Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Raske grepskifter, og hvorvidt man bør "løfte hånden" av strengene


Amebix

Anbefalte innlegg

Ved grepskifter og bevegelser opp og ned på halsen, er det da å foretrekke at man løfter fingrene godt opp ifra strengene (sånn at strengene ikke lenger berøres), for å unngå en skrapelyd når pickinghånda beveger seg fra en posisjon til en annen?

Når jeg spiller raske powerchords (over de to samme strengene) blir det ganske fristende å bare la hånda gli lett over strengene, selv om det da kan komme en liten ulyd fra forsterkeren iblant.

Særlig fristende blir det også når det er rask palm muting involvert.

Har egentlig ikke tenkt noe særlig over dette før i senere tid, etter jeg fikk litt (delvis) negative tilbakemeldinger på lydene jeg fikk fra en akustisk gitar. Akustisk gitar avslører tydeligvis litt ulyder som man ikke hører like lett med elgitar og en god porsjon overdrive.

Derfor lurer jeg, hva er deres preferanser her?

Er det bare å skru ned tone-kontrollen og si at det som er igjen av ulyder kan tilgis med at man spiller "metal" eller "hardcorepunk", eller er det en utilgivelig uting og amatørmessig uvane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sån derre skrapelyder når du spiller på akustisk er jo noe av det knalltøffeste! Særlig om man har en som har mikker, og man spiller på en forsterker. Stiller man inn litt klang så kan det faktiskisk brukes til å gi litt aksent og variasjon, om det ikke blir for voldsomt.

Strengeferskheten har noe å si. Ferskere strenger gir mer friksjon, og vaise værsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Husker jeg satt og stresset med akkurat det der i 6. klasse. Prøvde å forhindre de "ulydene" fra el-gitaren/forsterker ved å løfte hånden mellom hvert grep. Men det er bare stress og går utover spillingen, så jeg dreit i det. Den "skrapingen" er jo en del av hele gitarspillingen, og de som ikke syns noe om den kan bare pelle seg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.