Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ny gitar! fender stratocaster candy apple 57 ri


feddy

Anbefalte innlegg

Det er sikkert en grei gitar. Jeg har ikke nok greie på Fendere til at jeg skal være skråsikker i noen som helst retning, men la meg komme med det jeg har å melde..

Etter det jeg kan skjønne, så er ikke dette en Fender- produsert Gilmour- kopi. Det er trolig en Fender, men det er merkelig at det ikke er noe bilde eller info om serienummer..

Videre- etter det jeg vet har Fender laget flere varianter av "The black Strat", men aldri noen rød versjon? Det at jeg ikke har fått med meg det, betyr ikke at det ikke finnes, men etter et kort kikk på Fenders hjemmesider kan jeg ikke finne gitaren. Jeg tipper at dette er en Fender, og at en eller annen har satt på deler selv for å få den til å bli en kopi. Altså- ikke Fenderferdigprodusert. Det betyr ikke at det er en dårlig gitar, men det kan ha noe å si for videresalgsverdi.

For meg så virker det som om selgeren gjerne vil at man skal tro at denne kom som signaturmodell fra fabrikken. Det tviler jeg på at den gjorde.

Jeg ville i det minste ha sikret meg info om serienummer, samt vært sikker på at jeg ville ha aktive pickups før jeg kjøpte den. Han sier heller ikke noe om hvilken årsmodell denne gitaren er. Jeg synes prisen er høy. Skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send selger en mail.

Spør om dette er en gitar satt sammen av fender, eller av selger.

Spør også om det er en USA strat. Det sto at Gilmour brukte American strat, ikke at dette eksemplaret er det.

Hvis han sier det er USA kan du få han til å ta bilde av s/n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå er jeg på ingen måte ekspert på hverken Fender eller gitarer generelt, men jeg har lest veldig mye i det siste om disse i forkant av mitt eget kjøp, og har bl.a. vurdert denne annonsen ganske seriøst. Selv endte jeg med å kjøpe en ny american standard, og satser på å sette i EMG-DG20-settet etterhvert som økonomien tillater det.

Som det står av teksten er det en Fender USA strat, 1957 re-issue, candy apple red. Selger oppgir også at han har byttet ut pickups med emg's EMG-DG20, hvilket er et sett som EMG produserer som er det samme som Gilmour selv har i sin røde strat (som han bl.a. brukte på Pulse-versjonen av Comfortably Numb). Gilmour har 2 gitarer som han hovedsaklig bruker, den svarte som er mest berømt og som Fender Custom Shop har laget to varianter av, og en rød med EMG-DG20-settet i. Dette er et ferdig sett med pickups, guitar expander og presence control som gir mye av den fete Gilmour-lyden. Det eneste jeg stusser på i annonsen er bildet med helt hvitt plekterbrett, der EMG-DG20 leveres med et "marmor"-brett med pickups og alt ferdig montert, så hvis selger bare har byttet ut pickups så er det ikke et komplett DG-20-sett, da dette også inneholder tone-kontrollerne som nevnt over. Disse utgjør veldig mye av lyden som Gilmour bruker.

Men igjen, på ingen måte noen ekspert på området, men føler at jeg nettopp nylig har lest meg såpass opp på stratocastere og Gilmour (da jeg selv jakter Gilmour-lyden, dog over et lengre perspektiv) at jeg tar sjansen på å uttale meg.

EMG-DG20-settet kan forøvrig lese om her http://www.emginc.com/products/index/56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det settet kjenner jeg godt til, da jeg eier et.. Men noe av poenget her for meg er at selger ikke opplyser om at han har "byttet ut noe". Det skinner liksom gjennom at det er en Fender signature, og ikke en gitar noen har satt sammen selv med en Fender 57 RI som base. Det er to helt forskjellige ting, i det minste når det gjelder salgsverdi!

Forøvrig er jeg enig med deg i at plekterbrettet ikke er fra EMG. Dessuten ser det ut som om det er elendig tilpasset. Kommenterte ikke det, da det kan være at det ser verre ut enn det det er på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det settet kjenner jeg godt til, da jeg eier et.. Men noe av poenget her for meg er at selger ikke opplyser om at han har "byttet ut noe". Det skinner liksom gjennom at det er en Fender signature, og ikke en gitar noen har satt sammen selv med en Fender 57 RI som base. Det er to helt forskjellige ting, i det minste når det gjelder salgsverdi!

Forøvrig er jeg enig med deg i at plekterbrettet ikke er fra EMG. Dessuten ser det ut som om det er elendig tilpasset. Kommenterte ikke det, da det kan være at det ser verre ut enn det det er på bildet.

Se der ja, da var jeg ikke helt på bærtur likevel, godt at man lærer noe underveis her. :D

Åssn er det settet forresten, jeg kjøpte meg selv en ny american standard nå for litt siden, å tenkte på å bytte ut standard-pickups og toner med det settet, men er det verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspill.

Er klar over at dette ikke er en orginal david gilmour gitar fra fender, det er heller aldri blitt

laget i den røde utgaven, men var ute etter en rød strat, emg pick upene hadde nok blitt kjøpt i etterkant uansett

så er en del penger å spare bare der.

har sendt mail til karen som selger den, kroppen og necken er orginal amerikansk 57 ri, frister meg veldig denne,

men er alltid greit å forhøre seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at dette er juks eller svindel på noen måte. Bortsett fra at plekterbrettet nok ikke er det originale fra EMG, og ikke ser ut som det passer helt, så er det ingen grunn til å tro at delene ikke er originale. Er du klar over at dette er "hjemmesnekret", så er du jo klar over realitetene.

Det er jo ikke sikkert at gitarselgeren er en dreven presentør av gitarer, og lager veldig klare salgsannonser, den inneholder da heller ikke feil opplysninger etter det jeg kan se, men er litt uklar. Det er da i og for seg ikke forbudt.

Innimellom selges det "ekte Gibsun"- gitarer på Finn som har noe av den samme ordlyden, der gitaren sånn halvveis presenteres som noe annet enn det den er, så det er vel kanskje det filteret som kicket litt inn hos meg etter den første gjennomlesningen.

Lyden EMG- pickupene er en smakssak. Noen liker aktive pickups, andre gjør det ikke. Jeg har flere gitarer, og synes at en gitar med aktive pickups og aktiv EQ er greit å ha. Stort spenn i mulige lyder blir det av slikt. Jeg synes de er kostbare. Det er fullt mulig å handle seg andre løsninger som låter omtrent like bra, man da er det jo ikke EMG.. :)

Min mening er ikke så viktig, tror jeg, fordi jeg liker nesten alt!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.