Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DI mellom amp og kabinett


bassebror

Anbefalte innlegg

Uansett så gjelder det å komme seg ut å spelle mer for folk og dermed få mer erfaring, og jobbe folk som har peiling og som ikke minst man takler å jobbe med (Noe jeg definitivt ikke gjør med Kallemann hoho).

takk for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er både bassist og lydmann..

Uansett om du kobler deg til PA'n med DI box eller via mic. eller begge deler, så er det til syvende og sist lydmannen som bestemmer hvordan bassen låter i PA'n.

Hvor i lydbildet (mixen) den skal ligge for å komme til sin rett!

Så om bassisten liker en ullen, grautete og udefinerbar lyd i bassanlegget, er det ikke sikkert at dette passer inn i det totale lydbildet som skal ut til publikum.

Når det er sagt, så vil en "årntli" lydmann be deg spille litt i bassanlegget ditt, gjerne spørre om dette er "din" basslyd, for så å gjøre sitt beste for at dette blir formidlet ut gjennom PA'n. På samme måte med trommer og gitar etc..

-Helge

Poeng!

Av og til kan det også lønne seg å gå i seg selv og tenke hva er det med min lyd som ikke funker i helheten, og hva kan jeg gjøre med det?

Og Bassebror - hvordan vet du at lydmenn ødelegger lyden din? Du står da vel bak P.A. riggen, og hører ikke det som går ut til publikum? (mulig du har opptak som sier noe om det, hva vet jeg.)

Basslyden er en del av et større lydbilde. Lydteknikkere kan veldig ofte en god del om det.

Om du kjøper deg en mic til 20.000, så hjelper ikke det mye hvis lydmannen mener det låter ræv i utgangspunktet. Da ratter han lyden for å få den slik at den passer best mulig med resten uansett. (ut i fra utgangspunktet.)

Dette er ikke et direkte angrep på deg, Bassebror, men husk at "lydmenn" ofte er like flinke i sitt fag som hvilken som helst musiker, og at man faktisk kan ha noe å lære av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det ikke som personlig angrep jeg. Jeg veit jeg formulerer meg dårlig, og skriver kanskje før jeg får tenkt meg om skikkelig.

Selvfølgelig må man gå i seg selv å finne ut hva jeg kan gjøre for at det skal passe bedre i lydbildet. Jeg er selvkritisk og jobber med sound, detaljer i musikken og basslinjer veldig ofte når jeg spiller.

- Hvordan vet jeg at lydmenn ødelegger lyden min?

Det vet jeg at lydmenn ikke gjør. Men det er ikke alltid man jobber med fagutdannede eller dyktige lydmenn. Spesielt ikke på videregående skoler som jeg heldigvis er straks ferdig med. Det er ikke moro å krangle med lydmannen rett før hovedinstrumenteksamen din.....Man kan ikke ta stilling til at på enhver gig, dukker det opp en lydmann som har maks peiling på det han gjør. Har selvfølgelig jobba med utrolig flinke folk som jeg jobber med igjen støtt og stadig, men også det motsatte.

Jeg føler sjøl at jeg begynner å bli sikrere på meg sjøl med både lyd og spillinga mi, og merker mer og mer hva som passer til forskjellige settinger siden jeg nå har holdt på temmelig aktivt siden jeg begynte for omtrent 9 år siden. Man blir aldri fullt utlært, og jeg har lært veldig mye av mannen bak knottene på skolen. Det er det ingen tvil om.

Og sjøl om jeg formulerer meg dårlig og ikke kan alt, vil ikke det si at jeg ikke skjønner at bassen er en del av et større lydbilde. Selvfølgelig, er jo ikke stokk dum heller. Beklager hvis jeg har støtt noen her. Egentlig så hadde jeg jo bare et fryktelig dumt spørsmål som jeg fikk svar på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "gammel" bassist vil jeg gi deg et "råd":

Legg mye mer energi i hva og hvordan du spiller bass, enn i hvordan bassen låter ut i PA'n.

Fordi: Bass spillinga KAN du gjøre noe med, PA lyden kan du IKKE gjøre noe med!!

Eller: Hvis du spiller dårlig, er det ditt ansvar. Hvis lyden din er dårlig, er det lydmannens ansvar!

;-) Så det gjelder å holde seg inne med lydmannen!!;-)

-Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Countryman 85 DI'en, som firmaet jeg jobber for bruker (er vel standard de fleste plasser regner jeg med) kan settes mellom amp og kabinett.

I følge manualen er det i tilfellet du føler for å DI'e gitaristen (alle som har prøvd å sende en gitar rett i en mixer eller pc vet at det låter temmelig balle :b ). Da plugger du boksen i mellom ampen og kabinettet og setter en bryter på DI'en til 'speaker'.

Ser ingen grunn til at det ikke skal funke med en bass amp også. Ifølge Countryman Inc skal den klare å takle output signalet fra enhver amp som finnes uten å svikte, men den vil vrenge om du sender mer enn 1700watt i 8 ohm gjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.