Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Custom '73 Black Beauty


catweezle

Anbefalte innlegg

Har selv en 72 les paul custom :-)

Men den er ikke en fretless wonder, den har vanlige høye bånd, da jeg ikke liker fretless wonder gitarene, men det er en smakssak :-)

Den er derimot helt original; men etter å ha hørt rundt er den da verdt MYE mer enn rundt 20k som det sies her, sikkert noen som vil gjøre et røverkjøp ;)

Men vent noen år, å fortsett å la gitaren fortrylle deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har selv en 72 les paul custom :-)

Men den er ikke en fretless wonder, den har vanlige høye bånd, da jeg ikke liker fretless wonder gitarene, men det er en smakssak :-)

Den er derimot helt original; men etter å ha hørt rundt er den da verdt MYE mer enn rundt 20k som det sies her, sikkert noen som vil gjøre et røverkjøp ;)

Men vent noen år, å fortsett å la gitaren fortrylle deg ;)

tja, 70-talls-Gibbos er generelt ikke like verdsatt som tidligere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 72 les paul custom :-)

Men den er ikke en fretless wonder, den har vanlige høye bånd, da jeg ikke liker fretless wonder gitarene, men det er en smakssak :-)

Den er derimot helt original; men etter å ha hørt rundt er den da verdt MYE mer enn rundt 20k som det sies her, sikkert noen som vil gjøre et røverkjøp ;)

Men vent noen år, å fortsett å la gitaren fortrylle deg ;)

Black Beauty gitarene var i utgangspunktet "fretless wonders" med lave, smale bånd. Den hadde også P-90 PU i bridge og en Alnico V i neck. I 1957 kunne du få den med 2 eller 3 buckers, men disse var utstyrt med "vanlige" bånd, og derfor egentlig ikke "fretless wonders".

70-talls Les Pauls har, som nevnt i en tidligere post, ikke spesielt godt rykte og er ikke like etterspurt som 50-tallerne. Årsaken er at man ikke hadde tilgang til like god Mahogni som på 50 tallet, og man fikk gitarer som var veldig tunge, og de fikk en annen lydkarakteristikk. På 80-tallet begynte man å redusere vekten på Les Pauls ved å lage uthulninger i kroppen, noe som også blir gjort i dag. Det er faktisk slik at dagens "weight-relieved" modeller faktisk ikke er lettere enn 50-tallets Les Pauls som ikke er "lettet".

Når det er sagt, kan likevel en 70's Les Paul være en kanon gitar, selv om de ikke er veldig attraktiv på bruktmarkedet.

Uansett; gitaren er verd det evt. kjøpere er villige til å gi. Når det gjelder den gitaren det er snakk om her, kan det fort være at den har større verdi for deg, enn den reelle markedsverdien. 16-17000 var nevnt tidligere, og det er kanskje et greit utgangspunkt. Er det billig, vil du få mange henvendelser, og sannsynligvis få en budrunde på den. Er det for dyrt, vil det ikke være interesse for den. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, det er mange Gibson-snobber som ikke har så mye til overs for Les Pauler fra Norlin-tiden (68-85). Derfor har de ikke alt for høy verdi på markedet. Men er alt orginalt har jeg sett Goldtoper og svarte customs gå for nærmere 30. Men da snakker vi ALT orginalt, strøkent, og helst sene 60-talls modeller. Mye forskjellig som ble produsert i de årene, men vet om mange som har fått et bra eksemplar og aldri vi gi det fra seg. Er storfornøyd med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, det er mange Gibson-snobber som ikke har så mye til overs for Les Pauler fra Norlin-tiden (68-85). Derfor har de ikke alt for høy verdi på markedet. Men er alt orginalt har jeg sett Goldtoper og svarte customs gå for nærmere 30. Men da snakker vi ALT orginalt, strøkent, og helst sene 60-talls modeller. Mye forskjellig som ble produsert i de årene, men vet om mange som har fått et bra eksemplar og aldri vi gi det fra seg. Er storfornøyd med min.

