Web Analytics
Jump to content

Min første gitar

siimen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har lenge hatt denne gitaren. Det er en Marina BLK SNOW-2, riktignok et merke jeg aldri har hørt om eller sett noe til siden denne ble kjøpt. Gitaren har heller ikke noe som helst serienr.. Har hatt gitaren i ca 10 år nå og kunne tenke meg og vite litt om den hvis noen har informasjon? Ser for meg at Marina er et merke om har skifta navn eller lignende?

Gitaren ser forøvrig slik ut:

IMG_0084.jpg

Dette er trolig en østengitar som opptrer under mange forskjellige navn. Det er ikke vanskelig å finne noe om gitarmerket, men ved et kjapt søk finner man en del om Marina gitarer, produsert enten i den tjekkiske republikk (lite trolig i dette tilfellet) eller på Taiwan. Man får til og med treff på Harmony central på den.

Jeg har aldri hørt om merket.

• 2 weeks later...

Ok. Har titta rundt på nettet, men finner lite info om disse kassegitarene. Antagelig er det som du sier at de er solgt under flere navn osv..

Men til en ting: Er det noe sted man får kjøpt mikrofon for å sette inn i disse? Må være mulig å bytte yt reimfestet med en 6,3mm jack vel?

Er det forresten stor forskjell på gitarene om jeg bytter fra 0.12 til 0.10 strenger? Har litt høy strengehøyde nå, og det er mulig å justere thrusrod på den. Og siden spennet på halsen blir mindre vil den bøye seg nok tl å legge strengene lengre mot gripebrettet?

Det vil nok hjelpe litt med tynnere strenger, og en justering eller et oppsett av gitaren vil kanskje få strengehøyden ned. Hvorvidt det går uten å få strengebuzz avhenger jo av kvaliteten på båndarbeidet, eller om det også trengs en slipejobb her.

Hvis du vil ha mikrofon i en slik gitar, hadde jeg sett meg om etter en rimelig piezo- pickup som skal ligge under stolen på gitaren, med tilhørene preamp og en liten EQ. Jeg kjøpte et par sett på QXL for en tid tilbake, de kostet ikke stort.

Det er ikke noen stor operasjon å montere noe slikt.

Hvorvidt du velger å ha en egen jack, eller en dyr endpinjack blir jo smak og behag. Jeg synes ikke det er feil å lage et par ekstra hull i en såvidt rimelig gitar.