Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Custom '73 Black Beauty


catweezle

Anbefalte innlegg

Prøv på vintagegitar-forumet. Der har de et godt øye for slike detaljer.

Jo altså, var ikke meningen å kapre tråden, bare et lite sidespor. Og siden jeg startet tråden, tok jeg sjangsen.

Jeg skal selvfølgelig gi meg selv et spark bak for dette -med en gang jeg er ferdig med å poste :D

Hvordan poster man fler' bilder når man har fyllt opp 'kvoten'? (500kb ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dårlig med respons på spørsmålene mine ovenfor :( ...angående denne (takk for link til The Euphor)

Skjønner at noen fotos er dårlig grunnlag for datering av en gitar, men det hadde hjulpet mye med et "ja, det ble produsert gitarer maken til den i 1973" eller "nei, det ble ikke produsert slike i 1973, men derimot i årene 19xx-19xx"

Kom igjen da folkens, bla fram Gibson årbøkene deres ...se på det som en quiz -Go for highscore! :)

'Bonusspørsmål': Hvor mye trekker det ned at original pickup'ene mangler? Kan originale pickups fremdeles skaffes til en vintage guitar a'la Les Paul 50s-60s(-70s).

Bonusfoto: Precbass jeg også gjerne skulle ha datert

Edit: Tar gjerne i mot linker til andre forum hvor disse hardcore-spørsmålene muligens treffer bedre. Vintage guitars forum, var nevnt ovenfor. Link til den eller andre ?

Endret av catweezle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror teorien din om at man ikke trenger å "grave" så mye for å få tonen stemmer bra, Audun :)

En venn av meg har en 70-talls variant med ekstremt lave bånd, og jeg får ikke til å spille på den i det hele tatt. Akkorder går bra, men noe som helst solospill låter ikke fint... :lol:

Min ESP Eclipse har jumbos, og der er hånda mi i sitt ess. Så "different strokes for different folks", er utvilsomt.

Har litt det samme problemet selv. Spesielt bending blir annerledes med lave bånd, så jeg foretrekker dem litt høyere, men det er nok en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt det samme problemet selv. Spesielt bending blir annerledes med lave bånd, så jeg foretrekker dem litt høyere, men det er nok en vanesak.

Tror jeg våger påstanden at det er liten eller ingen forskjell på høye/lave bånd når det gjelder bending, men vibrato krever litt mer sidelengs/violin vibrato action. Men en dreven gitarist tar den forskjellen uten å tenke over det automatisk.

Den førstnevnte Les Paulen i denne tråden har jeg eid siden ca 1977 og har aldri tenkt på den som annet enn en god gitar. Har hatt mange Les Paul'er og Strat'er (og mange andre Gibson, Fender) som reservegitar og har aldri egentlig sett på dem som anderledes. Tror dere overdriver betydningen av"fretless wonder" en smule

...har dere egentlig spillt på en fretless noengang? -eller bare 'synser' dere?

Men, lettspillt -JA!

Cat-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til et youtube opptak med 'fretless' gitaren, live:

Opptaket varer 8:03 mins og er tatt opp i 1983!!! (HUSK! mye har endret seg siden den gang) og det er undertegnede som håndterer Les Paulen. Svartkledd fyr til venstre i bildet m/Gibson Les Paul, Black Beauty, fretless wonder

Legg merke til at reservegitaren min på gig'en er en Gibson Les Paul standard (Høye bånd! Er i shot 4:18, lent mot en Marshall superlead)

Meg og Les Paulen dukker egentlig ikke opp i shot, før ca 2:31 (de andre gutta spiller Fender, så ser du en fyr med Gibson, er det meg)

Navnet mitt er ikke nevnt i 'rulleteksten' heldigvis. På denne tiden jobbet jeg mest som studiomusiker og ble innleid til noen gigs som denne fra tid til annen ...bare nevner det. Jeg har ALDRI spilt sammen med dette bandet fast, og som en kuriositet, legg merke til hvor ofte jeg er borte ved pianoet og titter. Torstein (Bieler) hadde et chord-skjema liggende på pianoet for meg da jeg egentlig ikke kunne låtene, bare later som :D

Føler jeg kommer til å angre på denne posten, men skitt samme :) ...opp til deg, forresten

Cat-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offyopic: Han som prøver desperat å komme bildet rundt 3:05 gjør en god jobb.

3:05 - desperat, er meg ...men er neppe veldig desperat etter å komme i shot. dessuten var det direkte sending på Nrk og jeg var ikke veldig stolt av å spille med den gjengen her ...se ovenfor post ...only in for the money

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til et youtube opptak med 'fretless' gitaren, live:

Opptaket varer 8:03 mins og er tatt opp i 1983!!! (HUSK! mye har endret seg siden den gang) og det er undertegnede som håndterer Les Paulen. Svartkledd fyr til venstre i bildet m/Gibson Les Paul, Black Beauty, fretless wonder

Legg merke til at reservegitaren min på gig'en er en Gibson Les Paul standard (Høye bånd! Er i shot 4:18, lent mot en Marshall superlead)

Meg og Les Paulen dukker egentlig ikke opp i shot, før ca 2:31 (de andre gutta spiller Fender, så ser du en fyr med Gibson, er det meg)

Navnet mitt er ikke nevnt i 'rulleteksten' heldigvis. På denne tiden jobbet jeg mest som studiomusiker og ble innleid til noen gigs som denne fra tid til annen ...bare nevner det. Jeg har ALDRI spilt sammen med dette bandet fast, og som en kuriositet, legg merke til hvor ofte jeg er borte ved pianoet og titter. Torstein (Bieler) hadde et chord-skjema liggende på pianoet for meg da jeg egentlig ikke kunne låtene, bare later som :D

Føler jeg kommer til å angre på denne posten, men skitt samme :) ...opp til deg, forresten

Cat-

Steinar Horn og gutta - hvem er du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg våger påstanden at det er liten eller ingen forskjell på høye/lave bånd når det gjelder bending

Niks. Høye bånd gjør at fingeren ikke «subber» nedi gripebrettet, og det blir faktisk MYE lettere å bende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.