Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem ved kjøp av metal-gitar


chris-bo

Anbefalte innlegg

hei gitarheads

har lest litt rundt på forumet her nå, men blir ikke helt klok...

jeg er på utkikk etter en ny el-gitar.

er interessert i å spille metal. mye litt mer melodiøs gitarspilling. metalcore, melo death, etc..

når det gjelder lyd jeg er ute etter er min personlige mening at den råeste gitartonen tilhører Joel Stroetzel fra Killswitch Engage.

han spiller på caparison gitarer, EMG81/85 og mesa triple rectifier amps, noe som ligger langt utenfor mitt budsjett, men uansett..

det er den type tone jeg er ute etter.... KSE, Lamb of God, As I Lay Dying, Shadows Fall, etc..

jeg har spilt litt gitar opp igjennom tida, men aldri giddi å begynt sånn skikkelig.

men det har jeg tenkt til nå.

jeg har kjøpt meg en Line6 Pod X3 ettersom jeg bare spiller for meg selv på en plass hvor folk ikke er altfor glad i VOLUM.

det er også veldig lett å skifte mellom forskjellige amp modeleringer.

så jeg trenger ingen high end gitar som dere sikkert skjønner. er mest for å lære meg å spille.

det som er viktig for meg er at gitaren holder seg ok stemt, gjerne ha EMG81/81 eller 81/85 mikker og at den har en rask hals som duger til metalspilling.

problemet er bare at jeg ikke kan spille skikkelig ennå.

så jeg kan ikke gå inn i ei sjappe og "prøvespille" gitarer da jeg ikke har noe forhold til hva som bør føles riktig.

har blitt tipset om at Ibanez lager bra gitarer for metal.

og da gjerne s- eller rg-serien. men det finnes jo ti millioner stk :lol:

noen som har noen konkrete tips?

leste noen tester av washburn d200-serien som skulle være veldig bra, men denne har da igjen en D-kropp.

jeg sitter for det meste og spiller, så en strat eller lignende ville vært optimalt.

eventuelt andre gitarmerker jeg bør bite merke i?

hva med schecter og jackson?

jeg vil ikke ha noen fender eller les paul bare så det er sagt. denne gitaren skal KUN brukes til metal.

ny eller brukt spiller ingen rolle, men ettersom jeg har et foreløpig budsjett på rundt 5000 kan jo brukt være et godt alternativ.

tar imot alle tips med stor takknemlighet!

Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du ikke har spilt lenge nok til å "vite" hvordan du vil at en gitar skal føles, blir jo det her en anbefaling mer på hva jeg foretrekker, men uansett: En Dean-gitar, f.eks en Razorback V eller en Razorback, er relativt lettspilte gitarer som fåes med EMG81/85-sett og de holder perfekt på stemmingen uansett hvor mye du mishandler Floyd Rose-armen. Ikke koster de all verden, heller. Det som taler imot er eventuelt utseendet (mange like andre former for te en den skarpe og kantete) og kanskje prisen. De går for mellom 10 og 12 lapper her til lands, men du får de lett ned i 7 om du ser over dammen.

Evt denne, som var så lekker at jeg fikk lyst på den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Dinky er et godt alternativ, ellers har jo schecter en del tøfft! Noen med innspill rundt schecter?

"Ordentlig" Schecter er dritbra, og hiend modellene er der oppe med Suhr og Anderson.

Har en Schecter "Drop Top" type som er veldig bra.

Diamondserien er OK midprice gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse flotte innspill, folkens ;)

Jeg skal kikke litt rundt og se hva jeg kan finne..

ellers kan du få min rg 560 med emg 81 for 3500, me kasse, det var den jeg "lærte" meg å spille på:)

hmmm... dette er absolutt interessant, gi meg noen dager så skal jeg komme tilbake til deg

Chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schecter, ESP/LTD er to merker som er veldig kjent innenfor den sjangeren.

Ellers kan du jo kjøpe en Ibanez, Epiphone, PRS SE og bytte mikker til EMG.

