Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårleg lyd fra oppmikka amp


Jens-K

Anbefalte innlegg

Når eg spelar saman med bandet mitt mikkar eg opp ampen med ein Shure 545, som skal vere ein ypperleg instrument-mikk. Av ein eller annan merkeleg grunn må eg skru både gain og volum omtrent på full spikar for å få dugeleg med lyd ut av PA`en. Trudde fyrst at det var noko gale med mikken, men i dag testa eg med ein SM57 som eg veit virkar, og lydnivået var fortsatt veldig lavt ut av PA`en. Når eg koblar line-out funkar det heilt fint (bortsett frå at line-out gir skikkeleg drit-lyd i forhold til mikk...) kor fintfølande er dette med tanke på plassering av mikken, og i tilfelle, kvar skal mikken rettast i mot? Eg har blitt fortalt at den skal stå ca midt i mellom midten og ytterkant av elementet, og har derfor plassert mikken slik.

Ein annan teori som har slått meg: kan det vere fordi eg ikkje har XLR inn på miksaren? Signalet er vel mykje svakare gjennom ein jack-plugg? Erfarte det med ein song-mikk som var veldig lav, skifta til xlr inn på miksaren, og då kom det seg. Som de forstår, eg har lite peiling på dette, set stor pris på om nokon kan hjelpe meg med eit fornuftig svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det ja.

Jeg får sinnsykt lav volum med min billige mikk som har jack.

Mens med XLR har jeg ikke hatt prøblemer.

Hvordan funker det å synge i mikken? Fortsatt lavt? Viss ja, så har ikke dte noe med ampen din å gjøre ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det ja.

Jeg får sinnsykt lav volum med min billige mikk som har jack.

Mens med XLR har jeg ikke hatt prøblemer.

Hvordan funker det å synge i mikken? Fortsatt lavt? Viss ja, så har ikke dte noe med ampen din å gjøre ihvertfall.

Trur nok det er plugg-djevelen som er syndebukken ja... Garantert ikkje noke gale med ampen, den let som eit monster! :D Det er ikkje noko gale med sjølve lyden når eg mikkar, det er kun volumet som er utruleg lavt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, vad är det för PA ni har? Har den okej preampar? Av ren nyfikenhet, varför mickar du upp förstärkaren? :)

Tjenare! ;) Vi har ein Behringer PMP-5000, mikser med innebygd forsterkar på 2 x 450 W, billig og grei løysing for oss glade amatørar :blush: Eg mikkar opp gitar-ampen fordi eg vil ha nøyaktig den lyden som kjem ut av den inn på PA`en. Om en kjører line-out i fra ampen, kan ikkje lyde samanliknast ein gong, blir puslete... Det høyrer sjølv eg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kikket i bruksanvisningen til ampen, og kalibert stripa til et nivå som passer for input på mikrofonen? Mange glemmer dette, og sliter med dårlig lyd.

Du vil nok tjene på å handle deg en XLR- kabel og bruke denne mellom mikrofonen og forsterkeren. Husk at dette da blir en vanlig mikrofon, og skal kobles inn på en mikrofininngang på forsterkeren. En line- in duger ikke. Du bruker riktig stripe? Altså mikrofonstripe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte etter Behringer PMP-5000, den har jo XLR?

Viss det er mikken som ikke har XLS-kabel, så er det jo bare å kjøpe en og koble til Shure'n din. Eller låne av noen for å teste.

Jajaja, vist har miksaren xlr-inngongar, det er ikkje verre enn at eg må ha meg ein kabel med xlr i begge endar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg mikkar opp gitar-ampen fordi eg vil ha nøyaktig den lyden som kjem ut av den inn på PA`en. Om en kjører line-out i fra ampen, kan ikkje lyde samanliknast ein gong, blir puslete.

Jo jag har inte heller någon bra erfarenhet av Line out:er :) . Men jag tänkte mer på varför du kör gitarren genom PA:t i det hela taget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Först var jag inne på tanken att ampen kanske inte var tillräckligt högljudd och att det var därför den mickas upp och att det i sin tur kunde vara en av orsakerna till att signalen in i micken inte var tillräckligt stark.. men sen gled frågan över i ren nyfikenhet :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Först var jag inne på tanken att ampen kanske inte var tillräckligt högljudd och att det var därför den mickas upp och att det i sin tur kunde vara en av orsakerna till att signalen in i micken inte var tillräckligt stark.. men sen gled frågan över i ren nyfikenhet :) .

Veldig vanlig å mikke opp, og kjøre alt i P.A ved live spilling! ;) Man slipper å ofre hørselen for at de lengst bak i lokalet skal høre deg! (Bedre å blåse ørene på de som hører på, enn seg selv...)

For å svare på spm, så er nok en XLR-kabel løsningen ja. (Har du forresten sjekket om det finnes en knapp på mikseren for Line/mic? KAN hjelpe, men XLR blir bedre uansett.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, jodå jag vet att man mickar upp live.. och vid inspelning. Men mickar de flesta av dere upp förstärkaren i replokalen vid vanlig öving? (Beklagar Chuck om jag förorsakar lite konstruktiva inlägg :) ).

Alle instrumentene hos oss går via DI-boks eller line out, og trommer med mic, og all sang inn i en liten mac som tar opp alt vi gjør hver eneste øving. Det er en kjempefin måte å gå gjennom øvingen i etterkant, og også fange opp eventuelle gode licks som dukker opp når en finner på å jamme.

Jeg synes nok at gitarene lyder litt spinkle på opptakene i forhold til hvordan de høres ut i rommet, siden de går på line out, men hva bryr vel det meg, så lenge jeg får DI-boks til bassen min er jeg godt fornøyd ;-)

Jeg har spilt i mange band hvor vi har måttet guffe på for å høre oss selv, og så guffe på litt til. Men her spiller vi på ganske lavt volum, og alle hører hverandre - så rart ^_^

Vi er tre gitarister som også er vokalister, en trommis og en bassist som øver i et lite rom (3x4 meter) uten problemer. Ikke engang sangmicene feeder.

(OK, dette siste ble litt utenfor trådens emne, men jeg ville bare nevne det, at det er mulig å få til god lyd på øving, selv med stor besetning og lite lokale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, jodå jag vet att man mickar upp live.. och vid inspelning. Men mickar de flesta av dere upp förstärkaren i replokalen vid vanlig öving? (Beklagar Chuck om jag förorsakar lite konstruktiva inlägg :) ).

Kødda bare litt med deg! ^_^ De fleste mikker vel ikke opp riggen ved vanlig øving, men som Bukowski sier, kan det være nyttig ifht. å recorde øvings-sessionene. Jeg har for min del aldri gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.