og potmeter i butikker her i Norge, er ikke det ganske dyrt? I forhold til hva det koster andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.