Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny gitar


ny_gitar

Anbefalte innlegg

Har ikke SE-modellene en bortimot dobbelt så høy nypris som Epiene? Jeg kjøpte min Standard for 4000kr, mens noen SE-modeller koster bortimot 8000kr ny såvidt jeg vet.

Joda, kan hende. Et par tusenlapper ihvertfall. Men jeg kjøpte ihvertfall min LP Custom til 7000kr for 4-5 år siden.

Nå koster de vel 3500-4000kr brukt. Det gjør også de fleste PRS SE-gitarer. Kanskje en 500-1000lapp mer for PRS SE enn Epiphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer en epiphone les paul anbefaler jeg deg å ta en titt på nebelung. 5600kr koster den ny, har en selv og den er kjempegod å spille på, bra kvalitet. Nå spiller ikke jeg metall, men den er altså som en les paul, med mahognykropp og to humbuckere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen, sorry det tok så lang tid for meg å svare, men har vært mye opptatt i det siste, så gitar var ikke første prioritet.

Usikker på om jeg klarte å utrykke meg selv riktig i første post, var så mye jeg lurte på men ville ikke skrive opp og ned om alt mulig.

Når det gjelder hva salgs musikk jeg vil spille er det nesten litt vanskelig å si eksakt, men på linje med metallica, black sabbath osv. Å si rock/metall var jo ganske vagt, men har ikke så god peiling på hvilke sjangre forskjellige band går under :P

Har på en måte bestemt meg for å kjøpe en LTD EC-1000 VB. Av det jeg har sett av reviews er dette en veldig bra gitar for prisen, men unntak av et par folk som har hatt litt problemer med kvaliteten (løse deler etc).

Men er fortsatt et par ting jeg lurer på før jeg går i gang med innkjøp;

Teste gitar i butikken.. Jeg har spilt 'litt', på en el-gitar som jeg har lånt av min eldre søster. Har gått ett kurs, men annet enn det prøvde jeg mest å lære meg selv, noen som var veldig vanskelig fordi jeg rett og slett ikke likte gitaren hennes og det gikk ut over motivasjonen.

Derfor har jeg ikke spilt på en stund, og jeg kunne heller ikke så mye fra før, så hvordan skal jeg da eventuelt prøve gitarer i en butikk for å finne meg en bra en når jeg ikke føler at jeg kan spille bra nok til å gjøre det?

Andre er hvor jeg eventuelt skal kjøpe gitaren. Har sett litt rundt på priser, og EC-1000 ligger på en rundt 12,500 i butikken, 10,000 på web(gitarhuset) og en rundt £800(8000kr) i england. Grunnen til at jeg skjekket prisen i england er at jeg vurderer å ta en englands-tur snart og

lurte på om jeg kunne kanskje spare litt penger der. Men hvis jeg skal kjøpe i england så er jeg usikker på hvor trygt det er å få sendt den hjem eller som bagasje på fly, og også hvordan det er med garanti da.

Det siste jeg lurer på er forsterker. Nå har det seg sånn at jeg faktisk kjøpte en forsterker, fordi jeg ikke klarte å få noe god lyd ut av den som jeg allerede hadde. Og dette angrer jeg jo ganske på fordi jeg hadde jo ingen aning på hva jeg drev med.

Så etter å ha latt en selger velge en for meg endte jeg opp med en Line6 Spider III.. *host*120W*host*... som jeg hvertfall ikke skjønner hvordan jeg skal bruke. Har egentlig lyst til å skyve alt under teppet og lage som ingenting, men det hjelper jo ingen.

Jeg tenker at den sikkert ikke hadde vært dårlig hvis jeg spilte mer profesjonelt kanskje, den er sikkert stor nok til konsert hvertfall, men det er jo altfor tidlig for meg. Og er jo nesten umulig å øve med den fordi den er så høylydt.

Hva burde jeg gjøre med den, og eventuelt hva burde jeg erstatte den med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må betale 25% moms viss du kjøper fra utlandet. Så pass på så du ikke går så sinnsykt i minus på den totale summen.

Viss forsterkeren er helt ny, så ville jeg levert den tilbake og byttet den ut mot en mindre forsterker. Gode, små forsterkere er f.eks de små Vox VT (ca15watt, tror jeg). Den er litt avansert og, men ikke like mye som Spider tror jeg. Du finner fort ut av denne etter et par dagers spilling, så funker den bra til all slags mulig musikk fordi den har en del lyder du kan velge mellom.

Prøv å se etter gitaren på finn.no

Se også etter ESP Eclipse II. Kan være du sparer mange lapper viss du finner noe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.