Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hot Rail i Stratocaster


Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt blown away av lyden av hot railane eg monterte i DIY-Tele`n, blei eg gira på å montere ein hot rail i bridge-posisjon på Stratocasteren min. Fristar litt å gå for noko i same gata som dei eg har på Tele`n (GFS), men har på ein måte lyst å gå for noko meir "anerkjent" når eg først skal modifisere ein gitar i den prisklassa. Er det nokon her som har erfaringar og evt. anbefalingar å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tre SD hotrails i Glorocasteren, men den er det ikke lyd i enda. Jeg må frese bort litt på halsen før jeg får montert den. Jeg tror, uten å vite, at du må innse at du betaler en god del for navnet. Kanskje gitarguder klarer å nyttiggjøre seg den fine nyanseforskjellene, jeg gjør det ikke..

Da må du også smelle til med kvalitet på alle delene. Etter å ha bygget en gitar, er du klar for det? Klarer du å sette sammen skikkelige godsaker slik de fortjener? Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tre SD hotrails i Glorocasteren, men den er det ikke lyd i enda. Jeg må frese bort litt på halsen før jeg får montert den. Jeg tror, uten å vite, at du må innse at du betaler en god del for navnet. Kanskje gitarguder klarer å nyttiggjøre seg den fine nyanseforskjellene, jeg gjør det ikke..

Da må du også smelle til med kvalitet på alle delene. Etter å ha bygget en gitar, er du klar for det? Klarer du å sette sammen skikkelige godsaker slik de fortjener? Jeg bare spør.

Eg snakkar om å sette ein hot rail i Stratocasteren min, ikkje å bygge ein Stratocaster for så å montere hot rails i den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Da har jeg lest for dårlig. For å bøte på det, har jeg en GFS rail liggende og slenge her, som jeg nok finner bruk for en eller annen gang. Hvis du vil, og dekker porto T/R, kan du få låne den, samt en S/D tilvarende- jeg kan smelle inn noe annet hvis det drar seg til, og så kan du sammenligne selv? Det eneste jeg ber om ut over at det ikke koster meg noe, er at du ikke klipper av store mengder kabel på pickupene, bare en "loddesnip" ved behov.

Hensikten er ikke å selge. Jeg vil ha dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både GFS og SD hotrails i partocasteren min, og jeg likte faktisk GFS'ene bedre. Bruker skjelden bridgepickupen på stratter, men denne bruker jeg faktisk en del både som SC og HB. Låter veldig bra. Har også denne pickupen i midle og neck,men har ikke helt klart å blitt venn med den som neck-pickup enda. Der er den ikke vintage og rund nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Da har jeg lest for dårlig. For å bøte på det, har jeg en GFS rail liggende og slenge her, som jeg nok finner bruk for en eller annen gang. Hvis du vil, og dekker porto T/R, kan du få låne den, samt en S/D tilvarende- jeg kan smelle inn noe annet hvis det drar seg til, og så kan du sammenligne selv? Det eneste jeg ber om ut over at det ikke koster meg noe, er at du ikke klipper av store mengder kabel på pickupene, bare en "loddesnip" ved behov.

Hensikten er ikke å selge. Jeg vil ha dem selv.

Ojsann, det var snilt! :) Kanskje eg skal benytte meg av det tilbudet...men trur eg skal drøye det ei stund, har altfor mykje å gjere med hus og hage, ikkje populært om det blir forsømt :huh: Ville berre undersøke litt, og høyre på råd i frå andre... Men om eg ein vakker dag nestemmer meg for å gå for denne modifikajsonen, vil det då vere dumt å ikkje legge opp til coil-split, når eg først ballar med det liksom? Er det ein innvikla operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mytiske coilspliten går ut på følgende latterlig enkle sak:

I stedet for å lodde sammen de to "ubrukte" ledningene fra en pickup, kobler du de til en bryter. I tillegg kobler du til en liten ledningsstump som er jordet. Det er det hele. Når bryteren er "hot", kortsluttes den ene spolen i pickupen til jord, og det blir da kun den ene spolen i pickupen som er aktiv. Pickupen oppfører seg da nesten som en singlecoil.

Dette forutsetter at pickupen er kablet for coilsplitmulighet, med fire ledere ut, noe som koster sånn rundt regnet ti øre å lage. Pickupen må selvsagt ha to spoler, da såkalt humbucker i en eller annen kombinasjon.

Tenker du på dette "om en stund", tror jeg kanskje jeg revurderer tilbudet. Har montert sakene inn i gitarer, strenget opp og så videre, håper jeg du skjønner at det er litt mindre fristende å plukke i filler to gitarer for at du skal låne deler. Uansett, argumentene mine har ikke forandret seg. Jeg tror du blir like fornøyd med GFS som SD. Når det gjelder pickuper, og "sånne gitarister som meg", betaler man alt for mye for navnet. Hvor mye magi er det mulig å utføre med noen meter kobbertråd, litt plast, noen jernstenger og en magnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forutsetter at pickupen er kablet for coilsplitmulighet, med fire ledere ut, noe som koster sånn rundt regnet ti øre å lage. Pickupen må selvsagt ha to spoler, da såkalt humbucker i en eller annen kombinasjon.

Noko som vanligvis er tilfelle med ein hotrail-pick up? For den har vel 2 spolar?

Ok, so det er såpass enkelt also. Må ein sette inn eigen brytar for splittinga, eller brukar ein f.eks ein volumknott som kan dragast opp eit hakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er en mulighet, da volumknotten som dras ut inneholder en bryter. Det spørs på hvordan du vil ratte det hele.

Men alvorlig talt- i utgangspunktet vil en gitar med coilspilt oppleves som "tynn og svak" med coilspiltten på. Derfor kommer du ikke til å bruke det mye. Helt på alvor. Og ja, jeg mer mer enn en med den muligheten.

Når det er sagt, er det så enkelt å lage, at hvorfor ikke prøve? Magisk er det ikke, ei heller skikkelig singlecoil med karakter.

Og for å svare på spørsmålet også- ja. Hotrails er små humbuckere på godt og vondt. De har coilsplitmulighet, uansett om de heter GFS eller SD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alvorlig talt- i utgangspunktet vil en gitar med coilspilt oppleves som "tynn og svak" med coilspiltten på. Derfor kommer du ikke til å bruke det mye

Akkurat, det trur eg også, derfor vil eg nok ikkje prioritere den løysinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.