Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har tips for å få ut mere overtoner på vrengkanalen


morten

Anbefalte innlegg

Jeg savner litt mere jucy lyd og overtoner på lead kanalen! noen som har tips? Jeg har en Koch multitone, altså en trekanals amp. Cleankanalen og Crunge kanalen er jeg godt fornøyd med, men er lit missfornøyd med leadkanalen. Ved mye gain blir det lit for mye "fuzzboks" og mye mellomtone.

Finnes det noen bokser som kan erstatte leadkanalen.. f.eks od-2 ds-1 el liknende? eller finnes det noen andre lure tips? noen som har peilig på hvordan få frem mere overtoner!? Fikk forøverig frem mye mere overtoner på Peavy`en jeg hadde før.. selv om det var lite mellomtone og punch i bunn..

Jeg liker 80talls rockelyd. f.eks Mads Eriksen, Steve lukather, Børge Petersen Øverleir osv. god sustain og deffinert lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg har en TC. G-Force også i oppsettet og midibrett.. skal man da koble effektene inn i effektinngangene på midibrettet, eller skal man koble mellom gitar og forsterker? På G-force`n er det jo også frekvensfilter, men ærlig talt har jeg ikke peiling på frekvenser, så det blir vanskelig å vite hva man skal kutte vekk, eller legge til.. blir til at en skrur seg lit bort som regel.. Når jeg legger til compressor eller gate, virker det som det blir enda mindre overtoner og mere steril lyd..Som regel tar jeg en standard preset og modifiserer den ut i fra mine ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil generelt advare mot å brukekompressor på gitar. Iallfall for min egen del. Det går så til de grader ut over spillfølelsen.

Derimot bruker jeg mye kompressor når jeg MIKSER etterpå, men da går det ike utover spillfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten ikke Compressor i det heletat. men greit å legge inn 5-10% i mixen om du skal ha en tynn og tight rytmelyd. Midibrettet styrer G-Force`n ja og er kobla mot den. Jeg bruker den seriekobla effektsløyfa i ampen. Har også ei paralell.

Skal prøve å lage en preset fra emty routing og prøve og feile lit på frekvensene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tja..noen forslag. Kanskje noen har skrevet dem allerede. Orket ikke lese hele diskusjonen. Men mine tips i alle fall.

-Velg den pickup`n på gitaren med lysest tone.

-skru opp treble på eq

-Vreng er en bra ting. har du ikke nok i ampen, så kan du kjøre en vrengpedal før den.

-ikke skru tonekontrollen på harpa di for mye i feil retning..:P

Dette er ganske logiske faktorer egentlig. Men angående compressor/sustainer. Så liker jeg ikke å bruke det, ikke med for harde instillinger i alle fall. To grunner til det. Det pusher opp mye støy og strenge u-lyder. Og kan gi spillinga en litt for "linjeaktig" dynamikk..i alle fall på solo. Har du dårlige pickuper kan du lett få uønsket feedback..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.