Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DI mellom amp og kabinett


bassebror

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å ha DI box mellom amp og kabinett i live sammenhenger?

Da får man jo amplyden rett i pulten, og da får jo man lyden ut slik man vil....

Spørsmålet er om DI eller ampen tåler det? :blink:

Men i bunn og grunn så er det vel like greit å bare kjøpe seg en

Electrovoice%20RE20.jpg

så skal det vel ordne seg ^_^

bare lurer lizam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er i bassavdelingen du spør, regner jeg med at det er bass det er snakk om. Veldig vanlig å bruke D.I på bass rett i P.A, og det funker veldig greit. Men det du skal være klar over, er at det ikke er ampen som kjøres i D.I, men selve bassgitaren. Det betyr at det er direkte-signalet fra bassen som går rett i bordet. Signalet tappes vanligvis ut fra D.I. igjen til bass-ampen for monitoring på scenen. De fleste bassister jeg kjenner pleier å gjøre det sånn. I alle fall live. Mikking av bass-amp live har jeg liten erfaring med, men kan se for meg litt problemer ifht. "bunn-feed", men med en god nok mic, regner jeg med at det heller ikke er noe problem.

Mange "moderne" bassamper har også D.I. innebygd i ampen, slik at man slipper en ekstern boks. Noen har kanskje til og med høytaler simulator uten at jeg har noe greie på det.

Edit: Ser nå at det muligens er ampen du tenker å koble i D.I for å få amp-lyden i P.A. Det kommer ikke til å funke. I alle fall hvis det er høytaler utgangen(e) du tenker å tappe fra. I verste fall blåser du ampen.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Bruker en POD x3 live slik at disse fjompenissene av noen lydmenn ikke gjør lyden MIN til SIN......

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de fleste bassamper enten Line Out eller XLR-utgang?

Ingen aning :) . Men fördelen med tex Red box pro är att du får med färgningen från powerampen också. Som jag har förstått det så är ofta line out:en sista steget FØR powerampen.. ehh, tror jag :) . Men det är å andra sidan kanske inte en fördel när vi snackar om bas?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er både bassist og lydmann..

Uansett om du kobler deg til PA'n med DI box eller via mic. eller begge deler, så er det til syvende og sist lydmannen som bestemmer hvordan bassen låter i PA'n.

Hvor i lydbildet (mixen) den skal ligge for å komme til sin rett!

Så om bassisten liker en ullen, grautete og udefinerbar lyd i bassanlegget, er det ikke sikkert at dette passer inn i det totale lydbildet som skal ut til publikum.

Når det er sagt, så vil en "årntli" lydmann be deg spille litt i bassanlegget ditt, gjerne spørre om dette er "din" basslyd, for så å gjøre sitt beste for at dette blir formidlet ut gjennom PA'n. På samme måte med trommer og gitar etc..

-Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.