Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Chambered Gibson Les Paul?


hkurt

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen her som vet hvilke Gibson Les Paul modeller som har chambered kropp.

De modellene som er uthult i kroppen for å få de lettere.

Har selv en 2004 modell standard som er en fantastisk god og kul gitar men som er irriterende baktung å spille med sittende, som jeg vurderer å selge for å få tak på en som ikke er slik.

Men, er ikke sikker på om denne har chambered kropp og er ikke lysten på å ende opp med en som er maken.

Noen her som har et fasitsvar på å finne ut av hvilke som som har dette og hvilke som ikke har det? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard og Classic er gjennomhulla, så du må nok opp på CS-serien for å slippe de ja. Iaffal nå som Custom-modellen også er Custom Shop.

Har vært slik siden midten av 90-tallet tror jeg.

Det er forskjell på chambered og weight relief holes.

Endret av Gallagher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson med vekt reduksjon allerede tidlig på 80 tallet. Den gang var "hullingen" ganske tilfeldig mens det i dag er forsket litt mer på hvor man huller ut for å få best mulig tone. huskerikke har rett i at historic eller VOS-serien for å få helved. Den er allikevel lett pga. spesielt utvalgt ved.

hkurt: din Les Paul er også vektredusert, men formen på en Les Paul er slik at den blir baktung ved sittende spilling. Skal du ha en som balanserer bedre i fanget, må du nok over på en Strat-type eller Tele-type gitar.

Selv syns jeg ikke Les Paulen er verre å spille på sittende, enn at jeg greier å leve med det.

Edit: Gallagher kom meg litt i forkjøpet her og har rett i at det er forskjell på chambering og "hulling". Men begge er selvfølgelig gjort med det formål å redusere vekt.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chambered er bare en finere måte å si at mahoganyen de bruker er for tung,

og at de må fjerne en del av treverket for at gitarene ikke skal bli for tunge.

Så prøver Gibson å få det til å høres ut som noe fint som skal gi gitarene bedre egenresonans.

Jeg tror ikke det finnes noe som helst belegg for å hevde at det gjør gitarene noe bedre.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chambred er bare en finere måte å si at mahoganyen de bruker er for tung,

og at de må fjerne en del av treverket for at gitarene ikke skal bli for tunge.

Så prøver Gibson å få det til å høres ut som noe fint som skal gi gitarene bedre egenresonans.

Jeg tror ikke det finnes noe som helst belegg for å hevde at det gjør gitarene noe bedre.

Det som er gjort, er vel å prøve å få vektreduksjonen til å påvirke lyden så lite som mulig. Men det virker likevel som om Les Paul-menigheten stort sett er enige i at lyden blir noe "brightere". Om det er en bra eller dårlig ting, er vel opp til hver enkelt å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

03LPCustomradiograph.jpg

Selv Custom Shop modellene er swiss cheesed (se ovenfor):

LP Studio, Classic og Faded ble chambered i 07 og Standard i 08. Resten av gitarene Gibson lager er Swiss Cheesed.

Chambered:

chambered_les_paul_505.jpg

Personlig synes jeg chambering kan være en god ting, med mer akustisk resonans, lysere tone. Dette er selvfølgelig bare en preferanse, men å si at en chambered Les Paul er "dårligere" enn en Weight relieved en blir bare feil. Man kan faktisk sammenligne tonen med Semi-hule gitarer med centre block. Min chambered LP Faded har faktisk mer akustisk klang enn de fleste semi-hule gitarene jeg har prøvd (med centre block). Chambering går dog unektelig utover sustain.

Jeg tror at Historic, VOS og Reissue modellene er de eneste som ikke er weight relieved,

Bilde av Les Paul Standard kropp før 2008 og chamberene:

1998LPstandardradiograph.jpg

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høyrt at Gibson begynte å uthule kroppene på Gibson Les Paul Standard i 2004? Eg er ikkje 100% sikker, men det er det eg har høyrt.

Er det nokon som kan bekrefte dette? Har sjølv ein Standard frå 2003, så det hadde vert kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en LP Standard 2008 Faded (chambered) og gitaren jeg har nå (LP Slash Standard 2008, ikke chambered). Personlig så foretrekker jeg lyden i den jeg har nå. Sustain er også betydelig bedre på den jeg har nå, som ikke er chambered. Men det kan også være på grunn av TonePro bridge og stopbar. Jeg merka stor forskjell på vekten! LP Faded som var Chambered var enklere å spille med på fanget, det er det ingen tvil om. Men lyden og sustain av non-chambered gitaren er mye bedre...

Smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.