Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

True Temperament


Sereth

Anbefalte innlegg

Har aldri tatt motet til meg og faktisk skaffet meg en, men det skjer nok i framtiden en gang ja.

Virker lurt, spesielt på gitarer i bruk i studio. Live tror jeg egentlig jeg alltid vil holde meg til det gode gamle, det er godt nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg prøvde en gitar med true temperament-hals på Godlyd i går. Fin å spille på, veldig behagelig hals. Ikke særlig mye forskjell fra andre gode halser, men den skal visst være 100% intonert, så man slipper jo å tenke så mye på dette. De ser jo litt rare ut, men jeg tror at det er absolutt verdt det hvis du vil ha en skikkelig ren gitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd, ikke noen merkbar forskjell spillemessig for min del. Får ikke helt bestemt meg om dette er en god eller ubrukbar ting. Kan skjønne at man i studio kan finne dette lønnsomt, men live er det kanskje ikke nødvendig.

Koster litt, men ikke avskrekkende mye, så det kan bli aktuelt å prøve. Men da blir det for å ha, ikke fordi jeg MÅ ha. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om noen har montert bånda i fylla..

Jeg greier meg nok med en helt vanlig hals. Bare å peise på med vreng så hører ingen forskjell uansett. ;)

Personlig så syns jeg at det er viktig med så ren lyd som mulig når man spiller med vreng, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har 100% inntonerte bånd, vil ikke dette høres surt ut med en normal gitar? det vil jo være noen cent forskjell, men om det er betydelig, vet jeg ikke..

Ikke med mindre den normale gitaren høres sur ut. Disse gitarene er stemt til Equal temperament slik som alle vanlige gitarer. Forskjellen ligger i intonasjonen og ikke temperamentet. Men "true temperament" er jo en grei gimmick...

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det forskjellige utførelser av TT halsene.

Temperementet - ideen bak hvordan oktaven deles inn i 12 toner. "Størrelsen" på hver tone er det som varierer.

Intonasjon - hvordan hver enkelt tone stemmer i forhold til instrumentets gitte temperement.

Dette er slik jeg ser det. Har ikke lest noe som underbygger eller raserer tankegangen min på området. Enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne tenkt å prøve en for jeg bestemmer meg... Det er jo en kjendt sak at en gitar ikke er helt stemt etter alle kunstens regler, men er det SÅ viktig da? Altså 8000 kroner viktig?

Nei.

Det er da laget plater uten slike bånd før? Eller tar jeg feil :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det forskjellige utførelser av TT halsene.

Temperementet - ideen bak hvordan oktaven deles inn i 12 toner. "Størrelsen" på hver tone er det som varierer.

Intonasjon - hvordan hver enkelt tone stemmer i forhold til instrumentets gitte temperement.

Dette er slik jeg ser det. Har ikke lest noe som underbygger eller raserer tankegangen min på området. Enda...

Jepp. Frekvens er nok et bedre ord enn "størrelse". Equal temperament er det systemet som gjør at man kan spille akkorder utifra tolv toner uten at de høres alt for sure ut. Grunnen til forvirringen skyldes delvis at "Just intonation" er motstykket til Equal Temperament. Just intonation referer til intervaller som sammenfaller perfekt i en harmonisk sekvens med overtoner. Aner ikke hvorfor det heter "intonation" ettersom dintonasjon egentlig er betegnelsen på et instruments evne til å gi en bestemt pitch.

Lettleselig lenke om Equal temperament (og et eksempel på en gitar med 19 toner per oktav):

http://www.endino.com/archive/tuningnightmares.html

Bra, men litt krevende lenker om temperament:

http://pages.globetrotter.net/roule/temper.htm

http://www.terryblackburn.us/music/temperament/stoess.htm

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.