Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fenomenet: Jazzmusikere er bedre en andre musikere.


Pål V

Anbefalte innlegg

For å forsøke å summere- jeg har lyst til å konkludere med at påstanden i førstepost er en myte, i første rekke framsatt av misunnelige teoriunderernærte tregrepsgitarister.

Jeg vil ikke si det er en myte, men heller en stereotype som eksisterer innen alle sjangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel ikke det ha master i jazz gjør at man ikke kan spille acdc??

Spelle det på samme måte som Angus var jo poenget mitt. Spelle det like fett, like edgy og røft!

Om de kan låta er en ting, men spille det som en rocker er en annen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra presisering fro Orsvend, synes jeg. men helt på alvor- det vi spiller, preger oss.

Jeg har i første rekke spilt bass, og slik sett vært med på å spille i en del forskjellige sammenhenger. Da er man med i rytmeseksjonen, og i en del sammenhenger merker man forskjeller. Nå tenker jeg på timing, hvordan man er vant til å vekte, og å videre. Mine "partners in crime" i mange sammenhenger har i første rekke vært selvskolerte, men meget erfarne og dyktige amatører, og jeg må si at det å spille rock sammen med en jazztrommesager, og det motsatte, kan vøre en meget blandet fornøyelse. Det er ikke bestandig det svinger like mye.. Jeg har for eksempel vært med på å bytte trommeslager tre ganger på en større oppsetning, og selv om alle tre var meget habile, og drevne bladlesere, er det helt utrolig hvor stor forskjell det var i hvordan det var å jobbe som bassist i sammenhengen.

Vi blir gode på det vi driver mye med, og det går på mange andre faktorer enn teorikunnskap, hvor mange akkorder vi kan, hvor gode man er til det og det elementet når det gjelder musikk.

Personlig kjemi spiller også inn, i det minste når det gjelder bass og trommer, siden jeg er inne på det. Noen ganger finner man trommiser som er "tvillingsjeler", og det har utrolig mye å si når det gjelder sluttresultatet. Andre ganger kan man komme over en teknisk dyktig trommis som man ikke er på bølgelenge med, og da er det et slit. Kanskje litt spissformulert, men jeg mener at det er noe der.

Det som er ganske rått, er at det ar mye å si, nesten uansett hvor mange andre som er med. Er det for eksempel snakk om fullt storband, med la oss si 30 blåsere, så er bass/trommekjemien avgjørende for hvordan det låter og fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spelle det på samme måte som Angus var jo poenget mitt. Spelle det like fett, like edgy og røft!

Om de kan låta er en ting, men spille det som en rocker er en annen!!!

Spelle det like fett som Angus er det vel bare Angus som kan. Og kanskje Malcolm heh

Jeg skjønner hvorfor man med master i jazz ikke kan spille som en rocker? det er da ingen motsetninger her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lydtekniker kan jeg godt si at jazzmusikere er den beste sorten.

Aldri noe trøbbel, og godlyden kommer med en gang. Selv når de har tusen effektbokser, merkelige instrumenter og skal ha "litt lun klang i monitor".

Har alltid lengst lydsjekk på "vanlige" rock/metall-band, og kortest på jazzband.

Forøvrig synes jeg CastorFiber og Orsvend traff spikeren på hodet her:

For å forsøke å summere- jeg har lyst til å konkludere med at påstanden i førstepost er en myte, i første rekke framsatt av misunnelige teoriunderernærte tregrepsgitarister.
Jeg vil ikke si det er en myte, men heller en stereotype som eksisterer innen alle sjangere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.