Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny gitar


ny_gitar

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp til å få kjøpt en ny el-gitar.

Er stort sett ganske nybegynner på gitar, så er litt vanskelig å vite hva jeg egentlig skal se etter.

Det jeg ønsker å spille er rock/metal, men skal starter på musikklinje (folkehøgskole) til høsten, så det blir vel kanskje litt av hvert å spille der.

Har ikke helt bestemt meg hvor mye jeg vil bruke heller, har stort sett et åpent budsjett, men så lurer jeg jo på hvor mye det egentlig er nødvendig

å bruke på sin første gitar.

En gitar som jeg har sett på er en LTD EC-1000. Det er vel den som er nærmest det jeg kunne tenke meg av utseende, og så vidt jeg har skjønt det er

den en god gitar til rock/metal. Så også på en ESP Eclipse II i en butikk, men 15,000 blir litt for mye tror jeg.

Men som sagt så er jeg usikker på hvor mye jeg skal bruke, en EC-1000 er jo rundt en 10,000 og selv om jeg har råd til det så er det fortsatt mye penger.

Hadde det vært verdt det å bruke 10,000 på en gitar for en nybegynner som meg? Kommer jo til å spille mye det skoleåret og forhåpentligvis etterpå og, så har lyst

på en gitar av god kvalitet som ikke trengs å byttes ut med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp gjerne litt meir om kva type musikk du skal spele? For rock/metal kan bety så mangt; alt frå The Beatles til Metallica. Men uansett, vist eg hadde vert deg så hadde eg sett på ein Fender Stratocaster. Ein veldig allsidig gitar som kan brukes til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fender Stratocaster er en kanon gitar ja, men ville ikkje anbefalt den til metal, og ikkje hvis utseendet LTD-1000 er utseendet han er ute etter :)

Nå skal eg være "kjedelig" å anbefale en Gibson Les Paul. Du har budsjettet til det, så koffor ikkje gå for den klassiske favoritten? ;)

Denne oser det vel metal av? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17361241

Litt billigere versjon: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17469765

Can't go wrong with Gibson ;)

Om du kjøper en dyr gitar brukt, og du av en eller anna mystisk grunn skulle bestemme deg for at gitar er kjedelig, så får du jo solgt den for den samme prisen som du kjøpte den for. Dermed er det no harm done!

Endret av hakooon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for EC-1000 eller Eclipse II fremfor begge de to Gibson.

Men husk.. Det nytter ikke å ha en god gitar dersom du har en dårlig forsterker.

Jeg syns ikke noe særlig om stratocasters.. Gøy å spille på, men jeg syns det aller aller meste av rock/metal høres bedre ut med en humbucker-gitar.

Kan jo kjøpe HSS-strat, men da er det likegodt å kjøpe en ordentlig gitar til rock/metal.

De fleste strattene jeg har spilt på har vært litt svake på metal, selv om det duger.

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å kjøpe en Gibson LP Gothic(?) fremfor Ec-1000.

Det å kjøpe Fender strat fremfor EC-1000 er et stort steg å ta og. to heelt forskjellige gitarer.

SSS-strats er elendig til skikkelig, chugga-chugga-metal.

Både pga støy og den tynne lyden.

Som Kristoffer sier, prøv en PRS SE. Jeg syns de er bedre å spille på enn Fender strats og er minst like allsidige som HSS-strats.

TIPS: kjøp brukt. Går du lei av gitaren din, så får du solgt den til ca samme pris so da du kjøpte den.

Viss du kjøper en HELT ny gitar, så vil den miste VELDIG mye av verdien sin på bare få måneder. Du taper da mye penger viss du skal selge den.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve en PRS? Disse funker til absolutt alt og en SE får du godt ned i pris. De er litt spesielle å spille på om du prøver en med wide-thin/fat (e.l) hals, men det er en vanesak

8000 på www.Marios.no

prs_se_custom.jpg

Aldeles enig her!!!!!

PRS levere MYE gitar for pengene! Her har du mange muligheter!

Creed,Nickelback,Alter Bridge (x creed). er jo band som har forsåvidt heavy lydbilde når de først tråkker til. Så det er jo muligheter der da. Det finnes sikkert mange flere som bruker PRS i heavy sammenhen, men tenkte jeg kunne nevne disse.

