Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgraderinger på en standard Tele.


NCWP

Anbefalte innlegg

Som nevnt mange ganger her på forumet: Veldig sjeldent at stemmeskruer er årsak til at gitarer blir ustemt, men det kan jo selvfølgelig være andre grunner til at man ønsker å bytte dem ut.

Jeg villes byttet elektronikk til f.eks RS Electronics som forhandles i Norge, av www.vintagegitar.no, pickuper (her blir det jo smak og behag, og masse å velge i, alt etter hvilken sound man er ute etter og pris ikke minst.), hvis problemer med at gitaren blir ustemt; skift nøtta og vurder å skifte brua hvis det føles nødvendig. (Kan bidra til bedre sustain f.eks.)

Men alt i alt kan jo dette bli nesten like dyrt som gitaren i seg selv, så det er jo et spørsmål om det er verd det. På markedet vil man nok sannsynligvis ikke få det igjen, men man kan risikere å få en jævla bra gitar for en relativt billig penge.

Edit: En skikkelig justering/oppsett kan også gjøre underverk.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey så jeg tenker å gjøre følgende:

- Kjøpe nye stemmeskruer: http://gitarist.mystore.no/ds_product_info...products_id/288

- Kjøpe ny bru: http://gitarist.mystore.no/ds_product_info...products_id/322 (Kan jeg instalere denne selv, selv om jeg er 100 % noob med gitarmodifisering?)

- Det frister å prøve Five-Tone-Tele moden, må isåfall instaleres hos forhandler. Kjøper jeg da denne? http://gitarist.mystore.no/ds_product_info.../products_id/75

- Kanskje skifte hele nakken senere. Om noen vet om en med 22 bånd med Fender-logo er det flott. (Finnes sikkert ikke).

- Om jeg gidder, bruke penger og oppgradere pickups, men helst ikke til noe som gjør at noen å skjære i gitaren. Det frister litt å sette inn en humbucker i bridgen og en bedre single-coil ved nakken (lignende slik Jonny Greenwood har).

- Og kanskje bytte til en bedre nut.

Synspunkt, anyone?

Endret av NCWP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre den pickupkoblingen det vises til i tråden må du ha en såkalt "superswitch". Det fungerer IKKE med en standard 5-veis vender. Her er et eksempel : http://gitarist.mystore.no/ds_product_info...products_id/376 Vær oppmerksom på at noen av disse bryterne er drøyt store for standard tele utfresning.

Angående oppgradering av bridge må du være klar over at det som omtales som "standard tele" er eldre amerikanske telemodeller og ikke mexico modeller. Det er variasjoner både på strengeavstand og ikke minst monteringshull på de ulike modellene. Det meste du kjøper på nettet som faktisk passer rett inn i en mex tele er av tilsvarende kvalitet som den broen som allerede er montert i gitaren fra før.

Hvis du liker gitaren godt og ønsker å bruke penger på oppgraderinger, så vurder heller en ny hals (enten en "brukt" Fender hals fra e-bay eller en ny hals fra f.eks Warmoth.com

Bytte av pickups er ofte en god oppgradering på en mex fender, enten du skifter til en annen pickuptype i neck eller skifter til andre typer. Vær oppmerksom på at å skifte til f.eks en standard humbucker i neck krever bortfresing av treverk i kroppen.

Hvis jeg hadde eid gitaren hadde jeg vurdert å skifte eller få tilpasset oversadel (nut) og få utført en båndsliping slik at gitaren blir mer lettspilt hvis du liker en lav strengehøyde uten strengeklirr. Svært billige erstatningspickups og plekterbrett kan du bestille fra f.eks : http://store.guitarfetish.com/

Summa sumarum.. oppgraderinger blir fort dyrt - gjør noe med de tingene som faktisk skiller denne gitaren fra en dyrere modell og som kan gjøres noe med - altså pickups og kvaliteten på halsen (i all hovedsak kvaliteten på båndarbeidet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her.

Siden det virker som du ikke er videre lysten på å skru selv, bruker du for mye penger på deler som det koster deg for mye å få satt på i forhold til det det er verdt. Kost på gitaren en skikkelig setup, det blir det som regel en langt bedre gitar av. Skifte av strengeskruer er bortkastet, selv om det er "kult" med Sperzel. Stemmeproblemer på en sånn Fender er ikke relatert til stemmeskruer, så sant du ikke har en stemmeskrue som er defekt.

Som sagt, bruk litt penger på et skikkelig oppsett, og se an litt. Folk har spilt masse bra musikk på en Tele med sånn bro som du har, modellen har eksistert i femti år, og produseres fortsatt. Det betyr at den ikke er ubrukelig. Noen foretrekker faktisk den broen.

Erfaringene med GFS- pickups på forumet er litt blandet. Jeg tror det har litt med smak og forventninger å gjøre. Vil du høre en tele med to "blades" fra GFS og en intern preamp med aktiv tonekontroll, kan du hør på "No I shot" fra linken i signaturen min. Det er en tusenlappstele med det nevnte utstyret i.

Jeg er ikke så sikker på at gitaren blir så skrekkelig mye bedre, bare litt annerledes. Fender er ikke så dumme at de setter inn "drittpickuper" i Mexico- modellene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har sett litt på Lace Sensor-pickupene som ble brukt i Telecaster Plus-modellene Fender produserte for noen år siden. Er litt fristet til å skaffe en humbucker ved brua og en single-coil ved nakken, slik som på en Telecaster Plus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på Lace Sensor-pickupene som ble brukt i Telecaster Plus-modellene Fender produserte for noen år siden. Er litt fristet til å skaffe en humbucker ved brua og en single-coil ved nakken, slik som på en Telecaster Plus.

Er det Tele du egentlig vil ha? Mulig løsningen kan være å se seg om etter en annen gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppgradere Tele`n din til en autentisk Plus blir å koste litt penger, for det første så må du ha 1 Red/Red Lace Dually og 1 Lace Blue noe som vil si godt over 1000kr bare i pickups (levert norge) og skal du ha modifikasjonene som er vist i linken så blir det enda mer. Når det er sagt så skal jeg ikke snakke så høyt om pengebruk siden jeg er veldig flink til å svi av penger på å modifisere gitarene mine, men så gjør jeg alt selv også. ;)

Standard Tele og en Tele Plus

Tele+teleplus.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppgradere Tele`n din til en autentisk Plus blir å koste litt penger, for det første så må du ha 1 Red/Red Lace Dually og 1 Lace Blue noe som vil si godt over 1000kr bare i pickups (levert norge) og skal du ha modifikasjonene som er vist i linken så blir det enda mer. Når det er sagt så skal jeg ikke snakke så høyt om pengebruk siden jeg er veldig flink til å svi av penger på å modifisere gitarene mine, men så gjør jeg alt selv også. ;)

Standard Tele og en Tele Plus

Tele%20teleplus.jpg

Ja, men det kan jo være verdt det, da? Dette er en gitar jeg har tenkt til å bruke en god stund. Hvis jeg kjøper en ny gitar kommer jeg bare til å bruke den, og la Tele'n støve ned, noe jeg ikke vil. Derfor kan jeg like gjerne oppgradere den, tenker jeg, når jeg først skal bruke den en god stund.

Er det vanskelig å gjøre det selv? Eller, det ser jo ganske komplisert ut.

Endret av NCWP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.