Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eb ??


Mikke

Anbefalte innlegg

Når jeg skal stemme gitaren min i Eb/Ab (Senke en halvtone), har jeg ikke det gehøret at jeg hører når den er stemt riktig i Eb/Ab :cry:

Men jeg har en tuner, og den stemmer greit... det eneste kjipe er at jeg ikek er sikker på hvordan jeg setter den på Ab/Eb tuning....

Det er Speed Guitar tuner - IMT 101...

Jeg kan endre calib (Hz)... når man stemmer vanlig E / A dur er den på 440.. hva er den i Eb/Ab??

JEg har også en annen funskjon som heter flat.... 4 nivåer hvor det legges til en b hver gang, men i steden for å bli mørkere blir gitaren lyserere i disse b'ene.... :?

Ehh.... noen som vet hva jeg kan gjøre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal stemme ned til Eb, så er det flat du skal bruke. Flat betyr en halvtone ned. (Det motsatte er sharp - #). Det kreves at stemmeren er kromatisk. Alt tyder på at den er det, da den har b funksjonen. Hvis du har stemt etter stemmeren med én b, så skal gitaren bli lavere/mørkere stemt enn uten noen b'er.

Den funksjonen hvor du kan endre Hz er kun hvis du skal spille med instrumenter som ikke er stemt i A=440, f.eks. trekkspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!!! [skulle ønske det ikke ble sensurert]

Det funker ikke..... når jeg setter den på en b, vil den gå lysere, akkuratt som med en sharp #..... desto flere b'er, desto lysere vil den gå....

Fordømte tuner..... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitaren stemt i E, holder du bare på 4'band på E strengen, stemmer A strengen etter det.. så holder du i 5'band på E strenger og stemmer den etter A strengen.. Så stemmer du resten deretter.. så har du det gående :) Enkelt gjort uten tuner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal stemme gitaren min i Eb/Ab (Senke en halvtone)' date=' har jeg ikke det gehøret at jeg hører når den er stemt riktig i Eb/Ab :cry:

Men jeg har en tuner, og den stemmer greit... det eneste kjipe er at jeg ikek er sikker på hvordan jeg setter den på Ab/Eb tuning....

Det er Speed Guitar tuner - IMT 101...

Jeg kan endre calib (Hz)... når man stemmer vanlig E / A dur er den på 440.. hva er den i Eb/Ab??

JEg har også en annen funskjon som heter flat.... 4 nivåer hvor det legges til en b hver gang, men i steden for å bli mørkere blir gitaren lyserere i disse b'ene.... :?

Ehh.... noen som vet hva jeg kan gjøre ??[/quote']

Stem gitaren i Db-Gb-Cb etc. HVIS det er slik du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stem gitaren i Db-Gb-Cb etc. HVIS det er slik du sier.

Blir det ikke D#-G#-C# etc ? Jo sku mene det :)

Jah, det er mulig at jeg misforstod forklaringen på hvordan den viste tonene. Med utgangspunkt i hvordan det EGENTLIG er stemmer det du sier 100% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gitaren er stemt som normalt, stem slik:

(førstnevnte streng stemmes til sistnevnte)

12. bånd flageolett, E streng (lav) - 6. bånd A streng

12. bånd flageolett, A streng - 6. bånd D streng

12. bånd flageolett, D streng - 6. bånd G streng

12. bånd flageolett, G streng - 7. bånd H streng

12. bånd flageolett, H streng - 6. bånd E streng (høy)

Voila, Eb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.