En stratoskaster... Nææææhh..... Humbuckere er det som gjelder her! Feit lyd, ok hals, kult design, god kvalitet, lav pris og herlig balanse... Go for PRS SE!

Eller Ibanez?... Lettspillt for nybegynnerfingre som klør etter å lære teknikk. Og etterhvert handle inn noen mikker som passer stilen :-)... Også en god ide (spør du meg..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er din første gitar, kan jeg ikke forstå hvorfor du skal ha behov for en gitar i 15000-kroners klassen. Kjøp deg heller en brukt epiphone les paul custom, noe ala denne http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17220017. Bruk resten av penga på en god amp. Andre alternativer kan være en Mexic strat med humbuckere, eller kanskje en SG.

min først gitar var en Epipone Les Paul, og jeg bruker denne ofte fortsatt. En relativt billig gitar med veldig god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig med syndromet. Jeg ville kjøpt en god gitar og en god amp. Istedenfor en super gitar og en møkkeamp.

Tror du får mye bedre lyd forpenga ved å satse på en ganske grei gitar og en god amp.

PRS SE og Epiphone vi jeg anbefale. Har hatt min Epiphone LP Custom i 5 år, og jeg går fortsatt ikke lei av den gitaren.

Pål V: Ikke glem Opeth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig med syndromet. Jeg ville kjøpt en god gitar og en god amp. Istedenfor en super gitar og en møkkeamp.

Tror du får mye bedre lyd forpenga ved å satse på en ganske grei gitar og en god amp.

PRS SE og Epiphone vi jeg anbefale. Har hatt min Epiphone LP Custom i 5 år, og jeg går fortsatt ikke lei av den gitaren.

Pål V: Ikke glem Opeth!

Beklager!!!!!! Skal ikke gjenta seg :-)

Ang tråden: Jeg har selv også en Epiphone Les Paul. Min første gitar. Spiller på den nesten hver dag ennå. Byttet mikker og potter. Fikk "tuna" inn strengehøyden og alt som måtte følge med... Konge gitar til nesten ingen penger :-)

Så jeg kan anbefale den også!! :-)

Om jeg er enig i å handle en god amp med en gang vet jeg ikke helt..... Jeg mener at lydsmak og ønske om kvalitet utvikler seg etterhvert som man finner sin egen stil. Jeg ville heller satset pengene på en gitar som du VET oppmuntrer og inspirerer til øving og spilling. Jeg har jobbet som gitar,bass og trommelærer i noen år og føler jeg har litt grunnlag for å si dette.

Man mister helt interessen hvis verktøyet ikke er tilstrekkelig i begynnelsen. Hvis man VET at man vil spille gitar, så kjøp et verktøy som hjelper deg. Jeg ser alt for mange foreldre som handler gitarer som ødelegger interessen pga at de er rett og slett uinteressante for eleven å spille på. Hvorfor de er det kan være så mangt, men spillbarhet og evnen til å holde stemming er nok en viktig faktor. Nå vet jeg ikke hvor lenge trådstarter har spilt gitar fra før av. Det kan godt hende at han har lært seg å tune gitaren skikkelig og at han har fått "herdet" fingrene litt.

Jeg satt selv med en gitar som jeg i dag ville kastet på bålet. Sår på fingrene gjorde øving vanskelig, men holdt ut 4-5-6 timer hver dag uansett. Dette kom pga at gitaren, en Plesant (ha ha ha... passelig navn).. hadde en hals som så ut som en U og gamle strenger (man hadde ikke råd til å kjøpe nye da). Laget plekter av kassett cover,,, ha ha (Steinalder tiden dette) etc etc..

Så jeg har full forståelse for å handle en gitar som er bra med en gang! Men misforstå meg riktig. Ikke handle over styr! Jeg mener fortsatt at en Epiphone LP eller en PRS SE er gode verktøy. Som flere sier så spiller de fortsatt på Epiphonen sin. Det er ikke uten grunn..

Spar til en skikkelig amp senere, når du vet litt mere om hva som finnes, og hvilke lyd du vil ha!

Det er DA det begynner å bli gøy!

Endret av Pål V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.