Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En inspelningsdagbok..eller vad man nu ska kalla det?


Anbefalte innlegg

Ja, då var det dags för inspelning med bandet igen och jag tänkte skriva litt om processen här. Litt som en inspelningsdagbok.. typ. Kanske totalt ointressant, vad vet jag, men ändå. Vi kör på.

Målet är att spela in typ 10-15 låtar för att sedan välja ut de ca 4 bästa (som även passar bra ihop) och ge ut på en 7”. Vi har ingen deadline eftersom vi gör allt själva och är inte beroende av någon annan än oss. DIY. Budgeten ligger på 0:- (plus vad det kostar att trycka upp 7").

Kom gärna med tips och synpunkter om saker vi inte har tänkt på eller annat :) .

---------------------

Fredag 22/5-2009:

Idag drog jag, basistinnan och sångaren till repis och satte upp allting för att allt ska vara färdigt till imorgon bitti när vi ska börja spela in.

Datorn är en

och ljudkortet är av märket Tascam 1641 och så som det ser ut just nu så har vi tänkt så här:

* Baskaggen har en kanal (dynamisk mick).

* Skarptrumman har en kanal (dynamisk mick).

* Hi-haten har en kanal (dynamisk mick).

* Den ljusa tom tomen har en kanal (dynamisk mick).

* Den mörka tom tomen har en kanal (dynamisk mick).

* Två overheadmickar.

* Bas-signalen splittar vi. Den ena signalen går in i basampen och den andra går in i en Digitech-pedal och sen vidare till ljudkortet. Blir basen bra behåller vi den, annars gör vi om den senare på dagen eller vid ett senare tillfälle.

* Gitarrförstärkaren (Engl Screamer – topp och Marshall 1960A - kabinett) mickas upp med en SM 57:a. Men detta blir bara slaskgitarr, gitarren gör vi om senare.

* Slask-sången går rätt in i ljudkortet (genom en kondensatormikrofon).

Jo, jag vet att det är många låtar vi ska spela in men vi får se hur många det blir i slutändan. Vi spelar in ”de viktigaste” först. Högsta prioritet är att få gjort trummorna imorrn eftersom de kräver att vi är i övningslokalen, allt annat kan vi spela in senare och är enklare att ordna. Vi vet att det blir spill/läckage in i trummickarna eftersom vi kör med gitarrförstärkare, basförstärkare och sång, men det är spill vi förhoppningsvis kan leva med och orsaken till att vi gör det på det sättet är helt enkelt för att vi ska få mer ”feeling” när vi spelar in.

Packlistan till imorrn består av kaffe, öl och någon macka.

---------------------

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, då var det dags för inspelning med bandet igen och jag tänkte skriva litt om processen här. Litt som en inspelningsdagbok.. typ. Kanske totalt ointressant, vad vet jag, men ändå. Vi kör på.

Målet är att spela in typ 10-15 låtar för att sedan välja ut de ca 4 bästa (som även passar bra ihop) och ge ut på en 7”. Vi har ingen deadline eftersom vi gör allt själva och är inte beroende av någon annan än oss. DIY.

Kom gärna med tips och synpunkter om saker vi inte har tänkt på eller annat :) .

---------------------

Fredag 22/5-2009:

Idag drog jag, basistinnan och sångaren till repis och satte upp allting för att allt ska vara färdigt till imorgon bitti när vi ska börja spela in.

Datorn är en

och ljudkortet är av märket Tascam 1641 och så som det ser ut just nu så har vi tänkt så här:

* Baskaggen har en kanal (dynamisk mick).

* Skarptrumman har en kanal (dynamisk mick).

* Hi-haten har en kanal (dynamisk mick).

* Den ljusa tom tomen har en kanal (dynamisk mick).

* Den mörka tom tomen har en kanal (dynamisk mick).

* Två overheadmickar.

* Bas-signalen splittar vi. Den ena signalen går in i basampen och den andra går in i en Digitech-pedal och sen vidare till ljudkortet. Blir basen bra behåller vi den, annars gör vi om den senare på dagen eller vid ett senare tillfälle.

