Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellige rør i preamp?


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med Klovnster's gamle jcm-800 :wub: . Den skal ha ecc-83/ 12Ax7 rør i preampen. Nå var et rør gåent og lagde endel støy så jeg har begynt å fikle litt. Tenkte jeg skulle kjøpe et par f.eks Ecc81/12AT7. Nå har jeg ikke satt meg helt inn i hvordan de forskjellige rørtypene låter, men poenget er å bruke rør med skikkelig drive på vreng kanalen, og noen som gir en varm fin tone på clean.

Er det greit å mixe slik? Har noen eventuelle tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her med Klovnster's gamle jcm-800 :wub: . Den skal ha ecc-83/ 12Ax7 rør i preampen. Nå var et rør gåent og lagde endel støy så jeg har begynt å fikle litt. Tenkte jeg skulle kjøpe et par f.eks Ecc81/12AT7. Nå har jeg ikke satt meg helt inn i hvordan de forskjellige rørtypene låter, men poenget er å bruke rør med skikkelig drive på vreng kanalen, og noen som gir en varm fin tone på clean.

Er det greit å mixe slik? Har noen eventuelle tips?

De fleste amper bruker de samme rørene på clean og vreng-kanalen, og det er vel også tilfellet med JCM800. Preamprør kan byttes og trikses med så mye man vil, så lenge man finner rør med samme filament-spenning og samme pinout. Av de vanlige rørene er det 12ax7 som har mest gain, med en forsterkning på 100 ganger. Dette gjør at disse vrenger fortere. 12AT7 er et rør som låter veldig bra, men gir en god del mindre gain. Hørt at dette røret låter veldig fint som det første røret i preampen. 12AU7 kan også være verd et forsøk.

Et annet rør du burde prøve er 12bz7. Hjelper ikke akkurat på cleanlyden, men det gir en vreng helt uten sidestykke. det har samme mengde gain som 12ax7, men halve platemotstanden, noe som løfter vrengen noe vanvittig. Dødstøft!!Selv er jeg veldig glad i gamle russiske 6n2p rør, men de krever at du lodder litt om på filamentkablingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bytte ut ECC83/12AX7 rør med ECC81/12AT7 eller ECC82/12AU7 rør uten store problemer. Tilbake har jeg hørt at det kan bli et problem dersom kretsen ikke er laget for å håndtere gainen fra 12AX7-røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke hvor godt du vil nyte av 5150-spesifikk informasjon? Send ham heller en mail og fortell hva du er ute etter :)

Men det kan jo alltids være andre med 5150/6505 som kan finne dette interessant, så here goes:

In the pre amp section of these amps we typically use five of the JJ ECC83S preamp tubes. The JJ's have a very deep tight low end, a natural harmonically rich mid and a smooth sweet high end with a nice sparkle that's not brittle. I would use a graded and balanced ECC83S in the phase inverter hole which is the preamp tube that's closest to the power tubes ( the one on the left when looking at the back of the amp ). This will eliminate any dead spots and really make the amp sing. This setup will change the tone of the amp but not the actual gain structure.

If you would like to tame the gain in the drive channel and help “clean up” the clean channel then I would use the following lineup. An ECC81 in V1, an ECC832 in V2, an ECC83S in ECC83S V3-V4 and then a current balanced ECC83S in V5 for the phase inverter hole which is the preamp tube that's closest to the power tubes (the one on the left when looking at the back of the amp). This will reduce the gain in the drive channel and give the clean channel a bit more headroom. If you go this route and it ends up being a bit too much then you can swap the ECC832 in V3 and or V4 for less of a reduction in gain as far as the lead channel goes.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig der. Grunnprinsippet er jo nesten samme.

Jeg har samme preamprør, phase inverter og er ute etter noe mindre gain. Så det der så veldig lærerikt ut.

Eneste er at du sikkert har dobbelt så mange rør som meg, da min amp er på 60watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok funke bra ja. Tenker jeg bestiller etterhvert. Nå vet jeg ikke hvor mange preamprør det er i Fireball - men utgangseffekten avgjøres av rørene i powerampen og ikke i preampen :) Men send uansett en mail og hør hva han anbefaler!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Det var altså slik jeg trodde, at de forskjellige rørtypene også har stor innvirkning på lyden (enda mer forvirring :blink:)

Jeg fandt skjema for Marshallen her: http://www.drtube.com/ En nederlensk rørbutikk. Så da er det bare å finne ut av de forskjellige rørposisjonene. Virker som det er det samme som Aphellions 5150, er det en Marshall?

Forresten hva menes med klasse A forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fyren på erotubes, hva mener han med: graded and balanced ecc 83 s? Hvordan kan man vite om røret er gradert og balansert? Jeg har ikke funnet en slik beskrivelse på rørspesifikasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.