Web Analytics
Jump to content

Firewire vs USB

Recommended Posts

Ok. Tenkte at jeg endelig skulle få spurt hva som er fordeler/ulemper og hvorfor jeg skal velge et lydkort eller en mikser med firewire eller USB innspillingsmuligheter.

Har drevet og sett litt på Alesis sin Multimix 8, og ser at den leveres med både USB og Firewire, men hva er forskjellen?

Har hørt at USB bare tar 2 linjer eller stereo inn, mens Firewire kan ta flere og sende informasjon begge veier. Er det sånn det er?

USB 2.0 klarer mer enn stereo.

Hovedforskjellen på USB og firewire er at hastigheten på FW- overføringen er låst, mens USB er dynamisk, altså "opp til" oppgitt hastighet.

Hastigheten på en USB 2.0- overføring er i teorien noe høyere enn Firewire, 480Mbps, mens Firewire har en låst hastighet på 400 Mbps.

De som har prøvd begge deler, velger Firewire.

Noen har allerede skrevet side opp og ned om dette, som her: http://www.cwol.com/firewire/firewire-vs-usb.htm

Firewire klarer 16 spor samtidig fra en slik mikser. Jeg har lest at det går greit med USB også, men som Huskerikke påpeker, krever USB mer av CPU. Derfor blir det flere faktorer ute og går om du får stødig overføring via USB. Nå er det vel ikke ofte vi amatører trenger 16 spor samtidig, så sant man ikke skal spille inn "alt", inkludert slagverk samtidig.

Har man valget, hadde jeg valgt FW. Det betyr ikke at USB er ubrukbart.