Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trene opp muligheten for å gjøre to ting


Adrianfin

Anbefalte innlegg

Har et problem med og holde takten i denne settningen:

La oss si at med venstre hånden slår til den faste bassen i en låt.

Og med høyre så skal jeg slå feks. vokalen.

Det ender med at begge hendene til slutt slår i samme takt, fordi jeg ikke klarer å gjøre det samtidig.

Finnes det et program som bidrar til å trene opp det?

Har tenkt og lære meg piano på et tidspunk(når jeg er god nok i gitar), og ta er det veldig fornuftig og spille to forskjellig ting med hendene..

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig individuelt for hver person, men for meg fungerer det best å tromme med begge hendene i takt med musikk jeg hører på. Velg musikk med godt utførte taktskifter eller med andre morsomme rytmer som gir en liten utfordring. Noen låter som går i 4/4 kan i tillegg ha en 3/4-takt i annet tempo samtidig, som likevel passer. Trommisen vil kanskje markere 3/4-delstakten på ride-symbalen, og ellers spille bass- og skarptromma i 4/4. Tror det kalles for "tripletter" uten at jeg er sikker. Anyone?

I Pink Floyds "Shine on you crazy diamond" mener jeg du kan høre taktskiftet komme på gitaren først, hvor deretter bass og trommer skifter samtidig etterpå, i partiet hvor de går fra 3/4 til 4/4.

Vet ikke helt om det var dette du tenkte på, men det er ihvertfall god trening i å ha flere rytmer/takter i hodet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem med og holde takten i denne settningen:

La oss si at med venstre hånden slår til den faste bassen i en låt.

Og med høyre så skal jeg slå feks. vokalen.

Det ender med at begge hendene til slutt slår i samme takt, fordi jeg ikke klarer å gjøre det samtidig.

Finnes det et program som bidrar til å trene opp det?

Har tenkt og lære meg piano på et tidspunk(når jeg er god nok i gitar), og ta er det veldig fornuftig og spille to forskjellig ting med hendene..

På forhånd takk:)

Simultankapasitet er noe man i aller høyeste grad kan trene opp, men lett er det ikke på gitar. Ekstremt eksempel følger:

Denne mannen Stanley Jordan har en simultankapasitet av en annen verden. Dette har folk flest vanskeligheter med av den enkle grunn at man separat må anvende èn hjernehalvdel til bruke 2 hender. Ikke fysisk selvfølgelig, men det er bare èn hjernehalvdel som styrer musikalitet/kreativitet osv og denne må på et vis bypasse den andre halvdelen når det gjelder simultankapasitet. Det er langt fra umulig å trene opp, men bare forvent at det tar tid. Det samme gjelder på piano, og alle pianister (dårlige som gode) kan spille forskjellige ting med forskjellige hender. Jeg leste noe om dette i medisinbøkene til eksen min, men det var ikke akkurat allmål som ble brukt i de bøkene.

En lett måte å si det på er: ØV ØV ØV!

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som castor sier, piano er kanskje den letteste måten å lære noe sånt på!

Og, Kristoffer, Stanley er jo nesten for pianist å regne, han kom jo på å spille på denne måten av facinasjon for pianoet. Kanskje litt drøyt å kalle ham pianist, men han er ikke altfor langt fra. Custom-gitaren hans har til og med flatt gripebrett, for å gjøre det mer komfortabelt å spille på hans måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.