Og det er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 72 les paul custom :-)

Men den er ikke en fretless wonder, den har vanlige høye bånd, da jeg ikke liker fretless wonder gitarene, men det er en smakssak :-)

Den er derimot helt original; men etter å ha hørt rundt er den da verdt MYE mer enn rundt 20k som det sies her, sikkert noen som vil gjøre et røverkjøp ;)

Men vent noen år, å fortsett å la gitaren fortrylle deg ;)

Hehe ...høres fornuftig ut alt sammen Doph. Selv om jeg ikke helt forstår hvordan man kan foretrekke høye bånd da 'fretlessene' er så utrolig mye mer lettspillte. Men hva man er vant til har nok alt å si. En kjent gitarist jeg traff i et studio, hadde en Strat med de høyest justerte strengene jeg har sett, og for meg var gitaren komplett umulig å spille på. Han hadde justert de så høyt som overhode mulig, og enda litt til. Da jeg spurte ham hvorfor, fortalte han, den første gitaren hans, en billiggreie han lærte å spille på, var slik, og siden har han aldri vent seg til en riktig justert gitar :D

Det faktum at Gibson forlot(?) fretless-ideen beviser vel også det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Beauty gitarene var i utgangspunktet "fretless wonders" med lave, smale bånd. Den hadde også P-90 PU i bridge og en Alnico V i neck. I 1957 kunne du få den med 2 eller 3 buckers, men disse var utstyrt med "vanlige" bånd, og derfor egentlig ikke "fretless wonders".

70-talls Les Pauls har, som nevnt i en tidligere post, ikke spesielt godt rykte og er ikke like etterspurt som 50-tallerne. Årsaken er at man ikke hadde tilgang til like god Mahogni som på 50 tallet, og man fikk gitarer som var veldig tunge, og de fikk en annen lydkarakteristikk. På 80-tallet begynte man å redusere vekten på Les Pauls ved å lage uthulninger i kroppen, noe som også blir gjort i dag. Det er faktisk slik at dagens "weight-relieved" modeller faktisk ikke er lettere enn 50-tallets Les Pauls som ikke er "lettet".

Når det er sagt, kan likevel en 70's Les Paul være en kanon gitar, selv om de ikke er veldig attraktiv på bruktmarkedet.

Uansett; gitaren er verd det evt. kjøpere er villige til å gi. Når det gjelder den gitaren det er snakk om her, kan det fort være at den har større verdi for deg, enn den reelle markedsverdien. 16-17000 var nevnt tidligere, og det er kanskje et greit utgangspunkt. Er det billig, vil du få mange henvendelser, og sannsynligvis få en budrunde på den. Er det for dyrt, vil det ikke være interesse for den. Enkelt og greit.

Interessant lesning og info, Audun

Når det gjelder båndene på denne '73ern, så er de kun "nanometer" høye -Godt under millimeter'n, men ganske brede. Altså ikke smale slik som du beskriver 50 talls modellene. Kommentar til det?

Med såpass lave bånd har man naturlig nok omtrent 0 margin for slitasje da selv det minste søkk vil 'eliminere' båndet. Og imponerende nok, etter nesten 40 års tjeneste så er det ikke antydning til søkk eller groper i båndene. Dette får meg til å undres hva slags legering som egentlig er brukt, titan? ...da de jo fremstår som unedbrytbare

Videre skulle man tro at så lave bånd også stiller visse krav til selve gitarhalsen, at den må være særdeles rett for at det hele skal fungere. Men Gibson har vel samme krav til alle gitarhalser antar jeg. Altså at halsen skal være RETT.

Ellers har jeg hatt mange gitarer og denne har vært den eneste 'fretless' av dem. Så for meg å gå fra fretless til 'høye' bånd og vise-versa, er uproblematisk. Det spesielle er at de virkelig raske løpene med venstrehånda går lettere på denne -spiller av seg selv

Nåja, fikk bare lyst til å bable litt gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning og info, Audun

Når det gjelder båndene på denne '73ern, så er de kun "nanometer" høye -Godt under millimeter'n, men ganske brede. Altså ikke smale slik som du beskriver 50 talls modellene. Kommentar til det?

