Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Grep og sånn


bliss

Anbefalte innlegg

Jeg har en helt plain klassisk gitar, og har holdt på med den siden i vinter. Problemet mitt er at barregrepene virker helt uoverkommelige for min del. Jeg har prøvd lenge, men får det ganske enkelt ikke til. Derfor stiller jeg dette leie spørsmålet: kan noen hjelpe meg med juksegrepene til f-moll, c-moll og b-moll? Dette er en frustrerende situasjon.

På forhånd - hjertelig takk hvis du skulle ta deg tid til å svare på noe så laimt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fm:

E:-1--:-8--:

B:-1--:-9--:

G:-1--:-10-:

D:-3--:-----:

A:----:-----:

E:----:-----:

Cm:

E:-3-:

B:-4-:

G:-5-:

D:-5-:

A:----:

E:----:

Bm

E:-2-:

B:-3-:

G:-4-:

D:-4-:

A:---:

E:---:

Her er noen eksempler hvertfall. Det finnes utrolig mange måter å spille akkorder på, men ikke gi opp med barregrepene.

Får du til dem, har du åpnet opp en luke for bokstavelig talt 100-vis av akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt plain klassisk gitar, og har holdt på med den siden i vinter. Problemet mitt er at barregrepene virker helt uoverkommelige for min del. Jeg har prøvd lenge, men får det ganske enkelt ikke til. Derfor stiller jeg dette leie spørsmålet: kan noen hjelpe meg med juksegrepene til f-moll, c-moll og b-moll? Dette er en frustrerende situasjon.

På forhånd - hjertelig takk hvis du skulle ta deg tid til å svare på noe så laimt

Kan det være at gitaren din rett og slett er for tungspillt? Kanskje om du tar deg en tur til en musikksjappe og prøver forskjellige gitarer finner du en, eller flere, som du fikser barregrep på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å lage det "snarveier". Du kommer til å angre senere!

Ikke gi opp. Vi alle har vært på det punktet du befinner deg nå!

Stå på og øv videre. Det kommer seg etterhvert!

Følg rådet til Rocktrond. Prøv andre gitarer og se om det er enklere på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk gitar = helt flatt gripebrett = vanskelig å spille barrégrep.

Litt avhengig av hvor stor hender du har så kan forkortede akkorder være et mellomledd. Det ser ut til at du vet hva akkordene heter, samtidig er det åpenbart at du ikke vet hvorfor de heter som de gjør. Dette er for de aller fleste nyttig kunnskap, noen bryr seg lite og velger derfor å hoppe over den biten. Uansett kan du ha det gøy med å spille gitar - ingen av valgene er feil. Poenget: Dersom du velger å benytte deg av "snarveier", prøv å plukk opp nok informasjon slik at du ikke trenger å lære akkordene på nytt når tiden er inne. I bunn og grunn kan du spille de tre lyseste strengene på alle dur og moll barrégrep og få en fullverdig akkord.

PS. Dersom noen av uttrykkene virker fremmede i denne posten. Søk på dem i teori og teknikker forumet, der er det godt mulig du finner en forklaring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk. Regnet ikke med noe svar. Ikke dumme svar, jeg skal prøve alt sammen :) .. Og prøve å lære meg barregrepene.

Øv,øv og øv!! Brukte selv lang tid på barregrepene, så du er ikke alene. Trikset er å ikke gi opp eller prøve å ta snarveier når ting blir vanskelig, som en nevnte over. Ta deg god tid, og ha det gøyt! Øvelse gjør mester ;)

Tips: Varm opp!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har spilt siden rett før nyttår og nå løsner plutselig barregrepene. Har bare gitt litt f... og spilt de så godt jeg kunne, dvs helt forferdelig. Fikk rene toner hvis jeg pressa maks, noe som jo sliter ut hånda med en gang.

Så leste jeg en plass at man skulle fokusere på å presse minst mulig på barregrepene. Satt meg ned og prøvde og etter et par kvelder så sitter nå en del barregrep, og det uten at jeg sliter hendene av meg. Noen er jo fortsatt vanskelige, og det går langtfra fort og flytende, men det kommer.

Altså, prøv å press minst mulig på barregrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å kunne grepa fra fler enn kun bass-strengen er veldig bra, og ikke juks. Det utvider improvisasjonsevner, og kunnskap!

I og med at du ikke klarer barring ennå, så er det absolutt å anbefale at du lærer deg fra D strengen. Både 3 og 4-klangere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.