Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Firewire vs USB


Anbefalte innlegg

Ok. Tenkte at jeg endelig skulle få spurt hva som er fordeler/ulemper og hvorfor jeg skal velge et lydkort eller en mikser med firewire eller USB innspillingsmuligheter.

Har drevet og sett litt på Alesis sin Multimix 8, og ser at den leveres med både USB og Firewire, men hva er forskjellen?

Har hørt at USB bare tar 2 linjer eller stereo inn, mens Firewire kan ta flere og sende informasjon begge veier. Er det sånn det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB 2.0 klarer mer enn stereo.

Hovedforskjellen på USB og firewire er at hastigheten på FW- overføringen er låst, mens USB er dynamisk, altså "opp til" oppgitt hastighet.

Hastigheten på en USB 2.0- overføring er i teorien noe høyere enn Firewire, 480Mbps, mens Firewire har en låst hastighet på 400 Mbps.

De som har prøvd begge deler, velger Firewire.

Noen har allerede skrevet side opp og ned om dette, som her: http://www.cwol.com/firewire/firewire-vs-usb.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firewire klarer 16 spor samtidig fra en slik mikser. Jeg har lest at det går greit med USB også, men som Huskerikke påpeker, krever USB mer av CPU. Derfor blir det flere faktorer ute og går om du får stødig overføring via USB. Nå er det vel ikke ofte vi amatører trenger 16 spor samtidig, så sant man ikke skal spille inn "alt", inkludert slagverk samtidig.

Har man valget, hadde jeg valgt FW. Det betyr ikke at USB er ubrukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.