Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av hjemmestudio Pc


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg en ny pc som jeg skal bruke til musikk innspilling, redigering osv.

Noen tips om merke ?

Noen som har erfaring å dele?

- Budsjett:

Usikker. vet ikke hvor mye det koster for ei bra maskin. 15 000?

- Planlagt bruksområde (høre på, redigere, eller spille inn musikk?)

Spille inn og redigere og sånt.

-Eventuelt hvilket utstyr skal maskinen jobbe opp mot?

Lydkort, midi-kontroller osv.

Hvilket OS skal du bruke?

Hva er best?

-Hvor mye lagringsplass regner du med du trenger?

Mellom 500GB(?)

-Har du noe ønske om merke? (Intel vs AMD, evt andre hardware produsenter)

Fritt fram. Men det må funke!

-Ønsker du å sette sammen maskinen selv, eller vil du ha den ferdig-bygd?

Ferdigbygd(!)

En ting som er viktig!!!

Den må ikke lage så mye støy slik at det ødeleger innspillingene!

Mvh

Hans Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noen fasit, men min "oppskrift" på en "hjemmestudioPC er som følger:

- Et godt kabinett med plass til tre 120 mm vifter, for eksempel Coolermaster Centurion. Sett inn tre stillegående vifter gjerne med en motstand til viften, og du har en PC som ikke kan høres. Eller du kan bruke Speedfan.

- for tiden, men dette endrer seg stadig- en Q-serie quad- prosessor fra Intel. ATM mest bang for the buck

- Hiv den originale vifta som følger med, og sett inn en stillegående erstatningskjøler/vifte.

- Hovedkort spiller ikke den store rollen, men jeg liker Gigabyte om dagen. MSI fungerer også fint. De har også innebygget viftestyring i Bios, viktig i dette tilfellet.

-3 GB minne

- Passivt kjølt skjermkort. Går helt glatt med den kjølingen jeg har beskrevet

- To harddisker. En til OS, programmer og slikt, og en annen fysisk disk til lydfiler. Det øker ytelsen på systemet betraktelig. WD's Green- serie er meget stille, ikke de beste på ytelse, men hvis du ikke "tar helt av" på antall spor, så har du masse å gå på. Hvis du vil "ta av litt", kjøper du to 5 1/4 toms støyreduserende rammer til diskene dine, ellerhenger dem opp i de store brønnene med store o-ringer og buntebånd. Etter min mening er det ikke nødvendig, men ikke alle er enige i det.

- XP pro i 32- bitsutgave er det sikreste og mest stabile valget for øyeblikket.

Når det gjelder lydkort og MIDI og slikt, kommenterer jeg ikke, fordi jeg ikke har oversikt. Jeg synes den nye 16- kanals Firewiremikserene ser veldig spennende ut, tror jeg hadde sjekket ut det hvis jeg skulle kjøpe noe i dag. Ut over det, er det greit å holde lydkortet på utsiden av maskinen, på grunn av støy. Breakoutbox er vel minimum.

Kjøper du alt dette, bør du havne på under 10k. Komplett og PS setter sammen for deg for noe få kroner. Problemet er å skaffe seg en gyldig XP- lisens for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mot all formodning skal kjøpe en PC vil jeg anbefale HP's laptop-flaggskip,

Jeg bruker denne da jeg må kunne flytte PCen fra studio til studio og hjem osv.

Intel er veien å gå prosessormessig, og 64bit er anbefalt.

4GB ram minimum.

Flerkjerneprosessorer er som laget for studiobruk og utnytter programmet til det fulle.

Stor skjerm da det er MYE letter å holde styr på ting uten å måtte scrolle så forb*nna mye.

Alt dette har Apple sine, men som sagt; skal du ha PC....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om det samme for en tid tilbake, og endte til slutt opp med dette:

MacBook: http://www.eplehuset.no/produkt/1315_macbo...hz-hvit-sd.aspx La til 2GB ram

Lydkort: http://www.4sound.no/shop/default.aspx?CategoryId=62623

Dette er mer enn nok til hjemmestudio, og langt stødigere enn PC. Ble faktisk anbefalt av Datakjeden og ikke kjøpe vanlig PC for lydopptak (Vista er bannlyst i så måte), og de ba meg kontakte Tre '45 Musikk her i Trondheim. Mac er bygd for lyd- og bildebehandling, og kommer med studioprogrammet GarageBand. Harddisken er på 120GB, og det er nok så lenge du har mulighet til å føre over lydopptak til en ekstern harddisk. 4GB minne i en Mac er også mer enn nok.

