Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårleg lyd fra oppmikka amp


Jens-K

Anbefalte innlegg

Alle mikrofoner trenger mic preamp for å låte høyt. Som regel er det bar Mic in som har dette og de tar som regel bare XLR.

Dynamiske mikrofoner trenger ikke XLR for å virke, da de produserer sin egen strøm(induksjon) Kondensatormikrofoner må ha XLR og fantommating (48V) for å fungere.

Prøv å justere Gain knotten på kanalen du kobler mikrofonen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he :) . Jag har faktiskt tänkt tanken själv att micka upp i replokalen bara för att få större ljud men det var några förstärkare sen och jag fick aldrig riktig testat det. Genialt Bukowski att ha allt mickat och klart hela tiden. Lär en ny låt, press REC, spela låten, tryck STOPP, mixa, mastra = färdig demo, precis som det ska vara :) .

Ps. Jag kan tänka mig att gitarrerna skulle låta mindre spinkelt om ni använde en mick istället för Line out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kikket i bruksanvisningen til ampen, og kalibert stripa til et nivå som passer for input på mikrofonen? Mange glemmer dette, og sliter med dårlig lyd.

Du vil nok tjene på å handle deg en XLR- kabel og bruke denne mellom mikrofonen og forsterkeren. Husk at dette da blir en vanlig mikrofon, og skal kobles inn på en mikrofininngang på forsterkeren. En line- in duger ikke. Du bruker riktig stripe? Altså mikrofonstripe?

Øhhh...eg må innrømme at eg ikkje forstår kva du meinar med stripe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh...eg må innrømme at eg ikkje forstår kva du meinar med stripe...

Han mener kanalen.

Velg en kanal du plugger mikrofonen inn i.

Juster deretter den hvite knotten det står Level set på for å få ønsket inngangssignal.

Faderne Justerer bare utgangssignalet, så det er viktig å juster Level set.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener kanalen.

Velg en kanal du plugger mikrofonen inn i.

Juster deretter den hvite knotten det står Level set på for å få ønsket inngangssignal.

Faderne Justerer bare utgangssignalet, så det er viktig å juster Level set.

Aha...alle miksarar har denne knotten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alle miksere har den knotten. Mikseren din har trolig et pot helt øverst på stripene med preamp på, som det står "trim" på. Det er i motsetning til hva mange tror, IKKE reservert for bruk hvis mikseren brukes i et helsestudio. Det brukes til å trimme stripa, slik at inngangsignalet fra mikrofonen blir riktig. Som jeg skrev i et tidligere og saftig oversett innlegg, så finn manualen, og finn ut hvordan man skal kalibrere stripene. "Trim" har omtrent samme funksjon som denne "Mic/Line"- knotten, bare mye mer fleksibelt, fordi den er trinnløs.

Bruker du en stripe i mikseren som mangler "Trim", er det en linje- inn stripe uten preamp. Da er det ikke rart det evt. blir lav lyd.

Edit- poten er merket "trim" Leden som indikerer riktig nivå er merket "Level set" :) Trilogy og jeg snakker altså om det samme.

Mikseren din har 12 kanaler med preamper, så da faller poenget om Line in- striper bort, så sant du ikke har brukt stereostripene 13/14 eller 15/16.

http://www.behringer.com/EN/images/lightbo...567_Top_XXL.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt lesing i manualen har eg kome fram til at der er ei lysdiode som skal lyse konstant når ein har oppnådd det optimale inngongs-signalet. (PFL - pre fader level). Denne dioda lyser når eg spelar, så då skulle ein tru at signal inn er ok...

Edit Det var ikkje pfl den var merka med nei, level set ja :)

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt lesing i manualen har eg kome fram til at der er ei lysdiode som skal lyse konstant når ein har oppnådd det optimale inngongs-signalet. (PFL - pre fader level). Denne dioda lyser når eg spelar, så då skulle ein tru at signal inn er ok...

Edit Det var ikkje pfl den var merka med nei, level set ja :)

Den skal IKKE lyse konstant!!!!!

Lyset indikerer overload. Den skal være så nære oppunder dette punktet som mulig. Hvis ikke så kunne man jo bare skrudd den på fullt og gitt blanke!!!

Den kan blinke av og til, men ikke konstant altså! Gamle analoge miksere tåler en god del mere overload enn digitale. De digitale har "av og på" syndromet. Plutselig så sier de "NEI" og vrenger signalet max. Det er det som skjer ved konstant lys i den dioden. Jo mere du skrur over "null" punktet, jo mere vrenger det. Samme som skjer med en forsterker når man gainer opp forforsterkeren. Da blir det vreng ut av det ;).

Med Trim poten så justerer du signalet inn på mikseren. Du justerer videre signalets karakteristikk ettersom du skrur eq nedover linja (bass, mallomtone, diskant) så kommer aux'ene (der kommer effektene du vil legge til, eks klang, echo etc..). neste pot er Stereo bildet. Venstre/høyre pot, og til slutt en fader som er signalstyrken UT fra stripa du benytter og videre til MASTER. Master justerer signalet ut til forsterker og videre til høytalere/PA.

Slik er de fleste miksere bygget opp, med forskjellige muligheter inn i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat i frå brukarhandboka: " Er lys-dioden level set konstant tent, arbeider du ved optimalt inngangsnivå. Tennes derimot lys-dioden clip er inngangsnivået for høgt og bør reduserast med trim-knotten. Clip-lysdiodene skal utelukkende tennes ved nivåtoppar, og aldri lyse konstant".

Level-set dioden lyser også konstant dersom nivåe inn er for høgt, men då altså i kombinasjon med at clip-dioden lyser. Her må ein då byrje frå null og skrue opp til level-set lyser, og stoppe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat i frå brukarhandboka: " Er lys-dioden level set konstant tent, arbeider du ved optimalt inngangsnivå. Tennes derimot lys-dioden clip er inngangsnivået for høgt og bør reduserast med trim-knotten. Clip-lysdiodene skal utelukkende tennes ved nivåtoppar, og aldri lyse konstant".

Level-set dioden lyser også konstant dersom nivåe inn er for høgt, men då altså i kombinasjon med at clip-dioden lyser. Her må ein då byrje frå null og skrue opp til level-set lyser, og stoppe der.

Jepp!! :-)

Viste ikke at du hadde 2 dioder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.