Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Neck Through prosjekt


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på et skikkelig gitar prosjekt. Planen er å lage en Telecaster med neck through konstruksjon, 24 bånd og humbucker(e).

Jeg skal prøve å bruke så mye jeg kan av materialene jeg har hjemme og eventuelt bestille gripebrett.

Kroppen skal lages av norsk bjørk, og halsen tenkte jeg og lage av flere stykker Ask.

Noen som vet om Ask fungerer i halser. Har søkt litt rundt men finner ikke så mye.

Bilder kommer etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til bjørk som byggemateriale generelt, da det er den tresorten (av de vanlige jaffal) som påvirkes mest av fuktighet. Mens gran og furu kan utvide seg så mye som 10-11% fra tørr til fuktig, er det samme tallet for bjørk ca. 14 og bøk nærmere 18. Skal du lage noe i bjørk må du tørke det i evigheter og deretter behandle det med diffusjonstett lakk - hvis ikke vil lakken se fæl ut etter en sesong ;)

Ask er et flott materiale, har mer tro på det. Hvis du vil vite mer om forskjellige tresorter (generelt og som byggematerialer) kan du gå på www.trefokus.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsk, tsk. Synes dette er rock, jeg da. Hva det er, avhenger jo at hva man spiller, ikke hvordan gitar man bruker. Hvis jeg spiller "Fire melk og dabla' for i går" på RG550-en min, så er det plutselig en flinkisshreddelåt? Tviler på at du synes det.

Spennende prosjekt. Ask er nok mest brukt i kropp og ikke i hals, men har ikke så greie på det at jeg kan si noe om det kommer til å fungere eller ikke. Trolig er det ikke optimalt.

Er dette ditt første byggeprosjekt? Hvis det er det, la meg være så fri at jeg foreslår følgende- kjøp deg en ferdig hals. Det er mer enn nok å lære uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Castor sier, hvis dette er ditt første prosjekt, ikke lag neck through. Prøv deg på bolt-on først. Lag en kropp, kjøp en hals, og evt prøv deg på å lage en hals. Er så mye verre å gjøre en glipp på en hals som er gjennomgående, er en lei tendens til at du må starte nesten fra scratch igjen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen har spurt om, så er dette mitt første gitarprosjekt, men har jobba en del med tre og har andre til å hjelpe meg.

Ser mange anbefaler meg å kjøpe hals og lage bolt-on konstruksjon. Tenkt først på det men har mere lyst til å prøve på gjennomgående hals.

Ser for meg dette prosjektet som "prøve litt i starten, får jeg det til fortsetter jeg og prøver og lage det bra" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet er jo morsomt, så har du tilgang på en skikkelig båndsag, fres, overfres, tykkelseshøvel, avretter, et godt utvalg tvinger, verktøy for å lage gripebrett og til båndmontering, tørre materialer og har jobbet med tre før, så for all del, sett i gang. Husk å poste worklog med masse bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.