Den Mac'en jeg kjøpte (se linken) har Firewire, og Tre '45 anbefalte at jeg kjøpte den i stedet for den som er hakket dyrere da den ikke har Firewire. Firewire er fremdeles å foretrekke ved lydopptak kontra USB da den er stødigere. Tre '45 hadde gjort forsøk med USB, og så lenge du ikke har veldig mye penger å blåse på lydkort anbefalte de helt klart Firewire.

Hele stasen kostet, med ekstra ram, ca. kr. 15000,- Ikke noe å si på det når lydkortet har 8 innganger og er utbyggbart til 16 :lol:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr produsert av en anerkjent leketøysfabrikant er sikkert festlig det, så Mac er sikkert et alternativ. Jeg har enda til gode å se en Mac- løsning som kan måle seg i ytelse i forhold til en Wintel- løsning for samme antall kroner. Nok om det.

Her er det blant annet et spørsmål om pris. Min løsning for noen poster siden koster omtrent 8k, og da med en lagringskapasitet på rundt to TB, i stedet for 120 GB.. Vi er da på omtrent halv pris i forhold til det som enkelte foreslår her. Slik jeg ser det, er det snakk om å finne et skjæringspunkt mellom ytelse og pris til enhver tid.

i7 som er nevnt er bra på ytelse, men det er for øyeblikket for kostbart. Man får ikke igjen det man betaler for den ekstra ytelsen. Kjøpe PC til 8k nå, vente et år eller to, og så kjøpe i7..

Kjøper man en PC til 8 k i stedet for 16, kan man oppgradere dobbelt så ofte med samme TCO som hvis man dobler kjøpesummen. Det er en viktig faktor. En gang kjøpte jeg en PC til 30 000, og det er det dummeste PC- kjøpet jeg noensinne har gjort. Jeg hadde hatt mye mer PC for pengene ved å kjøpe en titusenkronersmaskin tre ganger over en tidsperiode på en fire- fem år.

Bærbart er snedig og lekkert, men det koster. Bærbare er dyre i forhold til ytelse. Videre er det slik at skjermen henger fast i maskinen, og det får man ikke gjort noe med. Kjøper man for eksempel et par anstendige 24", kan man bruke de i flere "PC- generasjoner" uten at man trenger å skifte de ut. Den muligheten har man ikke med bærbare. Jeg jobber med IT til daglig, og det er ikke noe som trenger så masse "real estate" på skjermfronten som lydredigering. Man kan nesten ikke få nok plass.

Essensen av rådene mine når det gjelder DAW er altså:

- Handle kabinett med mulighet for store vifter som da støyer lite. Skift ut stock prosessorkjøler.

- Passivt skjermkort

- To fysiske harddisker

Ut over det er det egentlig bare å pakke på med så masse som man vil bruke av penger, men det lønner seg aldri å kjøpe det aller heftigeste. Bytt heller litt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte PC for to år siden med tanke på hjemmestudio. Kjøpte en Dell Dimension med skjerm for ca. 13000. Kjøpte en ekstern harddisk på 320gb i tillegg. Maskina har 320gb hd, 2gb internminne, og en standard dualcore prosessor. (husker ikke akkurat specs.)

Kjøpte også et brukt E-MU 1820 lydkort fra en på forumet her for 500,- Standard Dell høytalere + en liten sub fulgte med. Helt greie, men ikke akkurat high-end. Et bra headset gjør nytten.

Har hatt små problemer en gang da jeg hadde for mange plug-ins på for mange spor (+20spor), men dette forsvant da jeg mikset ned til stereospor. Årsaken er nok litt for liten prosessor, men som sagt så hadde jeg veldig mange spor og veldig mange plug-ins / effekter gående på en gang.

Kona har slitt ut 2 MacBook'er på den tida jeg har hatt denne PC'en og begge to var, i seg selv, dyrere enn min PC. Min funker fortsatt like bra som da den var ny. Kan nevne at Mac'en hennes "fryser" av og til under innspilling, mens jeg aldri har hatt det problemet. (Kan ha noe å gjøre med at jeg tar noen forholdsregler.)

Jeg er klar over at de fleste proffer bruker Mac, og respekterer det valget i og med at det sikkert ikke er uten grunn. Men da snakker vi profesjonelle lydstudioer. Til hjemmebruk er ikke det nødvendig så fremt man ikke absolutt foretrekker grensesnittet til Apple - Mac.