* Gitarrförstärkaren (Engl Screamer – topp och Marshall 1960A - kabinett) mickas upp med en SM 57:a. Men detta blir bara slaskgitarr, gitarren gör vi om senare.

* Slask-sången går rätt in i ljudkortet (genom en kondensatormikrofon).

Jo, jag vet att det är många låtar vi ska spela in men vi får se hur många det blir i slutändan. Vi spelar in ”de viktigaste” först. Högsta prioritet är att få gjort trummorna imorrn eftersom de kräver att vi är i övningslokalen, allt annat kan vi spela in senare och är enklare att ordna. Vi vet att det blir spill/läckage in i trummickarna eftersom vi kör med gitarrförstärkare, basförstärkare och sång, men det är spill vi förhoppningsvis kan leva med och orsaken till att vi gör det på det sättet är helt enkelt för att vi ska få mer ”feeling” när vi spelar in.

Packlistan till imorrn består av kaffe, öl och någon macka.

---------------------

Det høres veldig bra ut!

Noe jeg tror at andre kan være ineresserte i, er hvordan det gikk med innspilling av de ulike instrumentene og vokalen. Som mange andre har erfart er det blant annet noe helt annet å spille inn enn å øve. I den forbindelsen kunne jeg tenke meg å høre litt mer om hva som ikke gikk helt etter planen :-)

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gleder jeg meg til å følge med på. Flott at man bidrar med slikt stoff som andre kan lære av!

Tack. Men vi får se hur mycket läring det blir, he, he.

I den forbindelsen kunne jeg tenke meg å høre litt mer om hva som ikke gikk helt etter planen :-)

Jo, tanken är att lägga ut litt ljudklipp och annan info under resans gång.

Men er jo minst like bra dette

Tack, tack, vi får se hur bra det blir :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lördag 23/5:

Jaha, det blev en ganska produktiv dag igår (lördag). Vi fick gjort trummorna och basen på 11 sånger och svenskedelen av bandet, jag (Mathias) och Mari (bas) la även körer (2 spår var) på alla sångerna. Jag kommer att göra om mina körer senare eftersom vi inte har lagt leadsången ännu och för att få kören tight så är det ju en fördel att ha den att följa. Vi får se hur vi gör med Maris körer, om vi behåller de eller inte. Vi har också lagt ett slaskspår med sång och ”ett” spår med slaskgitarrer. Vi mickade upp gitarrkabinettet med en Shure SM 58, en SM 57 och en T-bone kondensator-mick men blev inte nöjda med ljudet. Men det var som sagt bara menat som slaskgitarrer så vi la inte så mycket tid på det så det är helt okej.

Det enda problemet var att ett tom tom-spår raderades av misstag vilket gjorde att vi måste ta om en sång som vi redan hade gjort en bra version av men det tog inte många minuter att få spelat in en ny version.

Efteråt blev det krogen :) .

I grova drag ser väl planen ut så här och de 3 första punkterna är vi färdiga med:

Inspelning av trummor.

Inspelning av bas.

Inspelning av körer (Mari).

Inspelning av Gitarrer.

Inspelning av sång.

Inspelning av körer ( Mathias).

Inspelning av körer (Paul).

Inspelning av körer (Gisle).

Massa småpill, upprensning i spårerna, fixa detaljer.

Mixning.

Mastring.

Tryck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare begrepene "körer", "slaskspår" og "slaskgitarrer" (de to siste hørtes kule ut :D )?

He, he, jättebra att du frågar :) . Beklagar.

Slaskspår = en inspelad kanal som inte ska behållas men som man spelar in för att det ska hjälpa när man spelar in en del andra instrument. Tex så är det lättare och mer motiverande att spela in vokal om man hör gitarrerna, men vi har inte haft tid att lägga gitarrerna ordentligt så då spelar vi in en kanal med gitarr som vi senare ska radera (= slaskgitarr) som sångaren kan använda när han spelar vokalen.

