Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om justering?


Solder

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd her:

- Jeg har null peiling på gitar, aldri spilt før. Jeg kjøpte en slags fender-kopi for et par uker siden.

http://store.apple.com/no/product/TK901ZM/...;mco=MjIzNDg4NA

Jeg var forsåvidt veldig fornøyd med den, bortsett fra strengene som det drysset svart av og skar opp fingrene mine.

Den var litt vanskelig å stemme, holdt seg ikke stemt - og jeg fikk ikke rene toner over hele halsen.

Litt googling og jeg oppdaget at det var noe som het inntonering, og action og truss osv (ikke helt sikker på hva alt heter på norsk)

Så jeg kjøpte nye strenger tenkte jeg skulle følge diverse råd om rengjøring og trepleie.

...long story short: de står på rett plass, men er det mulig at jeg kan ha snudd en av pickupene 180º? Hva vil evt skje?

Etter mye plunder fikk jeg strengene på, stemte den grovt og satte i gang med å justere strenghøyde etter info jeg fant hos fender.

http://www.fender.com/support/stratocaster.php

1,6 mm virket veeeldig lavt, og det var det også - strengene slo rett i metallbåndene.

Jeg googlet etter noen andre mål men fant ingen. så jeg skrudde opp til det ikke slo nedi lenger.

Det høres litt ut som jeg spiller på hesjestreng :s

Så skulle jeg prøve meg på inntonering, og da ble det bare tull... (nevnte jeg at jeg gikk opp en strengstørrelse til 10).

Jeg har stemt - skrudd - stemt - skrudd... etter to timer har jeg ikke fått til første strengen.

Den sal-greia er strukket ut så langt som den går, men det er ingen forskjell fra da jeg startet.

Jeg lurer litt på om problemet er strengstørrelsen, ettersom den tremelo..eh.. greia begynner å komme opp.

Antagelig må jeg ta gitaren til en musikkforretning, men vil sette pris på tips om hva jeg har gjort feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har snudd pickupen er det i verste fall annerledes lyd. Om du merker ingenting så har det ikke noe å si.

Intonering gjøres kun dersom strengene slår sur tone jo lenger opp du spiller. Hører du ingen forskjell på en helt utskrudd sadel, så hører du etter på feil plass. Intoneringen merker du ikke før du veksler mellom overtone og vanlig fretting på 12. bånd. Du trenger ikke å stemme strengen helt opp hver gang du har skrudd.

Dersom du har satt på tykkere strenger vil disse spenne kraftigere i standard tuning. Hvis det står på strengepakken at disse er laget til lavere tuning, bør du helst ikke stemme høyere enn anbefalt. Tremolo gir etter pga strengetykkelsen som du sier. Hvis strengene er til standard tuning, kan du alltids stramme fjæra til tremoloen på baksiden av gitaren for å kompensere. Du må også passe på at halsen ikke gir etter for mye når du strammer opp. Ender opp med en bananhals haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, tremolo var problemet. Det knaket godt i veden da jeg skrudde den inn - men nu går alt så meget bedre.

Nå er speiderøksa mi nesten frisk, bare 6-strengen høres ut som en lydeffekt fra en tegnefilm (spioiing!).

ser den står høyere enn de andre i den kammen øverst på halsen. Må jeg file ned sporet?

Er det en kurrant sak å få tak i en ny slik - og bytte hvis jeg ødelegger den eller vil ha tynnere strenger?

Hvilken webshop er bra å bruke forresten? Jeg kjøpte strenger fra Helland musikksenter og det tok år og dag før de kom frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt buzz er ofte slik det skal være uansett...

Sant. Jeg stiller litt buzz med vilje. Syntes det gir en interessant tekstur til lyden =p Ihvertfall når du spiller bluesrock. Med masse vreng hører du det ikke uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.