Personlig så kan jeg anbefale Washburn og Dean til metal. Men det ikke alle som liker de fnsy formene og grafikken på dem.

Innos selger en eller annen Dean som ser "normal" ut til 3500. Syns dn ser spennedes ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange glimrende råd her, men ser at du nevner s- serien til Ibanez. Jeg vil bare nevne at de som har ZR- tremolo har den mest solide og stabile tremoloen jeg noensinne har prøvd. Lett å justere, den holder gitaren stemt i evigheter, og kurant å bruke.

Handler du S, må du jo droppe EMG-ene. Det er trolig viktigere en ZR- tremoloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annet enn at EMG- pickuper er viktigere for lyden i en gitar enn type tremolo. Skal du for eksempel kjøpe deg en S-470, en riktig grei arbeidshest, så må du jo handle pickups til den for å få EMG. Den kommer med IBZ- pickups, helt greie, men laget for at "alle" skal synes de er helt greie.

Derfor er det trolig lurere å kjøpe en gitar med EMG ferdig montert. Et er nok ikke noe problem å ettermontere EMG- pickups med tilhørende elektronikk i en S, det er nok gjort mange ganger.

Ville bare opplyse deg om den nydelige tremoloen som sitter i en del av S- gitarene. De egner seg veldig godt for nybegynnere, fordi de er stabile, og enkle å ha med å gjøre, i den grad flytende tremolo er enkle å ha med å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei gitarheads

har lest litt rundt på forumet her nå, men blir ikke helt klok...

jeg er på utkikk etter en ny el-gitar.

er interessert i å spille metal. mye litt mer melodiøs gitarspilling. metalcore, melo death, etc..

når det gjelder lyd jeg er ute etter er min personlige mening at den råeste gitartonen tilhører Joel Stroetzel fra Killswitch Engage.

han spiller på caparison gitarer, EMG81/85 og mesa triple rectifier amps, noe som ligger langt utenfor mitt budsjett, men uansett..

det er den type tone jeg er ute etter.... KSE, Lamb of God, As I Lay Dying, Shadows Fall, etc..

jeg har spilt litt gitar opp igjennom tida, men aldri giddi å begynt sånn skikkelig.

men det har jeg tenkt til nå.

jeg har kjøpt meg en Line6 Pod X3 ettersom jeg bare spiller for meg selv på en plass hvor folk ikke er altfor glad i VOLUM.

det er også veldig lett å skifte mellom forskjellige amp modeleringer.

så jeg trenger ingen high end gitar som dere sikkert skjønner. er mest for å lære meg å spille.

det som er viktig for meg er at gitaren holder seg ok stemt, gjerne ha EMG81/81 eller 81/85 mikker og at den har en rask hals som duger til metalspilling.

problemet er bare at jeg ikke kan spille skikkelig ennå.

så jeg kan ikke gå inn i ei sjappe og "prøvespille" gitarer da jeg ikke har noe forhold til hva som bør føles riktig.

har blitt tipset om at Ibanez lager bra gitarer for metal.

og da gjerne s- eller rg-serien. men det finnes jo ti millioner stk :lol:

noen som har noen konkrete tips?

leste noen tester av washburn d200-serien som skulle være veldig bra, men denne har da igjen en D-kropp.

jeg sitter for det meste og spiller, så en strat eller lignende ville vært optimalt.

eventuelt andre gitarmerker jeg bør bite merke i?

hva med schecter og jackson?

jeg vil ikke ha noen fender eller les paul bare så det er sagt. denne gitaren skal KUN brukes til metal.

ny eller brukt spiller ingen rolle, men ettersom jeg har et foreløpig budsjett på rundt 5000 kan jo brukt være et godt alternativ.

tar imot alle tips med stor takknemlighet!

Chris.

Heisann. Jeg har en Jackson Dinky med Floyd Rose type tremolo og EMG 81 pickuper til salgs om du er interessert. den er omtrent ripefri.

Send en PM om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.