Med såpass lave bånd har man naturlig nok omtrent 0 margin for slitasje da selv det minste søkk vil 'eliminere' båndet. Og imponerende nok, etter nesten 40 års tjeneste så er det ikke antydning til søkk eller groper i båndene. Dette får meg til å undres hva slags legering som egentlig er brukt, titan? ...da de jo fremstår som unedbrytbare

Videre skulle man tro at så lave bånd også stiller visse krav til selve gitarhalsen, at den må være særdeles rett for at det hele skal fungere. Men Gibson har vel samme krav til alle gitarhalser antar jeg. Altså at halsen skal være RETT.

Ellers har jeg hatt mange gitarer og denne har vært den eneste 'fretless' av dem. Så for meg å gå fra fretless til 'høye' bånd og vise-versa, er uproblematisk. Det spesielle er at de virkelig raske løpene med venstrehånda går lettere på denne -spiller av seg selv

Nåja, fikk bare lyst til å bable litt gitar :)

Tja, hvorfor jeg skrev smale bånd, vet jeg ikke. Jeg mente flate. At båndene ikke er slitt, er jo ganske utrolig, men ved siden av god legering i metallet, kan jo en forklaring være så enkel som at du får mindre slitasje med slike bånd, nettopp fordi de er lave-flate, og da får en "lettere" kontakt mellom strenger og bånd.

Rett hals er nok et kriterium for at dette skal funke optimalt ja, men det gjelder jo forsåvidt også halser med "vanlige" bånd. I hvert fall for de som liker lav action.

Har aldri prøvd en "fretless" custom, men tror jeg skulle greid å leve med en! :) Spesielt en med P-90 og Alnico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor jeg skrev smale bånd, vet jeg ikke. Jeg mente flate. At båndene ikke er slitt, er jo ganske utrolig, men ved siden av god legering i metallet, kan jo en forklaring være så enkel som at du får mindre slitasje med slike bånd, nettopp fordi de er lave-flate, og da får en "lettere" kontakt mellom strenger og bånd.

Rett hals er nok et kriterium for at dette skal funke optimalt ja, men det gjelder jo forsåvidt også halser med "vanlige" bånd. I hvert fall for de som liker lav action.

Har aldri prøvd en "fretless" custom, men tror jeg skulle greid å leve med en! :) Spesielt en med P-90 og Alnico.

Tror teorien din om at man ikke trenger å "grave" så mye for å få tonen stemmer bra, Audun :)

En venn av meg har en 70-talls variant med ekstremt lave bånd, og jeg får ikke til å spille på den i det hele tatt. Akkorder går bra, men noe som helst solospill låter ikke fint... :lol:

Min ESP Eclipse har jumbos, og der er hånda mi i sitt ess. Så "different strokes for different folks", er utvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det er, noen må ha muligheten til å virkelig ta tak i strengene for å få spilt noe vettugt. :)

Jau, begynte å spille på 80-tallet, og da var det Ibanez, shred og jumbobånd som var greia :D

En kuriositet er jo at Yngwie har strengene ganske høyt, jumbos OG skallopert hals :lol::lol:

(Nå er sikkert ikke dette en av favorittene hans, siden det faktisk er en signaturmodell, og ikke en gammel en, men de er vel justerte omtrent sånn som han loiker dem fra fabrikk)

http://www.namm.org/files/images_cck/YngwieMalmsteen.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Black Beauty til, men ikke fretless wonder.

Jeg har den på hånden til en interessant pris. Selger opplyser den er en '73, så den passer jo perfekt inn i denne tråden.

Grunnen til at jeg poster dette er, jeg tviler på om det er en '73. Dessverre har jeg ikke serienummeret men kanskje det er noen av dere eksperter som kan tidfeste den på basis av fotos? Jeg mistenker at den er (vesentlig) eldre og lukter et lite 'kupp'

post-6552-1242900693_thumb.jpg

Er klar over at pickup'ene er uoriginale (dimarzio?) men resten ser originalt ut

Noen sjangs dette kan være en 50s - 60s?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.