Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Custom '73 Black Beauty


catweezle

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Artig kutt fra NRK, Catweezle! Overse negative kommentarer du, om 20 år kommer de få tenåringene på forumet som faktisk klarer å komme på riksdekkende TV et like kritisk blikk på det de var med på. En hver epoke har sine skinnslips og hvite tennis- sokker. Man bare skjønner ikke det før man blir eldre. :)

Skikkelig heftig gitar- posing! Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg våger påstanden at det er liten eller ingen forskjell på høye/lave bånd når det gjelder bending, men vibrato krever litt mer sidelengs/violin vibrato action. Men en dreven gitarist tar den forskjellen uten å tenke over det automatisk.

...har dere egentlig spillt på en fretless noengang? -eller bare 'synser' dere?

Men, lettspillt -JA!

Cat-

Har prøvd et par "Fretlesser" og likte de, men de var allikevel uvante. Noe som gjør at jeg trives med litt høyere bånd. Hadde selvfølgelig ikke takket nei til et eksemplar av en LP Custom, og gjerne Fretless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg våger påstanden at det er liten eller ingen forskjell på høye/lave bånd når det gjelder bending, men vibrato krever litt mer sidelengs/violin vibrato action. Men en dreven gitarist tar den forskjellen uten å tenke over det automatisk.

Den førstnevnte Les Paulen i denne tråden har jeg eid siden ca 1977 og har aldri tenkt på den som annet enn en god gitar. Har hatt mange Les Paul'er og Strat'er (og mange andre Gibson, Fender) som reservegitar og har aldri egentlig sett på dem som anderledes. Tror dere overdriver betydningen av"fretless wonder" en smule

...har dere egentlig spillt på en fretless noengang? -eller bare 'synser' dere?

Men, lettspillt -JA!

Cat-

Lettspilt, joda. Og jeg har spilt mye på en LPC "uten" bånd fra 70-tallet.

Jeg ser på meg selv som forholdsvis dreven, men det blir for smått. Nå snakker jeg om min stil på solospill... Akkorder er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig kutt fra NRK, Catweezle! Overse negative kommentarer du, om 20 år kommer de få tenåringene på forumet som faktisk klarer å komme på riksdekkende TV et like kritisk blikk på det de var med på. En hver epoke har sine skinnslips og hvite tennis- sokker. Man bare skjønner ikke det før man blir eldre. :)

Skikkelig heftig gitar- posing! Veldig bra!

Takk Castorfiber ...trengte den ...tennissokker?!? ...vel, vi var sponset av diadorra tennissko ...eller noe lignende. Foretrekker egentlig kobboi-boots
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Høye bånd gjør at fingeren ikke «subber» nedi gripebrettet, og det blir faktisk MYE lettere å bende.

Finger'n subber nedi gripebrettet uansett om du bruker høye eller lave bånd, med mindre fingeren din er usedvanlig tynn eller båndene er ekstremt høye, eller begge deler. Dessuten, glattpolert rosewood eller hva som er brukt i halsen på gitaren, representerer liten motstand. Så, jeg opprettholder min påstand, at høye/lave bånd har liten eller ingen betydning når det gjelder bending. Du har likevel rett i at kontakten mellom fingertupp og fretboard, er noe høyere med lavere bånd. Men likevel, man bruker såpass mye energi/kraft/styrke for å bende tonen en halvtone eller (vanligvis) mer, at motstanden fingertuppen møter mot fretbordet har ubetydelig betydning, da den likevel er såpass lav i forhold til energien som kreves for å bende.

Men jeg gir deg til en viss grad rett i påstanden, men mener det er en betydningsløs påstand da vi snakker om knapt målbare forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på den custom gitaren, og en standard faded?

Noe med lyden eller bare at den er "custom"?

Det finnes vel uttallige tråder både her og på andre fora (og ellers på nettet) om forskjellen mellom forskjellige Les Pauler. Hvis du søker litt rundt finner du mye!

Nå er det også slik at det er forskjeller mellom Custom fra '56, '73 (som trådstarters er) og nye.

Hovedforskjellen ligger dog i at Custom har mahogny topp og kropp. Noe som kanskje gjorde den mørkere og fyldigere i lyden.(dagens har lønnetopp) Standarder har lønnetopp. Finishen på Customen er mer forseggjort med block-inlays (også på 1. bånd), gull hardware som oftest noe oppgradert ifht. std. I utgangspunktet hadde Custom kun svart finish med hvit binding (skulle illudere utseendet til en smoking), men har senere kommet i flere farger. Hvit f.eks.

I utgangspunktet kom, som nevnt i et tidligere innlegg, Customen med en p-90 og en Alnico V pick-uper. Kunne senere fåes med to eller tre humbuckere. Std. kommer kun med to buckere så vidt jeg vet.