Kör = kor, backing vocals :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisdag 25/5:

Idag har jag lagt kompgitarrerna till nästan alla låtarna. Det är litt olika från sång till sång hur många spår jag har använt, men i stort sett så har jag spelat in 3 spår per låt, en gitarr till höger, en gitarr till vänster och en reservkanal i fall jag upptäcker nåt fuffens på en av de vanliga kanalerna senare. Det är bra träning att dubba gitarrerna och försöka få de helt lika, det är då man upptäcker hur lite som ska till för att det ska låta annorlunda :) .

Jag mickade upp en Marshall JCM 2000 DSL 401 med en Shure SM58 (med avskruvad stålkorg) genom en Focusrite Platinum VoiceMaster preamp och Toneport UX2-lydkort. Gitarren jag använde var en Epiphone Les Paul Joe Perry Boneyard och kaffet jag drack under inspelningen var espresso (gjord av bönor från Kaffebrenneriet) med mjölk och Baileys. Jag har tänkt att testa senare om det blir någon ljudförbättring om jag blandar ljudet från Marshallen med en Engl Screamer uppmickad med en Røde NT 1A kondensatormick. Eller kanske jag bara använder Engl-gitarren i refrängerna och liknande??

Jag förstår att det inte är så spännande läsning än så länge men förhoppningsvis kan jag slänga upp några ljudprover snart och då blir det kanske litt intressantare.. kan vi ju hoppas på i alla fall :) . Det nästa som står på tur är att spela in vokalen. Förhoppningsvis kan det göras imorrn men det är inte säkert, vi får se.

Som sagt, kom gärna med kommentarer på hur vi borde göra /inte borde göra/saker som vi kanske borde gjort annorlunda mm.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisdag 25/5:

Idag har jag lagt kompgitarrerna till nästan alla låtarna. Det är litt olika från sång till sång hur många spår jag har använt, men i stort sett så har jag spelat in 3 spår per låt, en gitarr till höger, en gitarr till vänster och en reservkanal i fall jag upptäcker nåt fuffens på en av de vanliga kanalerna senare. Det är bra träning att dubba gitarrerna och försöka få de helt lika, det är då man upptäcker hur lite som ska till för att det ska låta annorlunda :) .

Jag mickade upp en Marshall JCM 2000 DSL 401 med en Shure SM58 (med avskruvad stålkorg) genom en Focusrite Platinum VoiceMaster preamp och Toneport UX2-lydkort. Gitarren jag använde var en Epiphone Les Paul Joe Perry Boneyard och kaffet jag drack under inspelningen var espresso (gjord av bönor från Kaffebrenneriet) med mjölk och Baileys. Jag har tänkt att testa senare om det blir någon ljudförbättring om jag blandar ljudet från Marshallen med en Engl Screamer uppmickad med en Røde NT 1A kondensatormick. Eller kanske jag bara använder Engl-gitarren i refrängerna och liknande??

Jag förstår att det inte är så spännande läsning än så länge men förhoppningsvis kan jag slänga upp några ljudprover snart och då blir det kanske litt intressantare.. kan vi ju hoppas på i alla fall :) . Det nästa som står på tur är att spela in vokalen. Förhoppningsvis kan det göras imorrn men det är inte säkert, vi får se.

Som sagt, kom gärna med kommentarer på hur vi borde göra /inte borde göra/saker som vi kanske borde gjort annorlunda mm.

Hvis det er bare gitar du spiller inn akkurat nå, vil jeg anbefale deg å sette en kondensator mic. ut i rommet i tillegg til den du kjører på høytaleren. Disse sporene mikset sammen riktig, låter fett og fyldig.

Ellers en interessant tråd!

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak TUFF...... Dette blir spennende å følge med på. Hvordan er akustikken i øvingslokalet? Er det et stort/lite rom, tre/murvegger, mange/ingen vinduer osv. Tar dere noen spesielle forhåndsregler med tanke på akustikk?

Gi oss lyd etterhvert. Det er et folkekrav TUFF......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.