Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nullte bånd?


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på så mye forskjellig, og en ting jeg har lurt en del på i det siste, er dette.

Hvorfor er det så uvanlig med et nullte bånd på gitarer? Vi kjenner alle til problemer med trange strengespor, dårlig filte "nuts", strenger som henger fast, strenger som er for høye eller lave med medfølgende justeringsutfordringer og så videre. Noen få gitarer har et ekstra bånd i stedet for "nuten", og da må man ikke nødvendigvis være supernøye med strengegjennomføringen.

Videre er det mange og lange diskusjoner om egnet materiale, og at strengen får en anne lyd når den er åpen, siden materialet på den ene siden er annerledes enn når man trykker strengen ned til et bånd.

Jeg kan faktisk ikke se noen ulemper i det hele tatt med det nullte båndet, jeg. Bare fordeler. Siden det er såpass lite utbredt som det det er, tipper jeg at det er noe jeg har oversett. Det er her, dere allvitende forumbrukere kommer inn.

Hvorfor er det så få produsenter som monterer dette nullte båndet på gitarene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd gitar med et nullte bånd, men grunnen til å ha en der er jo "åpenbar". Åpne strenger låter likt som de du presser ned, og den eneste funksjonen nøtta har, er å holde strengene på plass i riktig avstand fra hverandre... Vigier har dette på alle sine gitarer, såvidt jeg vet, og de gitarene skal visstnok være knall!

Er litt usikker på om det faktisk er mulig å høre forskjell, eller om det er samma greia som med at stiv kabel gir bedre lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det ikke er en fordel lydmessig.

Nulltebåndet alene kan jo ikke funke. Da vil jo strengene skli sammen når man bender de. Nulltebånd med en nøtt før båndet (lengere inn på hodet) gjør at overtonene som dannes mellom nulltebåndet og stemmeskruen forsvinner (den blir også representert i lydbildet i en gitar).

En gitar i dag er ikke laget uten at det er gjennomtenkt. Det er en grunn til at slikt blir brukt av de fleste. Jeg, personlig, liker nytenkning og har skjeldent noe imot ideer som er nytenkende eller kontroversielle. Så jeg er altså ikke en "slik har det vært og slik skal det være" mann.

Men jeg ser en del utfordringer med dette nultebåndet i motsetning til trådstarter.

Igjen så handler det om bruk og smak (bombe)...

Med bruk så kan jeg se for meg at ved slidegitar så kan det være aktuelt å bruke en gitar med nulltebånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum at de fleste lærebøker starter med å lære gitaristen å spille med åpne strenger

kan jo være en avgjørende faktor for å ikke forsøke gjøre levebrød av et instrument

som mangler en slik funksjon <_<

Men ellers følger jeg logikken i resenomanget ditt. Man får gjerne bedre intonasjon på

den delen av halsen også når man slipper høydeforskjellen fra nøtt til første bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir vel like åpne strenger om de går over ett bånd eller gjennom nøtten?

Min forståelse av 0 bånd er at det strengene ikke går over båndet slik det gjør på nøtta.

Men man må presse ned strengen mellom bånd 0 og 1.

Men nå du sier det har jeg sett løsninger med at høyden på strengen er bestemt av et

bånd som står høyere enn 1.bånd. Da er jeg mer usikker på funksjon og tenkesett.

Eneste jeg sånn umiddelbart kan se er at man bruker samme materiale som i båndene.

Men en slik løsning gir i hodet mitt mindre fleksibitet i henhold til strengehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på så mye forskjellig, og en ting jeg har lurt en del på i det siste, er dette.

Hvorfor er det så uvanlig med et nullte bånd på gitarer? Vi kjenner alle til problemer med trange strengespor, dårlig filte "nuts", strenger som henger fast, strenger som er for høye eller lave med medfølgende justeringsutfordringer og så videre. Noen få gitarer har et ekstra bånd i stedet for "nuten", og da må man ikke nødvendigvis være supernøye med strengegjennomføringen.

Videre er det mange og lange diskusjoner om egnet materiale, og at strengen får en anne lyd når den er åpen, siden materialet på den ene siden er annerledes enn når man trykker strengen ned til et bånd.

Jeg kan faktisk ikke se noen ulemper i det hele tatt med det nullte båndet, jeg. Bare fordeler. Siden det er såpass lite utbredt som det det er, tipper jeg at det er noe jeg har oversett. Det er her, dere allvitende forumbrukere kommer inn.

Hvorfor er det så få produsenter som monterer dette nullte båndet på gitarene sine?

Forskyver man ikke bare "problemet"? Eller er det jeg som ikke forstår dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype den litt? Mener du at stiv streng gir bedre lyd?

Nei, men det virker for meg som at en del tror at en instrumentkabel som er stiv, ala Evidence-kablene, låter bedre.Har en slik en selv, men merker ikke en døyt forskjell fra billigere kabel! Og det morsomme er av kabelen visstnok skal være retningsbestemt. Det vil si at det visstnok er forskjell på hvilken ende du har i ampen. Akkurat som at elektroner er enveiskjørt :lol: Og ja, stramme strenger kan være en fordel på en gitar :D

Endret av Tommy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.