Ellers må vi jo anta at som med alle andre gitarer som det er store prisforskjeller på, at Custom blir laget av 1.sort. treverk og kvalitetskontrollen er høy, mens på standard faded har de muligens kuttet ned noe på materialer og finish-arbeid. (Ikke det at de er dårlige gitarer på noen som helst måte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finger'n subber nedi gripebrettet uansett om du bruker høye eller lave bånd, med mindre fingeren din er usedvanlig tynn eller båndene er ekstremt høye, eller begge deler. Dessuten, glattpolert rosewood eller hva som er brukt i halsen på gitaren, representerer liten motstand. Så, jeg opprettholder min påstand, at høye/lave bånd har liten eller ingen betydning når det gjelder bending. Du har likevel rett i at kontakten mellom fingertupp og fretboard, er noe høyere med lavere bånd. Men likevel, man bruker såpass mye energi/kraft/styrke for å bende tonen en halvtone eller (vanligvis) mer, at motstanden fingertuppen møter mot fretbordet har ubetydelig betydning, da den likevel er såpass lav i forhold til energien som kreves for å bende.

Men jeg gir deg til en viss grad rett i påstanden, men mener det er en betydningsløs påstand da vi snakker om knapt målbare forskjeller.

Det er vel dog likevel hvordan det føles som er viktigst? Mener du at dyktige gitarister føler seg "hjemme" på alle typer gitarer, mens ikke så dyktige bruker et eller annet med spillekomfort som unnskyldning for et eller annet? :)

Kanskje det ikke har noen betydning for deg hvor høye båndene er, men det er din oppfatning av hva som er "rett". Jeg bruker nesten ingen kraft for å bende i det hele tatt, pluss at vibrato (jeg bruker sjelden vibarm, foretrekker å la høyre hånd ta seg av det) for meg føles bedre med høye bånd.

Om man tar med strengetykkelsen, blir det jo også flere faktorer som spiller inn. Med et 011-sett på en Strat, kreves det jo mer kraft, og da har (for meg) ikke høyden på båndene så mye å si. Da er på en måte kampen mellom fingre og strenger.

Med tynnere strenger er jeg omtrent ikke borti gripebrettet på ESP-en (0095 eller 010) når jeg bender. Og det føles helt rett for meg. Jeg er likevel forsiktig med å presentere mine meninger som fakta, da man ikke kan sette opp en standard for hva som er god spillekomfort. Alle må ha sin egen :)

edit:

Beklager off-topic-innlegg, men det er jo litt relevant til originaltemaet :D

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det er vel dog likevel hvordan det føles som er viktigst? Mener du at dyktige gitarister føler seg "hjemme" på alle typer gitarer, mens ikke så dyktige bruker et eller annet med spillekomfort som unnskyldning for et eller annet? :)

Dine ord, men ja. -Litt

På samme måte som en god sjåfør kan kjøre hva som helst og i løpet av minutter har funnet ut hva som er fordelen og bakdelen med akkurat dette kjøretøyet, på samme måten -en gitarist..!

Personlig spiller jeg på hva som helst og de beste gitarene er de som LÅTER! ...alt annet er sekundært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scalloped frets da? da kommer faktisk ikke fingrene borti gripebrettet, og det er helt normalt... Føler at det er lettere å vibbe og bende på dem..

Du burde vel gå over til bottleneck, steel-guitar, eller noe helt annet -siden vibrato, strengebending og alt annet gitartypisk er såpass stort problem for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vel gå over til bottleneck, steel-guitar, eller noe helt annet -siden vibrato, strengebending og alt annet gitartypisk er såpass stort problem for deg

Hey, bending er ikke noe problem for meg, ei heller vibrato. Poenget er at det faktisk er lettere å vibbe og bende på en scalloped-neck.

Hvorfor har du så stort problem med det, egentlig? jeg mener, at jeg er uenig med deg betyr vel ikke at jeg ikke klarer "gitartypiske" ting helt anstendig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, ny her -så vær snille ok? :)

Kom over dette forumet da jeg googlet litt på "Gibson Les Paul Custom '73". Har en slik jeg vurderer å selge, men er i tvil om hva den er verdt

ellers lurte jeg på om det fantes noen cowboyer fra Drammens distriktet her, da jeg er ute etter noen å spille sammen med. Nyinnflyttet til Drammen. Jeg er godt oppi førtiåra så er ute etter en gjeng med gamle cowboyer som liker blues/køntryrock, med litt trøkk og finesse

spiller gitar da, som du sikkert allerede skjønte

Cat-

Selg via ebay global. Gamle Gibson er samleobjekt i en del land, men ikke i Norge ser det ut til. Men, det beste rådet jeg kan gi- IKKE SELG! Hvorfor selge en sånn beauty????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.