Jeg vet også om studioer som foretrekker PC, bare så det også er nevnt.

Tipper jeg kan bruke PC'en min til hobby-innspilling i hvert fall to-tre år til, og med noen oppgraderinger, kanskje enda lenger.

Puh! Ble langt dette.

Edit: Mine erfaringer er gjort med Windows XP som operativ-system. Jeg mener og tror at det er det mest stabile op-systemet i dag, hvis man har alle oppdateringer. Vista har jeg ikke mye erfaring med, men opplever det som ustabilt og litt "kronglete" i tillegg til at mye software fortsatt ikke er kompatibelt med det.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele stasen kostet, med ekstra ram, ca. kr. 15000,-

Jag kör stabil PC lösning för långt mindre pengar än så. Inte för att vara fräck men det höres ut som om säljaren på Datakjeden klarte å få dig till att bruke ganska mycket pengar på en dator i dagens läge när datorer är relativt billiga. Jag menar inte att Mac eller PC är bäst men jag tror att man kan göra musik på de flesta datorer som säljs i dagens läge och att det är väldigt bra om man har med sig någon som kan något om det å lage musik på datorer när man går till buktikken så man inte blir lurad att tro att till exempel Firewire är "den enda lösningen".

Vad precis hade Tre 45 testat och vad hade de kommit fram till angående USB vs Firewire? Säljer de en USB-lösning som inte fungerar så ska man få pengarna tillbaka så att USB-kortet inte är stabilt håller liksom inte längre. Jag vet att det var en issue för flera år sedan när USB 1 var ett alternativ men nu är det 2009. Såklart Datakjeden säger att man måste ha minst 4 Gig Ram om man ska lage musik för de är intresserade av att sälja produkter som kostar mer. Jodå, det är schysst att köpa litt extra när man väl köper så att man slipper uppgradera med en gång men om säljaren visste en del om musikinspelning så tror jag nog att han hade rekommenderat en större hårddisk än 120 Gbyte.

Nu höres jag väldigt negativ ut men inte ta det så, he, he, men har du behov för att uppgradera till mer än 8 ingångar (jag antar att vi pratar om 8 ingångar som det går att spela in på samtidigt) så är det nästan inte att klassa som hemstudio längre för när spelar man in med mer än 8 kanaler samtidigt HEMMA :) ?

CastorFiber verkar veta vad han pratar om på det här området så var smart och följ hans tips :) . Inte tro på myter eller säljare som vill ha dina pengar.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt bærbar mac hvis jeg skulle ha handlet studiomaskin. Man får mye mer for pengene med en iMac.

Jeg har iMac selv og er storfornøyd med det. Bruker den ikke primært til musikk men til grafisk arbeid og til det er den fantastisk. Med en windows maskin får man som Castor sa mer for pengene. Men man må ha windows da. Og i mine øyne er det mye mer styr. Jeg synes det er veldig vanskelig å klare å få en windowsmaskin til å være "på topp" hele tiden. Sliter med at den fort blir treg osv. Det har nok litt å gjøre med at jeg er altfor dårlig til å rydde på maskinen. Men jeg gjør det samme på mac og den takler det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke giddet å bruke pengene på en Mac, rett og slett av den grunn at det er såpass mye dyrere. Selv bruker jeg både PC og Mac til studioting, og kan med hånda på hjertet si at den største forskjellen ligger i prisen. Den eneste grunnen til å kjøpe Mac er hvis du ikke takler Windows, men jeg syns ikke prisen står i stil med hva man får. Både Mac og Windows-maskiner jeg bruker er begge stabile, og faktisk har jeg opplevd noen flere krasj på Mac (er vel på 2-3 krasj på 1.5 år på Windows-maskina mi, men ikke i forbindelse med studioting). Ellers burde du kjøpe 3-4GB ram, en 4-kjerners prosessor (spiller nesten ingen rolle hvilken - jeg kjøpte for 1.5 år siden den første kommersielle 4-kjerneren, og den drar fortsatt alle nye spill, musikkprogrammer med masse inserts og spor osv. uten tegn på svakheter). To harddisker er et must (gjerne på 1TB, koster ikke mye nå uansett - en session med flere instrumenter blir fort noen GB), en bærbar disk er også å foretrekke da man har muligheten til å ta med arbeidet dit man måtte ønske. Lydkort kommer vel litt an på hva for et program du skal bruke, Pro Tools krever f.eks. et lydkort spesielt for dette programmet (dog fungerer disse på alle andre programmer også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.